Dansker, komma, potet,

kongen

kongemedlem
Hva er det, med dansker, som har lagt sin elsk, til å bruke, komma, hele tiden, når de skriver, en setning. Har det noen, sammenheng med at, de har en potet, i halsen, når de snakker?

Ole Avranden

utvandret
:)

Ikke godt å si hvorfor de setter kommaene slik, men det er tilsynelatende helt uten logikk. Noe som bekreftes hvis du spør en danske om kommareglene. De fleste blir litt vikende i blikket og må innrømme at de aner ikke hvordan, eller hvorfor, de plasserer det lille tegnet.

Ole Avranden

utvandret
Bare for sjov fant jeg frem de danske kommareglene, og for pokker, det er jo verre enn jeg trodde.

Det er skille mellom setninger, delsetninger, oppramsinger og ved selvstendige setningsdeler. Det er for så vidt ikke så ulikt de norske reglene.

Men så begynner moroa. Det skal være komma foran et hv-ledd (hvem, hvor, hvilken, til hvilken...) og foran "som, om, fordi, som om og end".

Altså litt kaotisk, men det er langt fra slutt enda.

For hvis en leddsetning ikke kommer umiddelbart etter "som" eller "end" skal kommaet flyttes til foran leddsetningen. Altså noen hederlige unntak. Tror jeg.

Så skal det jammen meg inn et komma for preposisjoner og adverb.

Og hold på hatten, for når det er snakk om tidsuttrykk i en tidsleddsetning, så skal du sette kommaet foran tidsbindeordet. Men hvis det ikke er et tidsbindeord, da skal du flytte kommaet til før eller etter tidsverbet.

Nå er det bare ett lite punkt igjen, og det er stedsuttrykkene. Husk for all del at de også skal ha et komma foran seg.

Sånn. Enkelt.

Så, greia, er altså å sette, inn komma omtrent, slik som Kongen har, gjort det.

pleb

Medlem
Går på et dansk universitet. Tilbakemeldingen på mitt ene seminar var: "Du plasserer virkelig de der komma på de sjoveste steder!".

Vel...

Topp