Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Delta i NORIDs høring om liberalisering av .no-regelverket

tyr897

Medlem
Personlig ser jeg heller at mulighetene for spekulasjon ble ytterligere begrenset enn sluppet fri. Men at dagens system ikke er tilfredsstillende tror jeg vi kan være enig i.

Forøvrig mener jeg domenespekulasjon har mer til felles med rent-seeking, enn å skape et marked slik aksjehandel har. Å snakke om konkurranse som et gode i dette tilfellet blir helt misforstått.
 
Trives veldig godt med dagens system. Egenerklæringsskjemaet har jeg aldri hatt problemer med. At det er en grense for hvor mange domener man kan registrere ser jeg på som svært positivt. At det er begrenset hvem som kan registrere domenenavn synes jeg også er helt greit. Tror de færreste har behov for mer enn tjue domener, og at de som har et slikt reelt behov gjerne allerede har flere datterselskaper og følgelig flere organisasjonsnummer uansett.
 

metallian

Medlem
Jeg har vanskelig forstå at domenespekulasjon har noe med fri konkurranse på nett å gjøre.

At det sitter en kar og betaler småpeng for å parkere et domene hos SEDO i årevis men krever store summer av meg som vil bruke domenet til å skape en tjeneste-hva har det med konkurranse å gjøre egentlig? Er ikke dette til HINDER for konkurranse ved at bare de som har ressurser fra før får tilgang til gode domener?
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Det er klart at du ønsker å beskytte dine private interesser. Det vil vi vel alle. Spør medisinstudenter i Norge i dag om hva de synes om at så mange norske studenter drar til Polen for å bli lege, og de svarer deg at det synes de ikke noe om. Jeg tror de fleste er enige i at det er bra å ha et samfunn med mange leger. For legene betyr dette naturligvis større konkurranse, og lavere lønn.

Jeg ser på konkurranse som noe positivt for samfunnet.

Mange leger er ikke nødvendigvis bra for samfunnet - mange FLINKE leger er bra for samfunnet, og når greia er at de som ikke er flinke nok til å komme inn på studier i norge, drar til utlandet for å ta graden, så vil det si at denne praksisen primært fører til flere DÅRLIGE leger, noe samfunnet IKKE er tjent med.

Konkurranse for enhver pris er ikke bra, konkurranse på fornuftige, gjennomtenkte betingelser er bra.

Skulle det ha vært noen endringer i regelverket, så syns jeg heller man kunne ha gjort tilværelsen mer vrien for de som driver med ren spekulasjon
 

Val1

Medlem
Hva skal privatpersoner med flere .no domener? Jo.. tjene penger..

Kan du forklare hva som er galt med å tjene penger?
 

appelsin

Medlem
Kan du forklare hva som er galt med å tjene penger?

Enig med Val.

Det er ingenting i veien for at man tjener penger. Jeg forstår at folk prøver å beskytte sine egne interesser ved å gjøre det vanskeligere for konkurrenter å registrere domener.

For å sitere Tonny: "Jeg får tak i de domenene jeg trenger uansett"

For å få til dette, må han registrere flere organisasjoner. Skal man gjøre dette på riktig måte, må man opprette aksjeselskaper, og dette er dyrt. Foreninger skal være non-profit, dvs det er ingen eiere av foreningen.

Jeg er mer opptatt av at spillereglene skal være like for alle, og det får man ved at man fjerner kvotebegrensningen.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Ved nærmere ettertanke er det helt ok for meg at private også kan opprette .no domener - men da med enkelte krav til søker:

1. Må være bosatt i Norge (må oppgi fødselsnummer).
2. Må være over 18 år.
3. Maks 1 domene per søker.
4. Domene MÅ inneholde minst en av navnene til søker (F.eks: mitt private domene MÅ inneholde enten kenneth, andre eller dreyer).
 
Sist redigert:

picxx

Well-Known Member
Nei, det beste er at det opprettholdes slik det er i dag.
Da er det åpent for de private som ønsker å spekulere i domener, mens tante olga som gjerne vil lage ett familiealbum blir nektet.
Best slik.
 
Topp