Den nye cookieloven

kek91

Webutvikler
"Typically, this will mean a pop-up window seeking consent."
Betyr dette at man er pålagt å ha et pop-up vindu som spør deg om å godta for å lagre cookies? Eller informerer om at nettsiden lagrer cookies.
I så fall blir dette utrolig irriterende for vanlig surfere og ikke minst webmastere. Fy.

Hvis dette er tilfellet tar det nok ikke lang tid før det kommer extensions til alle nettlesere som blokkerer følgende pop-up melding som begynner med teksten "Do you allow ***********" slik at man slipper å se pop-up'n.

Synes å ha lest et sted at det kanskje kom til å bli pålagt til alle nettlesere at hver gang man starter en nettleser så skal brukeren bli spurt om cookies. For å slippe og gjør dette på hver nettside.

Dessuten er vel dette ikke snakk om alle typer cookies, men cookies som følger brukeren etter at h*n har forlatt siden.

Jeg finner ikke kildene på dette akkurat nå, men håper at jeg har skjønt riktig i det jeg har lest tidligere.

picxx

WF 09
Det ville vel blitt for enkelt hvis ISP'ene hadde lagt til et slikt avtalepunkt i sine avtaler?
Det er vel nærliggende å tro at langt de fleste som bestiller internett kommer til å surfe på en eller flere nettsider.

Hva betyr egentlig dette i praksis? Jeg som de fleste andre hater reklamevinduer, men hvis cookies kan gjøre dem mer relevante til mine interesser så hva er problemet? Noen syns det er creepy at noen overvåker hvilke nettsider de besøker, men er det ikke så at dette er informasjon ingen levende mennesker kan se, og ihvertfall ikke bruke? Hvis en eller annen luring ser nettsider jeg er inne på uten å kunne bruke informasjonen på noen måte, så tenker jeg "hyggelig for deg da...håper det gjør livet ditt mer interessant". Sånn bortsett fra frykten for å bli sett av "noen", hva er egentlig problemet? Cookies bidrar vel ikke til MER reklame popups?

Kan ikke annet enn å sitte igjen med et helhetsinntrykk av at Seth Godin er inne på noe når han snakker om "the death of interruption marketing", og "the rise of permission marketing"...

zapotek

Medlem
cookies-sample.png

Fra: TNET Weather: EU Cookies Permission Script

Tony J

Alle skal få
Prøv å besøk vistaprint.no , her får du cookiesbeskjed før du går videre, de neste gangene ikke. :) Iallfall fikk jeg det.

xdex

Medlem
Denne loven gjelder vel også KUN dersom serveren står i landet der cookieloven er gyldig?

xdex

Medlem
Så om man har en server i England som hoster norske sider, så er man nødt til å følge dette?

Ja, på samme måte med facebook, de hadde lenge (og har kanskje også?) kun servere utenom Norge, og derfor gjelder ikke regelverket. Men, jeg mener også å huske at de endret litt på hva man godtok når man registrere seg i Norge, da vi har andre regler som gjelder for sletting av bilder etc.

Du kan jo også bare se på thepiratebay, hadde dette vært i usa, ville den siden vært borte for lengesiden.

Det har kommet noen litt morsomme sider som demonstrerer akkurat hva dette betyr for en side: EU “Cookies” Directive. Interactive guide to 25th May and what it means for you

Går du for eks. til The Guardian får du opp: This site uses cookies. By continuing to browse the site you are agreeing to our use of cookies. Find out more here

Vi får se hvor strengt dette blir i England, men vil tro at dette kommer til å dø etterhvert.

Sist redigert:
Topp