Sauron
New Member
Hei,
Har en liten virksomhet som jeg startet opp i begynnelsen av fjoråret. Imidlertid ble ikke selskapet (ENK) registrert før på høsten i fjor. Da ordnet jeg også egen bankkonto for selskapet hvor det var meningen at alt av inntekter og utbetalinger skulle være.
Imidlertid hadde jeg noen kostnader som påløpte før firmakontoen ble opprettet. Videre investerte jeg også i en datamaskin som jeg måtte betale av privat konto da det ikke har vært nok penger på firmakontoen ennå. Regnskapsmessig har jeg gjort det på følgende måte (ett av eksemplene):
Måtte ha min gamle datamaskin på service og det kostet 599 NOK. Da førte jeg:
Debet 6810 / Kredit 2060 Når jeg senere fikk penger på firmakontoen førte jeg dette som:
Debet 2060 / Kredit 1920. Er dette en riktig måte å gjøre det på?
Så kommer spørsmål 2. På slutten av året så vil kontoen 2060 ikke være "nullet ut" da jeg ikke har hatt nok inntekter ennå til å ta fra firmakontoen og føre over til privatkonto (vet at skatteetaten ikke bryr seg men jeg ønsker å føre regnkapet som om det var to separate enheter). Ser av balanserapporten at konto 2060 er kommet opp som:
Egenkapital (innskutt og opptjent) - 2060 Privattutak Videre har jeg et udisponert resultat (overskudd).
Høres dette korrekt ut med tanke på konto 2060? Trodde den skulle være som en "gjeld" til eier og ikke som egenkapital? Og hvordan fører jeg overskuddet? Hvilke kontoer skal jeg bruke? Hvordan blir det forresten med bilag til slike transaksjoner? Må jeg lage disse på et vis?
Har en liten virksomhet som jeg startet opp i begynnelsen av fjoråret. Imidlertid ble ikke selskapet (ENK) registrert før på høsten i fjor. Da ordnet jeg også egen bankkonto for selskapet hvor det var meningen at alt av inntekter og utbetalinger skulle være.
Imidlertid hadde jeg noen kostnader som påløpte før firmakontoen ble opprettet. Videre investerte jeg også i en datamaskin som jeg måtte betale av privat konto da det ikke har vært nok penger på firmakontoen ennå. Regnskapsmessig har jeg gjort det på følgende måte (ett av eksemplene):
Måtte ha min gamle datamaskin på service og det kostet 599 NOK. Da førte jeg:
Debet 6810 / Kredit 2060 Når jeg senere fikk penger på firmakontoen førte jeg dette som:
Debet 2060 / Kredit 1920. Er dette en riktig måte å gjøre det på?
Så kommer spørsmål 2. På slutten av året så vil kontoen 2060 ikke være "nullet ut" da jeg ikke har hatt nok inntekter ennå til å ta fra firmakontoen og føre over til privatkonto (vet at skatteetaten ikke bryr seg men jeg ønsker å føre regnkapet som om det var to separate enheter). Ser av balanserapporten at konto 2060 er kommet opp som:
Egenkapital (innskutt og opptjent) - 2060 Privattutak Videre har jeg et udisponert resultat (overskudd).
Høres dette korrekt ut med tanke på konto 2060? Trodde den skulle være som en "gjeld" til eier og ikke som egenkapital? Og hvordan fører jeg overskuddet? Hvilke kontoer skal jeg bruke? Hvordan blir det forresten med bilag til slike transaksjoner? Må jeg lage disse på et vis?