Dagens regjering satser ikke på norsk næringsliv

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Spillprodusenten Funcom flagger ut og flytter til Canada, til en by hvor satsning på næringslivet står i høysettet om dagen:

Funcom flytter til Canada ( IT , IT-Telekom )

Dette er veldig synd... da mister vi ikke bare et viktig norsk firma, men også mange høyt utdannede (og høytlønnede?) skattebetalere til et land som velger å satse på næringslivet. Vi får håpe mange som har latt seg overbevise (av AP og co) om at norsk industri ikke trenger bedre vilkår får seg en vekker og skjønner at hvis vi skal ha en bærekraftig industri når oljen ikke lenger er en slik gullgruve som den er i dag, så må noe gjøres. Ellers risikerer vi at alt som ikke er styrt av staten flykter til gunstigere vilkår og utkonkurrerer de stakkarene som blir igjen i Norge fordi de tvinges av den statlige eierandelen.

Tonny Kluften

Administrator
Veldig dårlig eksempel Kenneth.

I E24 står det:
"Lokalregjeringen i Quebec, provinsen hvor Montreal ligger, refunderer 37,5 prosent av lønnsutgiftene til multimedieselskaper som vil etablerer seg der. Lønnsnivået er også lavere enn i Norge."

Mener du at Norge skal refundere 37,5 prosent av lønnsutgiftene til multimedieselskaper ??? Og mener du at lønningene i Norge skal ned?

peterandrej

pensjonert moderator
Du ser ting svart-hvit som vanlig. Vi behøver ikke kopiere de, men det kan være en god ide å ta første steg snart, før alle flagger ut!

Og hva er første steg, slik du ser det Kenneth? Vil Norge noen gang kunne konkurrere med eks USA i rammebetingelser?

Selvsagt ikke, og det er kjempebra. Fordi vi får noe bedre i retur; større effektivitet, bedre lønn, kortere arbeidsdager og et samfunn med mindre forskjeller mellom fattig og rik. Vi har også offentlige goder som "gratis" skole, helse- og eldreomsorg og et offentlig sikkerhetsnett i form av trygder.

Så ja. De i Funcom skal for min del bare flytte hvis de ikke vil bo i Norge. Vi har ikke bruk for dem hvis de ikke vil bidra til fellesskapet.

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Og hva er første steg, slik du ser det Kenneth? Vil Norge noen gang kunne konkurrere med eks USA i rammebetingelser?

Selvsagt ikke, og det er kjempebra. Fordi vi får noe bedre i retur; større effektivitet, bedre lønn, kortere arbeidsdager og et samfunn med mindre forskjeller mellom fattig og rik. Vi har også offentlige goder som "gratis" skole, helse- og eldreomsorg og et offentlig sikkerhetsnett i form av trygder.

Så ja. De i Funcom skal for min del bare flytte hvis de ikke vil bo i Norge. Vi har ikke bruk for dem hvis de ikke vil bidra til fellesskapet.

Har du følgt med det internasjonale rederi-markedet i det siste?

peterandrej

pensjonert moderator
Har du følgt med det internasjonale rederi-markedet i det siste?

Nå innrømme at jeg ikke er sånn dritoppdatert på hva som skjer på rederifronten om dagen. Annet enn at John Fredriksen har minst 1 (eller var det 2) hot datter, så vet jeg null om rederibransjen.

Så ærlig må jeg være. Men skulle du fram til noe spesielt eller...?

Msites Ltd

Livsnyter
Nå innrømme at jeg ikke er sånn dritoppdatert på hva som skjer på rederifronten om dagen. Annet enn at John Fredriksen har minst 1 (eller var det 2) hot datter, så vet jeg null om rederibransjen.

Så ærlig må jeg være. Men skulle du fram til noe spesielt eller...?

Han sikter nok til at Siem flagger hjem etter at betingelsene her hjemme er blitt bedre.... Så dette synes jeg bare støtter Kenneth sitt utspill!

Betingelsene er blitt akseptable, derfor flytter han selskapet hjemover!

Siem setter kursen mot Norge ( Makro og politkk , Børs og finans , Næringsliv , Siem Offshore , Selskap )

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Det er et steg i riktig retning. Neste steg vil være å se på andre bransjer enn bare rederibransjen. Hva kan f.eks staten gjøre for norske mediebedrifter? Hva kan staten gjøre for små bedrifter generelt?

Tonny Kluften

Administrator
Vi behøver ikke rederier i Norge, nå betaler de ikke skatt lenger og det er ytterst få arbeidsplasser å hente. Norske skip er ikke bemannet med nordmenn.
Men at redere flagger hjem viser jo at de rødgrønne regjeringens politikk lokker folk til Norge, ikke bare motsatt. Det henger igjen fra gammelt av at AP er en gjeng sosialister. AP er et moderne sosialdemokratisk parti som har mye av ansvaret for at Norge produserer stadig flere næringslivmillionærer.

Men det beste staten kan gjøre for norsk næringsliv er å gi penger til forskning. Forskning på alle områder. Alt fra psykisk helse til ingeniørkunst til kultur til energi. Det er de nyskapende som driver samfunnet fremover. Hvis støtten til forskning hadde blitt 50-doblet ville vi fått et radikalt forbedret samfunn.

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Hehe, det er typisk AP igjen. Her har vi EN PERSON som faktisk har kommet tilbake til Norge, og AP-tilhengerene skryte av hvor flinke de er. Til og med i en forumtråd som handler om et annet firma som flagger ut!

Det er ingenting annet enn morsomt..

peterandrej

pensjonert moderator
Han sikter nok til at Siem flagger hjem etter at betingelsene her hjemme er blitt bedre.... Så dette synes jeg bare støtter Kenneth sitt utspill!

Betingelsene er blitt akseptable, derfor flytter han selskapet hjemover

Uhørt. Hvis millionærene synes Norge har blitt såpass "billig" rent skattemessig at de synes det er formålstjenlig å flytte hit - så beviser jo det iallfall at Stoltenberg ikke akkurat er noen venstrepolitiker.

Det utsagnet at "stoltenberg er en sosialist som bare innfører høyere og høyere skatter" er faktisk bare tull. Stoltenberg er en såpass høyrevendt politiker at han hadde glidd rett inn i partiet Høyre. Det skal sies at Stoltenbergs far, Thorvald, en gang var rådgiver for en AP-statsråd. Etter at Høyre vant valget lot Høyre faktisk Stoltenberg bare fortsette som rådgiver.

Jonas Gahr Støre var en såpass "nær" Høyremann at Høyre bare like godt plasserte ham på valglisten for en 20 år siden eller noe.

Topp