Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Bruke server fra webhotell som smtp-server?

elastic

Member
Jeg har satt opp firma-epost i gmail som et alias. I den forbindelse, så bruker jeg smtp-serveren jeg får fra PROISP på port 587 (som er valgt automatisk i gmail). Serveren er mail.[domenenavn].no

Jeg har lest at man ikke bør bruke serveren til eget webhotell, men en dedikert epost-tjeneste. Stemmer det, og i så fall hvilken tjeneste skal jeg bruke?

I forhold til spam, så scorer jeg 10/10 på mail-tester.com
 

thomasstr

Medlem
Enkelte mail-servere (Office 365, Exchange, Gmail) vil nok prøve å validere domenet, og kan da være at de ser at du sender fra en "uautorisert" kilde, som igjen fører til at e-post som du sender ikke kommer frem.

Jeg ville brukt en av delene til å sende/motta e-post. Enten Gmail (husk å endre mx-pekere etc.) eller Domenshop sine.

Evt. skal du sende ut til en hel liste, kan du ta en en titt på https://sendgrid.com/pricing/
 

Eggan

medlem
Så vidt jeg kan se sjekker mail-tester.com både SPF og DKIM, i tillegg til en rekke andre parametre. Så dette med uautoriserte kilder mener jeg ikke er en aktuell problemstilling her.

Den største risikoen ved å bruke hosten sine SMTP-serverne må vel være faren for at disse blir svartelistet. Eksempelvis ved at en kunde mister kontroll over kontoen sin og det blir sendt ut haugevis med søppelpost. Mitt inntrykk er dog at PRO ISP har god kontroll på sine servere, i tillegg til at det er satt opp en begrensning på antall eposter man får sendt per time.

Selv benytter jeg SMTP-serverne til eget webhotell til vanlig epost, men til større utsendelser benytter jeg Mailchimp. Bare husk å legge til evt. eksterne servere i SPF og DKIM om du ønsker at domenet ditt skal stå som avsender.
 
Topp