De fleste nettsider lages av idoter

zapotek

Medlem
Joda vi er jo noen idioter når det gjelder å lage websider, og kommer aldri til å lage like gode nettsider som Gisle Hannemyr (som i artikkelen uttaler dette).

Her er hans egen hjemmeside forøvrig: Gisle Hannemyr ...............
 

Helge

Profesjonell Googlesøker
Nå vil jeg tro at de fleste her lager siden slik at det viktigste blir lastet inn uten at siden er avhengig av at reklamen skal lastes. Det kalles NORMAL koding. Og de "idiotene" han (Gisle Hannemyr) snakker om må være private hobbynettsider.

Er lenge siden jeg har besøkt en side som jeg ikke kan bruke fordi jeg venter på reklame etc.

Helt på tryne av Hannemyr å si dette i en kommentar egentlig, han kan ikke surfe på mye "vanlige" sider da.... er sikkert en hel del pornonettsider som sliter med det problemet, men ikke vanlige sider.
 

Lars_Olav

New Member
Tja, Nettavisen er et godt eksempel på dette. Eller mange nettaviser i Orkla media, f. eks. Dt.no. Utrolig mange ganger jeg har ventet på adserv.noe, uten at siden kommer opp.
 

tyr897

Medlem
En adblocker har vel vært obligatorisk i årevis nå? Ikke bare på grunn av de hoppende, snakkende, blinkende flash annonsene com spiser cpu til frokost - men også fordi lastetiden går så dramatisk ned.
 

Ståle

Medlem
Har aldri brukt en adblocker, og kommer aldri til å gjøre det. Hvis nok personer gjør det, så er det en del her inne som sikkert må se seg etter noe annet å gjøre. Vi lever jo tross alt av reklamen på våre nettsteder...
 

zapotek

Medlem
Skulle ønske alle som bruke adblokker måtte ha betalt en sum hver gang de besøkte et nettsted. Hvor mye innhold tror du det hadde vært på nettet om det ikke hadde vært for annonser?
 

tyr897

Medlem
Går ikke å bruke adblokker når man lever av reklame, hvordan skal man da lære hvis man ikke ser annonsene andre bruker.

En trenger ikke være på jobb 24/7 - men er en del uten adblocker for researchens del

Skulle ønske alle som bruke adblokker måtte ha betalt en sum hver gang de besøkte et nettsted. Hvor mye innhold tror du det hadde vært på nettet om det ikke hadde vært for annonser?

Tja, jeg er selv avhengig av annonseinntekter, men det forhindrer ikke at forretningsmodellen min er sårbar. Enten er en nødt til å ta betalt, eller så må man akseptere at det faktisk er mulig å få tilgang til innholdet uten å se annonser. Den dagen det ikke går rundt, må en finne noe annet å gjøre, eventuelt revurdere modellen. Man kan jo f.eks. gå over til sponsede omtaler, produktester e.l., ala produktplassering som vil bli tvingende nødvendig på tv etterhvert. Kontekstuelle annonser unngår også i stor grad denne problemstillingen, teppebombingen/branding derimot er alvorlig lidende.

Problemet er at bransjen som helhet har skapt så påtrengende reklameformater at brukere aktivt går inn for å unngå dem. Dette er jo blant annet noe av bakgrunnen for Googles suksess på reklamefronten, relevante, ikke-påtrengende annonser. Når frames legges over, blinker, lager lyd og får prossesorenbruken til å skyte i taket er det naturlig at det utvikles løsninger, man trenger ikke nødvendigvis være enig i bruken - men det forhindrer ikke realitetene.
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Om vi i 2009 sitter på en prosessor som merkbart øker prosessorbruk ved visning av en flashannonse på et nettsted bør man vurdere noe som heter ny pc. Det får jo være grenser på hvor gniten man faktisk skal være på slitasje av enkelte deler i pcen sin. Jeg må vel selv innrømme jeg syns det er litt for ironisk og faktisk bruke adblocker aktivt selv når man faktisk også lever av annonser. På en måte vil jeg faktisk også kalle det for egoistisk.

"Hei dude. Bruker du adblocker? - Nei? Hvordan det? - Er du gal mann? Det må du da gjøre. Du sliter jo ut prosessoren din om du ikke gjør det. :eek:"

Nei, det blir for dumt altså. Metoder som er kommet frem her i gården når det gjelder stort sett vanlige annonser er følgende:

1: Hoste alltid annonsene på egen server du kontrollerer selv. Ikke bruk serverne til f.eks Euroads, og iallefall ikke Mmmedier og Tradedoubler. De to sistnevnte der må jo etterhvert kategoriseres som det treigeste jeg har opplevd.

