Kenneth Dreyer
Well-Known Member
Først tenkte jeg bare å avklare hva forkortelsene er for de som ikke vet det:
CPC: Når man betaler per klikk
CPA: Når man betaler per action (salg, lead, registering, handling).
CPM: Visningsbasert betaling, som oftest per 1000 visning.
Fastpris: Når annonseringen har en fast pris. Vanligvis over bestemte tidsrom.
Ok, over til saken. Som de aller fleste vet er CPC/CPA i de aller fleste tilfeller den mest kostnadseffektive måten å annonsere på. Da betaler du bare for trafikken som sendes til deg (CPC) eller når trafikken som sendes til deg faktisk er så god at den gir en "action" (noen som har et bedre ord?) (CPA). Med CPM og Fastpris har du ingen garanti for trafikken som leveres til deg. Når man betaler timespris hos Adicate er dette en fastpris og etter hva jeg har lest har folk veldig dårlige erfaring med dette. Mine egne erfaring er også at fastpris og CPM (som jeg nesten aldri har brukt) er svært lite effektivt i forhold til CPC og CPA.
Jeg tror det vil bli mer og mer CPC og CPA etterhvert. Sett at en dag ble VG, Dagbladet og alle de andre store nettsidene tvunget til å gå over til CPC og CPA siden ingen lengre ville betale de høye prisene dem har på fastpris annonseringen sin. Tror dere dem ville hatt en sjanse til å overleve slik dem gjør i dag da?
CPC: Når man betaler per klikk
CPA: Når man betaler per action (salg, lead, registering, handling).
CPM: Visningsbasert betaling, som oftest per 1000 visning.
Fastpris: Når annonseringen har en fast pris. Vanligvis over bestemte tidsrom.
Ok, over til saken. Som de aller fleste vet er CPC/CPA i de aller fleste tilfeller den mest kostnadseffektive måten å annonsere på. Da betaler du bare for trafikken som sendes til deg (CPC) eller når trafikken som sendes til deg faktisk er så god at den gir en "action" (noen som har et bedre ord?) (CPA). Med CPM og Fastpris har du ingen garanti for trafikken som leveres til deg. Når man betaler timespris hos Adicate er dette en fastpris og etter hva jeg har lest har folk veldig dårlige erfaring med dette. Mine egne erfaring er også at fastpris og CPM (som jeg nesten aldri har brukt) er svært lite effektivt i forhold til CPC og CPA.
Jeg tror det vil bli mer og mer CPC og CPA etterhvert. Sett at en dag ble VG, Dagbladet og alle de andre store nettsidene tvunget til å gå over til CPC og CPA siden ingen lengre ville betale de høye prisene dem har på fastpris annonseringen sin. Tror dere dem ville hatt en sjanse til å overleve slik dem gjør i dag da?