Husk at det er mulig å si opp abonnementet samme dagen man fornyer, eller dagen etter, og det vil da ikke komme noen flere fakturaer. Det er altså mulig å si opp 365 dager i året, man trenger
ikke å vente til siste liten og dermed øke faren for å glemme det (og så har jo vi glemsomme mulighet for å skru på varslinger på mobiler, kalendere osv. i tillegg).
Det er vel neppe slik at det var den aller siste dagen i abonnementsperioden man plutselig kom på at man ikke trengte denne tjenesten lenger. Trenger man ikke tjenesten lenger, så er det naturlig å si opp ganske umiddelbart. Hvis man ikke kommer på å si opp, så er det naturlig for oss som selger tjenesten å anta at den fremdleles er i bruk, men jeg forstår at folk er forskjellige. Vi gjorde det veldig enkelt, og fakturerer semi-manuelt, fordi Conta Inkasso var en tjeneste vi laget på mikrobudsjett og som vi ikke har brukt mye ressurser på å automatisere fullt ut. Derfor er det heller ikke bygd inn noen automatiske e-postvarsling om fakturering til kundene. Men dette kommer i versjon 2.0 som er på vei.
"Veldig god kundeservice å si fra før fristen ja, og ikke minst sende faktura FØR fristen"
Skulle vi sendt faktura før fristen så måtte vi evt. ha kreditert alle fakturaer som ikke skal betales, og siden dette gjøres manuelt har vi altså valgt å fakturere etter at perioden faktisk har løpt ut. Ingen spekulasjon altså, rett og slett en naturlig og praktisk ordning som fungerer slik som vanlig fakturering som oftest fungerer, og dette sparer regnskapsføreren for mye ekstrajobb.
"I tillegg kreve full betaling for ett helt år på forhånd, selv om man sier fra første dag man får fakturaen og lenge før fristen utgår."
Vi har ingenting å skjule her, det står opplyst på nettstedet der du bestiller og aksepterer vilkårene at fakturering av 12 måneders abonnement skjer når du "klikker deg videre". Conta Inkasso vil nok også få kortbetaling om ikke så lenge, og da har vi eliminert denne problemstillingen en gang for alle.
Fotnote: Jeg er ganske prinsipielt anlagt, og pleier av respekt for min egen person ikke å tillate meg selv å skylde på andre når jeg gjør en tabbe. Hvis jeg ikke klarer å forholde meg til enkle spilleregler i næringslivet eller i samfunnet forøvrig, så er det jeg det er noe feil med, da har jeg ikke fulgt godt nok med, og jeg må skjerpe meg. Mekanismen med å skylde på andre når man ikke greier å henge med virker som en sykdom som er typisk norsk, man skylder på staten og NAV og diverse noe butter imot, for i barnehage-staten passes man vanligvis godt på. Gjerne av forbrukerrådet eller ett eller annet koko EØS-direktiv. Personlig liker jeg kombinasjonen frihet og ansvar, som matcher veldig bra med et fritt og demokratisk samfunn, der alle har ansvar for å passe på seg selv og ta ansvar for at man følger reglene, i bytte mot å ha det veldig fritt og fint. Dette inkluderer å huske å betale fakturaene sine i tide, passe på å få levert inn selvangivelsen i tide, oppføre seg som et normalt menneske på bussen og andre offentlige steder, og huske bursdagen til dama. Hvis man ikke greier disse enkle tingene så må man bare ta konsekvensen av det (det sistnevnte kan være katastrofalt).