Bytte domene - beholde SEO

Rismoen

Medlem
Jeg skal nå bytte domene navn fra risma.no til noe annet. Siden jeg først er i gang skal jeg også bytte webhotell fra proisp til raskesider.no.

Hva må jeg gjøre for å beholde SEO? Jeg har blant annet lest at man må fikse redirects osv...
Er dette alt jeg må gjøre?

Jeg har nesten ikke lagt noe arbeid i SEO, så det er ikke krise å starte helt på nytt. Men det hadde vært greit å gjøre det beste ut av det.

Noen som kan komme med noen tips?

impel

Medlem
Med Apache kan du gjøre noe sånt (i .htaccess eller rett i apaches konfigfil, alt etter hva du bruker):
Kode:
RedirectMatch permanent ^(.*)$ http://nyttdomene.no
så vil gammeltdomene.no/hvasomhelst videresendes permanent til nyttdomene.no/hvasomhelst. "Permanent" her er en 301 redirect som forteller Google og andre at du ikke planlegger å endre denne senere.

Sist redigert:

NilsF

Medlem
Dersom du har tilgang til cPanel for det gamle domenet, kan du ganske enkelt legge inn en Wild Card Redirect for å styre spørringer til riktig adresse på det nye domenet:

"Select Wild Card Redirect to redirect all files within a directory to the same filename in the new directory.
Example: When wild card redirects are active, if example1.com redirects to example.com, then a visitor trying to access example1.com/pic.jpg will be redirected to example.com/pic.jpg.
Note: The wild card redirect option cannot be used to redirect your main domain to a different directory on your site."

Rismoen

Medlem
Så jeg kan bare slette alt på webhotellet og bare ha en fil (.htaccess) med koden @impel skrev?

Hva skjer da når webhotellet/domenet utløper og jeg ikke gidder å fornye det?`Vil dette få konsekvenser eller er det slik at Google husker at siden er permanent flyttet?

spikre

peterhamre.no
Så jeg kan bare slette alt på webhotellet og bare ha en fil (.htaccess) med koden @impel skrev?
Ja. Om du har andre filer der eller ikke, spiller ingen rolle. Alt overstyres av denne fila.

Hva skjer da når webhotellet/domenet utløper og jeg ikke gidder å fornye det?`Vil dette få konsekvenser eller er det slik at Google husker at siden er permanent flyttet?
Ja, google vil "glemme" det gamle domenet etter hvert. Går ut i fra at du ikke vil gi fra deg domenet? Du kan altså sende domenet til den nye serveren. Opprett en egen vhost (en undermappe) hvor du sender det gamle domenet til. Plasser .htaccess i denne. Da vil trafikken videresendes konstant (evt. innlenker som noen klikker på vil sende direkte videre til riktig (ny) lokasjon.

Rismoen

Medlem
Det blir verre å endre denne :D

9580c6ea31.jpg

Tonny Kluften

Administrator

Det kan få konsekvenser hvis du har linker inn til det gamle domenet. Da vil du ikke ha nytte av linkene lenger, de vil forsvinne når du fjerne .htaccess fila.
Men du kan si opp det gamle webhotellet og bare beholde det gamle domenet. Så peker du det gamle domenet mot det nye og legger .htaccess fila der.

Rismoen

Medlem
Om jeg går inn på f.eks risma.no/shai så kommer jeg bare til forsiden... ikke rpx.no/shai

Noen som vet hvordan jeg fikser dette?

Sist redigert:
Topp