peterandrej
pensjonert moderator
En standard bok i digitaltrykk blir vel en del dyrere enn 25-35 kroner? Dette er jo det en standard bok koster å trykke i offset når man trykker et par tusen.
Kommer nok an på hva man legger i uttrykket "standard". Jeg har i det siste sjekket priser på trykk av bøker (A5, fargeomslag, sort/hvit innmat, ca 150.000 tegn). De fleste trykkeri havner på rundt 30 kr pr/bok. Så går selvsagt prisen opp litt avhengig av type papir, flerfarget innmat, mer innhold, osv. Men poenget var altså at selve TRYKKINGEN av bøker eller annet materiell har blitt utrolig billig.
Så til Kenneth: jeg har ingen tro på at du kan trykke materiell selv med kvalitet opp til det trykkerier leverer med mindre du kjøper utstyr til typ en halv million. Men så er det jo heller ikke trykkingen du sparer noe særlig på. Det du KAN spare MYE på er å gjøre ombrekking og design selv. Leverer du mest mulig ferdige filer til trykkeriet BLIR det billig, altså - fordi trykk er dritbillig (men design og ombrekking er dyrt).
For å ta et bokeksempel: Jeg får trykket 200 eks A5-bøker med 150.000 tegn (kort sakprosa) for ca 7500 eks mva. Ombrekkingen (settingen av boka) kommer på minst 15.000 eks mva. Design av omslag kommer på minst 20.000 eks mva (litt avhengig av hvem man velger). Distribusjon av de 200 enkeltbøkene ut til kunde kommer på en pris opp mot selve trykkingen.
Det er pga de ekstremt billige prisene på trykk prisene på ebøker må være såpass høye som de er. Nettopp fordi det ikke er trykkingen som koster, men selve ombrekkingen og designet (som det stilles like strenge krav til på ebøker som til papirbøker).
Så lag mest mulig selv og send ferdige filer til et lokalt trykkeri du kan få til gode, lokale avtaler med. Kjør digitaltrykk (hvis mulig) i små opplag og trykk opp mer etter eventuelt behov.