hva sier panelet om kunstig intelligens som tekstforfatter? Fordeler /ulemper?
Jeg innser at mine dager som frilans innholdsprodusent kommer til å endre seg dramatisk de neste årene.
ChatGPT er bare begynnelsen, etter min mening.
Det vi er vitne til nå, minner meg om hvordan det var i musikkbransjen på begynnelsen av 2000-tallet, som jeg var del av. «Alle» sa at krigen mot Napster, Limewire og Pirate Bay kunne vinnes og at CD-er ville bestå. Så kom Spotify…
Neste steg er at kunstig intelligens også faktasjekker innholdet selv, noe som angivelig blir allment tilgjengelig
senere i år.
Jeg er imponert over hvor godt ChatGPT allerede kan uttrykke seg på norsk. Når (ikke hvis) den, eller noe som ligner, pares med en tjeneste som også faktasjekker innholdet, er det på tide for slike som meg å slå et slag for borgerlønn ettersom det ikke er mer vi kan gjøre…
Jeg håper og tror at en følge av AI-revolusjonen er at Google tvinges ned fra pidestallen. Googles søkemotor er et dårlig produkt. Det er sjelden at jeg får det jeg trenger umiddelbart. Så snart jeg kan stole på at research med AI gir meg riktig informasjon, er det trolig takk og farvel til Store-G for min del.
For øvrig sa Marissa Mayer
(tidligere toppsjef i Yahoo og Google-ansatt #20) nylig at
Google er blitt dårligere fordi innholdet på nettet blir dårligere. Google speiler bare nettet, hevder hun og gir utviklere, utgivere og innholdsprodusenter skylden for dårlige søkeresultat.
Selv synes jeg det er merkelig at Google med sin pengebinge og hjernekapasitet ikke har klart å utvikle algoritmer eller AI som er i stand til å
fremheve og belønne kvalitet.