Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Crap, trenger hjelp IRS

Boo

Medlem
Jeg tjener noen kronestykker gjennom spreadshirt.com.

Uheldigvis fikk jeg mail fra dem i går med at jeg måtte føre ut et skjema til IRS.
Dette er første de har bedt om det så trenger litt hjelp.

Dette er skjemaet
https://www.irs.gov/pub/irs-pdf/fw8ben.pdf

På punkt nr. 6 Er det et unikt nummer jeg må selv få skattetaten, eller ?

Hilsen
Øystein
 

Stoppet

Banned
Hvis du er momsregistrert så er det organisasjonsnummeret ditt med MVA forran. Er du ikke registrert bør du nok høre med mottaker av skjemaet om det er noe du trenger å legge inn.
 

Steve Cash

Medlem
Det står også "see instructions" på posten, har du gjort det? Jeg googlet uttrykket og fant denne siden fra IRS (som jeg ikke vet hva er) https://www.irs.gov/Individuals/International-Taxpayers/Taxpayer-Identification-Numbers-TIN
Det står bl.a. at
Foreign persons who are individuals should apply for a social security number (SSN, if permitted) on Form SS-5 with the Social Security Administration, or should apply for an Individual Taxpayer Identification Number (ITIN) on Form W-7. Effective immediately, each ITIN applicant must now:

  • Apply using the revised Form W-7, Application for IRS Individual Taxpayer Identification Number; and
  • Attach a federal income tax return to the Form W-7.
Og du er vel antakelig en foreign person. Om du må søke om et slikt eller om du kan bruke norsk personnummer gravde jeg ikke dypt nok til å finne ut. Men gitt at du driver enkeltpersonforetak ser det ikke ut til at det er organisasjonsnummer du skal bruke. (Men jeg garanterer ikke noe av dette.)
 

Boo

Medlem
Nettverten: Kun ENK og ikke MVA registrert da jeg har provisjon på design andre folk selger.

Steve Cash: Kunne ikke finne see instructions noen plass. Mer jeg søkte jo mer lost ble jeg. (Hadde lite håp at det var andre her som måtte føre ut samme papiret)

Har uansett sendt mail til spreadshirt, så håpe på raskt svar. Har frist til 11. Jan å sende inn papiret, herlig med korte tidsfrister :)
 

Boo

Medlem
Sjekk om du som er norsk virkelig må fylle ut det skjemat, vanligvis slipper man.

Jeg har våre "partner" i 7 - 8 år og dette er første gang de vil at jeg skal fylle ut skjemaet

Important: The IRS requires all partners to fill out and submit a tax form to Spreadshirt. Please refer to the Tax Form section below and follow the instructions there. Failing to do so will result in Spreadshirt withholding up to 30% of your earnings.

Why? We are required by the IRS to collect and report specific business transactions and provide statements of income to parties involved in those transactions. Failure to provide correct information will result in Spreadshirt withholding up to 30% of your earnings.

Ellers gir de bare informasjon på hvordan jeg skal identifisere meg og min konto på skjemaet, pluss linken jeg ga dere.


Ohh den andre lenken har jeg ikke vært innom enda. Får begynne på det i "natt" hvis jeg ikke får mail løpet av kvelden.
 
Topp