olafmoriarty
Medlem
Klagearkivet til NORID er utrolig festlig lesing av og til. Selv om jeg ikke er en fan av folk som registrerer 200 DA-er for at de skal kunne hamstre domenenavn, er det utrolig gøy å se hva slags domenenavn folk krever utlevert.
Noen favoritter fra denne høsten:
- Fredag Reklamebyrå AS ber om å få overført fredag.no. Ja, de mener at de sitter på rettigheter til ordet «fredag».
- En enda mer ekstrem: Embla Norsk Familiehistorie AS ønsker å overta ... wait for it ... bunad.no. Hvilke rettigheter har de til dette navnet? Jo:
Det er meg en stor gåte at voksne mennesker velger å bruke tid og penger på å levere slike klager. Tror de virkelig at de kan oppnå noe som helst med dette? Får inntrykk av at de har lest om Rolfsen og Fosshaug i avisene og tror at de dermed kan be om hva de vil og at det ikke er så viktig å sette seg inn i hva regelverket faktisk sier.
Anbefalt lesing på mørke vinterdager!
Norid: Klagearkiv
Noen favoritter fra denne høsten:
- Fredag Reklamebyrå AS ber om å få overført fredag.no. Ja, de mener at de sitter på rettigheter til ordet «fredag».
... for det første vi alle tenker på når vi hører ordet «fredag» er et reklamebyrå i Oslo, ikke sant? Og når klagemotparten også har registrert onsdag.no og sondag.no er det vel åpenbart at han har gjort dette nettopp for å kunne utpresse Fredag Reklamebyrå?[I 1999] kunne ikke generiske ord og uttrykk registreres i .no og man nyttet derfor domenenavnet fredag.as. Men dette medfører mange feilsendinger og klager ønsker derfor tilgang til fredag.no. Klagemotparten opplyses å stå bak over 330 DA-foretak som har registrert en rekke domener. Klager viser til eksempler som sondag.no og onsdag.no.
Klager tror ikke registreringen er gjort for å hindre eller vanskeliggjøre virksomheten. Heller ikke for å blokkere registrering av et domenenavn klager mener å ha rettigheter til. Men at det dreier seg om domenespekulasjon som primært er gjort for å selge, leie ut eller på annen måte overføre domenet til klager eller konkurrent for en kompensasjon som overstiger egne kostnader ved anskaffelsen. Klager mener klagemotparten har kjent til eller burde kjenne til at klager hadde rettigheter.
- En enda mer ekstrem: Embla Norsk Familiehistorie AS ønsker å overta ... wait for it ... bunad.no. Hvilke rettigheter har de til dette navnet? Jo:
... og så kommer den vanlige tiraden om at Dag Øivind Rolfsen eier 397 DA-er og at det er synd og skam at domenesystemet skal kunne misbrukes på den måten. Noe jeg forsåvidt er enig i, men det gir jo ikke Embla noen som helst rettighet til bunad.no.Klager ønsker å starte produksjon av bunader. Bunadene skal markedsføres og selges over internett. I den forbindelse ønsker klager å overta og bruke det omtvistede domenenavnet, bunad.no.
Det er meg en stor gåte at voksne mennesker velger å bruke tid og penger på å levere slike klager. Tror de virkelig at de kan oppnå noe som helst med dette? Får inntrykk av at de har lest om Rolfsen og Fosshaug i avisene og tror at de dermed kan be om hva de vil og at det ikke er så viktig å sette seg inn i hva regelverket faktisk sier.
Anbefalt lesing på mørke vinterdager!
Norid: Klagearkiv
Sist redigert: