Dersom du hadde 300.000, hvordan ville du investert?

Travellingman

Nettgrunder
Har du 300 000 i egenkapital, så kjøp en utleiebolig. Du får lånefinansiert 2 mill kr med den summen. Jeg startet med utleie for 15 år siden, og nå lever jeg av dette. For all del ikke kjøp statsobligasjoner eller aksjer som vedkommende over nevnte. De fleste land har så høy statsgjeld at mislighold er uungåelig på sikt og aksjemarkedet er for risikofylt for en privatperson....kjøp noe konkret, ikke papir. Det er mitt råd. Jeg har fortsatt stor tro på gull, sølv og andre råvarer ettersom jeg ikke tror Ben Bernanke kommer til å slutte på trykke penger, selv om han sier at han skal trappe ned.

Eksempelet du kommer med her kan du ikke tjene penger på nå, dette er bare en investering for fremtiden.

Kan du sette opp et regnestykke som viser evt hva du har igjen netto hver måned på denne ene leiligheten?

Chris M

Medlem
Jeg har 14 leiligheter, og har lånfinansiert alle kjøp. Men har holdt på noen år, så nedbetaling og verdistigning har gjort at gjelden nå bare er cirka 30% av takst. Om du f.eks kjøper en leilighet i utkanten av Oslo eller en annen storby, så er det mulig å få en med to soverom som vil gi en inntekt på 10-12 000 kr i måneden for nevnte pris. Dette utgjør da en avkastning på rundt 6% per år. Det er viktig å understreke at denne avkastningen kommer på hele kjøpssummen og ikke bare egenkapitalen. Så man kan da rekne at man tjener rundt 120 000 kr per år. Pengene ser du lite eller ingenting til underveis, men du får betalt lånet ditt. Mulig du må inn å subsidiere med en tusenlapp eller to per mnd i begynnelsen, men etterhvert så går det rundt av seg selv.

Viktig å understreke at jeg har basert alle mine kjøp på hva jeg har fått i leie i forhold til kjøpspris, ikke verdistigning. Jeg har også kjøpt til priser som har gitt avkastning på 10% eller over per år. Men det er ikke lett å få til lenger uten betydlig renovering og egeninnsats. Men til tross for dette er det mye mer gunstig enn å investere i aksjer og statsobligasjoner, i alle fall mye sikrere. Hvor kan du ellers få 120 000 kr inn per år på 300k i egenkapital og få fradrag på renter og alle utgifter tilknyttet driften?

Jeg tror selv at boligprisene kommer til å gå ned på ett eller annet tidspunkt. Men om du leier ut spiller det strengt talt ingen rolle. Regnestykket står og går og man betaler ned lånet sakte, men sikkert. Ofte blåser slikt over etter ett par år, og da bør man heller nytte muligheten til å kjøpe mer. Det skal i alle fall jeg.

Uansett, beskytt deg selv mot uduglige politkere og statsbanker og kjøp realverdier. Papir kan i dagens situasjon bli meget dyrt å eie.

hokhang

Medlem
Det er jo superlett og tjene penger på utleie nå da.... Nå snakker jeg kun ut fra de områdene jeg kjenner til. Altså Grenland.

300 000kr i egenkapital, kjøp av hus til 2 mill
Kjøp et hus med kjeller og 2 etg, dele ut til 3 leie enheter.
Hvor du får leieinntekter i kjeller på 5000kr, 1.etg for 7000kr, 2.etg for 6000kr.
Vips så har du 18 000kr som er 216 000kr i året. Utleiebolig bør du klare en yield på 10%

Etter skatt (28%) har du cirka 155 000kr igjen.
Kom.avg og forsikring 20 000kr i året.
Renter (4%) av 1 700 000kr. er 68 000kr (1.året)

Du sitter da igjen med et overskudd på 67 000kr forutsetter at du tar avdragsfritt lån. Du kan få vel inntil 5 år avdrags fritt, på de 5 åra så har nok boligverdien steget med noen % som gir deg en fin gevinst.

Etter 1. året har du tjent 68 000kr + verdi stigning på bolig og enda mer 2. året osv...

Konklusjon: invester 300 000kr og få 68 000kr i avkastning 1.året, det er rundt regnet 23% avkastning.

Min filosofi, invester med en liten sum, lån penger av banken og la bankens penger jobbe for deg :D

xdex

Medlem
Lurer fælt på hvor hokhang bor, haha! Saklig billig hus og leiepriser :D Velkommen til Stavanger!

hokhang

Medlem
Slik er det å bo en småby som Porsgrunn ;) Men det gjelder og finne de gode objektene da :)
I storbyer som oslo stavanger etc. så er man storfornøyd med en avkastning på 6% mens her på landet nøye man seg ikke før man har en avkastning på 10% ;)

Chris M

Medlem
Så en eiendom er kun et papir? Man kan ikke bo i den eller leie den ut å få en fast sum per måned?

Sakens realitet er at alt kan skje med papirverdier, men leier man ut en leilighet så får man inntekten fast hver måned. Det er jo forholdsvis sikkert, så lenge man kredittsjekker leietakere etc.

Jeg gir også mine råd på bakgrunn av situasjonen i økonomien i øyeblikket. Det fremstår som både USA og EU skal trykke penger for å komme seg ut av situasjonen. Det vil si at råvarer og eiendom vil stige i pris når pengene blir mindre verdt.

Men kjøp gjerne statsobligasjoner om du har tro på det....så kan vi jo snakkes om ti år og se hvordan det gikk.

Finanssans

Medlem
Du henger deg veldig opp i statsobligasjonene. Jeg skulle frem til at det lønner seg å spre risikoen ved å investere i ulike bransjer, valuta, råvarer og så videre. Så slipper du å være eksponert mot absolutt alt. Det med tanke på, som du selv skriver, situasjonen i økonomien for øyeblikket. Det krever at du følger med i markedet, eller får noen som har kan dette til å gjøre det for deg. Du må mest sannsynlig endre strategi og flytte på investeringer flere ganger, så det er ikke bare å lene seg tilbake å se hvordan det hele har gått etter 10 år.

Jeg er enig at å investere i eiendom har gitt en pen avkastning, og jeg vil absolutt ha en liten bit av investeringen i eiendom. Da gjør vi det i tillegg enda dyrere og vanskeligere for unge å komme seg ut i boligmarkedet..! :) Men jeg vil aldri satse alle mine penger på ett kort.

adeneo

Medlem
Intet tre vokser inn i himmelen, ei heller boligprisene.

Å tro at eiendom nødvendigvis vil stige i pris dersom de økonomiske problemene i verden forverres ytterligere, er vel strengt tatt heller naivt.

Chris M

Medlem
Realverdier som man kan se og/eller holde i hånden er sikrere enn papir. Det er det jeg sier. Da slipper man å stole på andre enn seg selv. Jeg foretrekker å han kontroll på egne verdier. Jeg har ikke sagt noe som helst om verdistigning på eiendom, tvert om. Jeg har sagt at leieinntektene vil komme hver måned til tross for nedgang i boligprisen. Med andre ord er avkastningen rundt 5% per år på kjøpspris ( ikke kun egenkapital ) uansett hva som skjer med verden.

Topp