2: Når det gjelder bildeannonser av f.eks et jpg-bilde. Sett det som bakgrunn i en DIV og lag hele DIVen til en link. Ikke en eneste adblocker vil kunne forstå at dette er en annonse.

Kode:
<a href="" title=""><div style="background: transparent url(url-til-bilde) no-repeat scroll 0% 0%; -moz-background-clip: border; -moz-background-origin: padding; -moz-background-inline-policy: continuous; color: rgb(255, 255, 255);width:300px;height:250px;overflow-x:hidden;overflow-y:hidden;"> </div</a>
 

tyr897

Medlem
Om vi i 2009 sitter på en prosessor som merkbart øker prosessorbruk ved visning av en flashannonse på et nettsted bør man vurdere noe som heter ny pc.

Chrome bruker én kjerne (wow, flere kjerner, altså ikke en PC fra 1970) alene når jeg har ett vindu med vg.no oppe. Den bruker 1% etter adblock. Jeg vet ikke med deg, men jeg bruker PCen aktivt til andre oppgaver, inkludert meget prosessorintensive, selv om jeg har et nettleservindu oppe i bakgrunnen.

Jeg må vel selv innrømme jeg syns det er litt for ironisk og faktisk bruke adblocker aktivt selv når man faktisk også lever av annonser. På en måte vil jeg faktisk også kalle det for egoistisk.

Litt ironisk er det ja, men jeg driver heller ikke og pusher forstyrrende brandingsannonser, men hovedsakelig linker og helst relevante - av åpenbare grunner. Mitt moralske grunnlag har jeg med andre ord på det tørre, så vidt :)

"Hei dude. Bruker du adblocker? - Nei? Hvordan det? - Er du gal mann? Det må du da gjøre. Du sliter jo ut prosessoren din om du ikke gjør det. :eek:"
Absurd parafrasering endrer ikke det fundementale problemet med annonser som er så irriterende og forstyrrende, at flere og flere brukere aktivt blokkerer dem.
Jeg tilhører den gruppen, og vil nok fortsette å gjøre det i uoverskuelig fremtid.

Nei, det blir for dumt altså.
Hva blir for dumt? Hittil har du ikke kommet med noe annet relevant enn din egen frie diktning av prossesorarkitektur.

Metoder som er kommet frem her i gården når det gjelder stort sett vanlige annonser er følgende:

1: Hoste alltid annonsene på egen server du kontrollerer selv. Ikke bruk serverne til f.eks Euroads, og iallefall ikke Mmmedier og Tradedoubler. De to sistnevnte der må jo etterhvert kategoriseres som det treigeste jeg har opplevd.
Det går fint an å unngå at lastetiden blir lang, problemet er at de færreste gjør det - ergo består fortsatt denne delen av problemet. Jeg er fullstendig kapabel til å ordne mine egne sider.

2: Når det gjelder bildeannonser av f.eks et jpg-bilde. Sett det som bakgrunn i en DIV og lag hele DIVen til en link. Ikke en eneste adblocker vil kunne forstå at dette er en annonse.
Direkte feil. Hint: annonser blokkeres som regel på url, bildet lastes aldri ned hvis det matcher et filter.

Jeg kan fint lage et script for å unngå vanlige adblockere, og også logge adblocker brukere. Jeg trenger ingen ufaglig belæring med css triks du har plukket opp, og som i kontekst viser totalt mangel på forståelse for teknologien.
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
@tyr897, jeg fikk en følelse av at du tenkte jeg pratet direkte til deg når jeg skrev. Det var ikke tilfelle, og det jeg skrev var mer ment på generelt grunnlag. Jeg har ofte fra folk som driver på internett som bruker adblockere aktivt.

Hva mener du med at du kan unngå at lastetiden blir lang når du laster annonser fra en tredjeparts server som er treig? Du ender vel til syvende sist opp med å hoste annonsen selv uansett om du skal ha lastetiden på annonsen kjappere?

Det jeg skrev om og legge inn annonse i bakgrunn på en div var noe som fungerte for meg rundt nyttår på en nettside som aldri ble live. Var riktignok kun testet med 1 antall adblockere, så jeg tok kanskje for gitt at den var sikker. :)
 
Topp