Jeg har enkeltmannsforetak (på 8. året) og har fra dag 1 brukt en autorisert regnskapsfører. Han tar seg av alle bilag (også lagring) og selvangivelse.
Jeg fakurerer selv (sendregning.no) og leverer bilag hver 8. uke til regnskapsføreren. Jeg er mva-pliktig og har følgelig fradrag for inngående mva. Jobber 100 %, utelukkende, fra hjemmekontor.
Fradrag?
Andel husleie: Fast årlig sum (Med A/S (NUF) kan du føre langt større fradrag)
Andel strøm: Prosentsats, årlig
Nett-tilgang, telefoni: 100 % fradrag
Server, domener etc: 100 % fradrag
Programvare: 100 % fradrag
Datautstyr: Avskrives over 3 år.
Småkjøp, (digitalkamera, mobiltelefon etc): 100 % fradrag
(Siden man jobber med data/nett/design har man litt andre krav til utstyret enn en vaktmester. Det forventes at "vi" skal følge med, og ha ting i orden.)
Aviser, Aftenposten og DN: 100 % fradrag
TV-lisens: 50 %
Faglitteratur, fagtidsskifter: 100 % fradrag.
Regnskapsfører: 100 % fradrag
Kontorhold: 100 % fradrag
Jeg har noen kundemøter og kan føre opp mat/drikke i møteutgifter.
Det kan være lønnsamt å ha de fleste kundemøtene hjemme. Handle mat/drikke på Rema/Peppes (300-350 kroner for to personer) og føre det som møteutgift (arbeidslunsj med kunde XXX på kontoret). Engang i blant kan du ta med en kunde eller to på en middag (500-800 pr pers). Det kan også være lønnsomt å ha denne hjemme.
Jeg har noe reiseaktivitet, og bruker statens regulativ (dagsmøter med kunder utenbys f.eks.). Kjøper fra tid til annen Flexikort (Oslo), siden det er enklere å ta trikken til et kundemøte. Noen drosjeregninger (pass på tidspunktet: IKKE kl 0452 natt til søndag).
Ta vare på alle kvitteringer. Selv om det "bare" er frimerker for 50 kroner.
200 kroner ekstra i uka gir deg 10.000 ekstra i fradrag i året.
Dette bryter jo litt med hva andre her inne har sagt og gjort og gjør... F.eks dette med internett og mobilregning der andre sier at en kan skrive av 1/3 eller 2/3 av regningen