Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Copyright Infringement - Hvordan går man frem?

R@ge

Kverulant
Jeg skal ikke påstå at jeg er den snilleste gutten i klassen her, men jeg laster ikke ned filmer for så å publisere dem på nytt som "min egen".

Jeg forholder meg til de embed mulighetene som de aktuelle siden har og respekterer faktisk åndsverkloven om det skulle være noen som var i tvil om dette...

En av mine filmer er dog blitt stjålet fra Youtube og republisert ganske mange steder uten mitt samtykke. De har altså frapset filmen og lastet den opp på nytt på andre videotjeneste sider.

De aller fleste har allerede fjernet filmen, men det er to sider som ennå ikke har tatt ned filmen etter jeg har gitt dem beskjed om brudd på åndsverkloven.

Hva kan jeg som en liten loppe i lille Norge egentlig gjøre her?
Hvordan går jeg egentlig frem dersom jeg må iverksette rettslige tiltak og hvem må betale for dette?

Om det er jeg som må betale dette så er man jo i praksis rettsløs siden jeg som privatperson ikke har så veldig lyst å betale tusenvis av kr i advokat honorarer..
 

peterandrej

pensjonert moderator
Hehe. Du hakke sjans i havet.

Men skulle du finne en løsning så må du for guds skyld holde tett om den. Og si iallfall ikke noe til Fox, for jeg har begynt å følge med på sesong 7 av 24..

Men seriøst: nei, du har ikke sjans. Send en regning på noen hundrelapper og se om de betaler. Kan jo hende. Spredningen vil nok bare øke på ren trass hvis du setter igang med greier som advokater.
 

Tonny Kluften

Administrator
Ja, du må betale en advokat i landet det gjelder. Hvem skulle ellers betale?
Du er ikke rettsløs bare fordi du ikke har lyst til å betale. Men kan du ikke betale så er du vel nærmest rettsløs desverre.

Du kan evt. kopiere brevhodet til et stort advokatfirma i landet det gjelder og skrive et skarpt brev og håpe at de lar seg skremme :D
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
"Fall height" er et fint begrep, men er ikke sikker det hjelper stort...
Uansett er det ikke så gøy å ha en (stor?) satsning på en video-side inkl et opplegg rundt privacy og dmca - og så begynner en å forklare hvordan alt dette IKKE fungerer.
Så skriv et blog-innlegg - og så kan du sende "nyheten" til noen mer vanlig nyhetskanaler eller noe i håp at de plukker opp historien.
Hvis noen har skrevet noe om den spesifikke nettsiden kan du legge inn kommentar også. I tillegg kan du vel skrive i kommentar-feltet at du har lagt snutten, og de som har lastet opp den som sin egen er lutsers.
Men om de tar det bort for den grunnen... neppe. Men som det gamle indianer-ordtaket lyder: skyter du ikke, treffer du heller ikke.
 

R@ge

Kverulant
Nå har 7 nettsider fjernet filmen fulstendig men det gjenstår ennå 2.

Fikk et snodig svar fra den ene

http://www.monkeybriefs.com skrev:
Please note that below-referenced copyright infringement notice does not substantially comply with the required notification elements of the Digital Millennium Copyright Act of 1998 ("DMCA").

Please note that we have not passed on the substantive merits of your claim.

Please visit our web site at Dedicated Servers | Managed Dedicated Server Hosting.

Legal Response Team
THEPLANET.COM INTERNET SERVICES, INC.

Hva i all verden er det egentlig de skriver.... lol
 

tyr897

Medlem
De vil ha en såkalt DMCA takedown notice, og du mangler åpenbart informasjon som er påkrevd. Google it og finn en mal du kan ta utgangspunkt i.
 

picxx

Well-Known Member
Hva i all verden er det egentlig de skriver.... lol

De skriver at de har vist filmen, men at de ikke har påstått at det er deres åndsverk.
(har vært flere saker på youtube hvor store firma faktisk har "stjålet" filmer, for i ettertid presentert det som deres egen produksjon).
 
Topp