Codan forsikring?

Tonny Kluften

Administrator
3-400 saker som havner i retten ganske mange, og tenk på alle som ikke orker rettsak, kan sikkert gange 3-400 med 10, store mørketall der, syke folk orker ofte ikke rettsak, til og med friske folk orker ofte ikke rettsak.

Og det er ikke første gang man hører om grådige forsikringsselskaper for å si det sånn...
 
Er endel forskjell mellom skade og liv, men innen liv (som var eksemplet i artikkelen) skyldes de aller fleste konfliktene at kunden har blitt for dårlig informert om vilkårene av den 19 år gamle "rådgiveren" (krav til autorisasjon coming up..), eller at kunden ikke kan/vil forstå definisjonene som er lagt til grunn for at en skade skal være dekningsmessig.
Noen ganger kan det også rett og slett være at selskapets aktuar har gjort for dårlig jobb slik at vilkårene er uklare ift hva som er selskapets intensjon. Eller så kan det dreie seg om at det er gitt manglende/feil info ved skadebehandling, eller at infoen er tolket feil av oppgjørskonsulenten.
Jeg har selv hatt saker oppe hos Finansklagenemda (klageorganet før domstolene kobles inn) både på kunders vegne og på vegne av selskaper, hvor fors.selskapet har tapt rett og slett på uklar vilkårsformulering eller rene saksbehandlingsfeil. Det har ingenting å gjøre med at det er noen ond hemmelig konspirasjon bak som er ute etter å knuse kunden.

Generelt hvis man synes personforsikring er dyrt nå er det nada ift hva det hadde kostet hvis det skulle dekket alle de årsakene folk melder inn skader på.

Det med grådige forsikringsselskaper har mye myte i seg. Økonomiske styringsmål og regnskapsprinsipper i forsikringsselskaper er satt sammen på en sånn måte at de MÅ sikte på å gå i balanse på sikt. Gjensidige f.eks tjener alt for mye penger i forhold til skadekost, admkost og andre avsetninger, men kommer seg unna ved å betale tilbake en del av det overskytende som kundeutbytte.

Nemi på den andre siden taper penger i bøttevis og det er bare et tidsspørsmål før de må skru på prisene sine, akkurat som Codan gjorde under sin snuprosess for noen år tilbake. Det har ingen ting med å være grådig å gjøre, det er rett og slett en markedsmessig følge av å gi for billig forsikring til for mange dårlige forsikringskunder. Myten om grådighet oppstår når disse kundene får ubehagelige prispåslag enda de "bare" har hatt 2-3 reiseskader, 2 glassruteskift og to små bulker på bilen..


Unntak finnes så klart over alt så sier ikke at det over er den ultimate fasit, men mer en skisse av hvordan ting egentlig fungerer.

/Lang tekst
 
Sist redigert:
Topp