Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Copyright for små innlegg

comichael

Medlem
Er langt fra noen ekspert på dette området, men så vidt jeg har skjønt er det ulovlig å systematisere/klone databaser som andre har produsert. Sitatretten gjelder ikke for katalogtjenester (http://www.webmagasin.no/filestore/WM_s44-45.pdf).

Om man likevel bruker utdrag fra andre kilder er det god netikette at man informerer om og peker til kilden. Se feks hvordan Rubrikk.no gjør dette. Jeg regner med at disse opererer i en juridisk gråsone.

Litt bakgrunn:

Databasevern: Databasevern - Wikipedia
Dømt for systematisk nedlasting av informasjon: Dømt for å stjele telefonnumre
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Sitatretten er nok uvesentlig her ja.

Lenken fra wikipedia's artikkel om databasevern peker til opphavrett osv.
Så er det vel (minst) to måter å ferdigstille en rubrikk-database: man kan samle inn dataene selv, eller man kan la andre betale for at de registrerer sin rubrikkannonse i din database.
Det jeg leser i loven om opphavsrett gjelder vel den første modellen ("Den som frembringer et program, en database, som sammenstiller"). Andre paragrafen er forresten også interessant ("dersom .. det skader .. utnyttelse").

Jeg tror at ting blir litt forskjellig når man tar betalt for publisering: som kunde betaler jeg en bedrift for å legge ut min rubrikkannonse. Det er denne tjenesten som selges, og der inntjeningen skjer. Ikke sikker at databasevern kan brukes her (da det er i selgerens interesse å ha maks eksponering, noe som da ellers kan begrenses av parten jeg betaler for å legge ut min annonse). Samlingen av rubrikk-annonser har nok en annen hensikt enn å sammenstille en database, slik som gulesider.

Siste lenk (gulesider) synes jeg blir utroverdig når de skriver "andre stjeler telefonnr til bruk i telefonmarkedsføring". Fant ikke dommen online (er jo fra 2004) :(

Ellers er det klart ja at man spør om lov.
 
Sist redigert:
Topp