bygge ny nettside på samme domene

marmis

Medlem
Hvordan går jeg fram om jeg ønsker å bygge ny nettside samtidig som den gamle ligger ute? Slik at jeg kan bygge den nye i ro og mak og bytte ut med den gamle når jeg er fornøyd. Nettsiden inneholder også en blogg, og jeg vil gjerne bygge den nye på basis av den gamle slik at jeg får med kommenater på gamle blogginnlegg. Men dette er ikke SUPER-viktig, så om det gjør det unødig komplisert dopper jeg det. Bruker wordpress og hoser hos ProISP. Blir takknemlig for alle gode råd her!

Steve Cash

Medlem
En mulighet er å bruke Wampserver. Denne inneholder alt en trenger for å bygge siden i Wordpress, og så laster du den opp etterpå med en ftp-klient, f.eks. Filezilla. (Ta sikkerhetskopi av den gamle siden først.) Det finnes også Mampserver for Mac, men den har jeg aldri prøvd, så jeg vet ikke om den gjør akkurat det samme. Det finnes visst til og med Lampserver for Linux, men den vet jeg ingenting om. I alle fall har jeg brukt Wampserver med suksess.

Det skal også gå an å lage et testområde på domenet ditt, uten at jeg kan det. Dette er ikke mitt fag, jeg bare fikler litt med det, men det dukker sikkert opp noen som kan mer om dette enn meg, selv om det er ferietid og 30 grader varmt. Lykke til.

hvaer

Medlem
Så lenge vi snakker wordpress, så er det kun snakk om endring tema. Så om du setter opp en ny installasjon på domene.com/nywordpress eller nywordpress.com har intet å si. Det eneste du må huske på uavhengig av hvilken løsning du velger, er å stenge nywordpress for roboter. Selv bruker jeg WordPress › Ultimate Coming Soon Page « WordPress Plugins på løsninger som ikke skal se dagens lys med en gang, så man må logge inn for å se hva som skjer. Ulempen med det er dog at man ikke får testet funksjoner som krever at man ikke er innlogget. Det kan løses i .htaccess ved at du legger inn at kun en ip har tilgang til installasjonen, men det krever at du enten har en proxy til dette bruket, at du har statisk ip fra din ISP, eller at du har en fast vpn-løsning.

Ønsker du at du har med det eksisterende innholdet i utviklingen, så må du først foreta en backup/klone. Enten får du ProISP til å lage en eksakt kopi og legge dette på ett subdomene, eller så løser du det ved hjelp av backupverktøy for WP, som f.eks WPTwin(har blitt alt for dyrt, men er knallbra), BackupBuddy(enda dyrere og er også fantastisk), denne saken uten navn eller Wordpress Duplicator, som kan gjøre jobben gratis. Med ett slikt verktøy, så cloner du siden du har, og kan kjøre ut klonen hvor du vil. Det er dog svært forskjellige fremgangsmåter på disse, og enkelte er vanskeligere enn andre, men ingen er så vanskelige at ikke man klarer det. Les dokumentasjon grundig hvis du velger ett av disse valgene.

marmis

Medlem
Tusen hjertelig takk! NÅ er jeg mye klokere.

Så da kan jeg altså:
Lage et subdomene
Installere wordpress på subdomenet
Lage en duplikat av min eksisterende side og installere denne på subdomenet
Legge på en "ultumat coming soon page" på siden

Hva så når jeg er fornøyd? Flytte siden til opprinnelig domene på samme måte med å lage en duplikat og legge denne inn på opprinnelig side? Bør jeg slette innholde gammel på siden først?

adeneo

Medlem
Høres veldig komplisert ut.

Det enkleste er alltid å utvikle lokalt, og dersom du ikke har mulighet til å sette opp en egen server hjemme for testing, så installerer du wamp og har en helt egen virluell server lokalt på din egen maskin.

Installering av Wordpress er rett frem, og det er mye enklere å jobbe med dette lokalt enn på et subdomene på en server.

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
En del lenker som du setter opp kan/vil peke feil når du fyller det utviklingssystemet med content, og tar det med.
For å unngå det kan du legge inn en entry i din lokale host-fil og peke til din utviklingsserver.

picxx

WF 09
Ekstremt mange "proffe" svar her.
Det jeg gjoer er aa bygge nettsiden i en folder paa det "gamle" domenet.
Naar du er fornoeyd gaar du til regsitraren din og peker domenet til folderen.
Snipp, snapp, snute...

picxx

WF 09
Da vil riktignok alt av interne linker fremdeles gå til domenet.com/den-nye-folderen ... Så fullt så raskt er det ikke lurt å si snipp snapp snute...

Noe av det fine med fex duplicator, er at den søker gjennom hele siden og endrer alt sånt

Det beror jo litt paa hvordan den nye siden er bygd opp. Er det med f.eks. wordpress endrer man jo bare site-url'en i admin. Paa en statisk html side maa man nok gjore slik du sier.

TorsteinO

Art Director & grunder
Det endrer det viktigste punktet, ja, men den kan fremdeles ligge mange steder i databasen, i innholdet både i forskjellige interne linker og f.ex. bildeadresser og liknende, plugins kan ha funnet på å lagre den hist og pist, osv. Det eneste 100% sikre er å gå gjennom databasen og sørge for at alt er endret, og den beste måten å gjøre det på er å bruke et verktøy som er laget for jobben, siden man kan risikere feil i noen av de fordømte "serialized value"-greiene hvis det gjøres manuelt, men selv å laste ned databasen som en sql-fil og kjøre search/replace vil vanligvis holde - har gjort det mange ganger hos kunder som har hatt servere med snåle/dumme settings.

Det punktet der er faktisk noe der joomla er bedre enn wordpress, der vil det holde å endre url i config-fila.

marmis

Medlem
Tenkte å gjøre litt mer enn bare å lage et nytt theme, og innbiller meg det blir nsten dobbelt jobb å først gjøre det på et subdomene også gjøre det samme på domenet jeg skal ha det på...

Topp