Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Bruk av andres bilder

retrokai

Medlem
er det lovstridig å bruke andres "beskyttede" bilder på egne sider hvis man gjør referanse i de?

Hva mener dere?
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Du må ha tillatelse av eieren av bildet (det behøver ikke alltid være fotograf, fotografer kan ha solgt sine eksklusive rettigheter) for å gjøre noe. Jeg vil fraråde folk og bruke bilder som ikke er opplyst at kan brukes av andre, da det fort kan dukke opp en aller så "liten" regning i posten.
 

retrokai

Medlem
Er bilder "beskyttet", selv om det ikke er opplyst noe om det?

Tenker da på bilder fra personlige hemmesider o. l.
 

Imbera

Medlem
Man har faktisk muligheten, og rett til å ta noen andres verk, gjøre endringer på det og kalle det sitt eget.

Eks, tar du et bilde laget av noen andre, bearbeider det og skaper noe nytt eller fjærner ting fra det, eventuelt endrer det slik at det er vesentlig forskjell kan du kalle det for ditt eget "kunstverk"

Essensen her er jo da at du kan bruke andres verk for å skape ditt verk, men det må ikke være godt synlig eller være likt det du har brukt som grunnlag.
 

retrokai

Medlem
Man har faktisk muligheten, og rett til å ta noen andres verk, gjøre endringer på det og kalle det sitt eget.

Eks, tar du et bilde laget av noen andre, bearbeider det og skaper noe nytt eller fjærner ting fra det, eventuelt endrer det slik at det er vesentlig forskjell kan du kalle det for ditt eget "kunstverk"

Essensen her er jo da at du kan bruke andres verk for å skape ditt verk, men det må ikke være godt synlig eller være likt det du har brukt som grunnlag.

Dette er vel et utgangspunkt for diskusjon! Siden utgangspunktet var en annens!
 

Tonny Kluften

Administrator
Man har faktisk muligheten, og rett til å ta noen andres verk, gjøre endringer på det og kalle det sitt eget.

Eks, tar du et bilde laget av noen andre, bearbeider det og skaper noe nytt eller fjærner ting fra det, eventuelt endrer det slik at det er vesentlig forskjell kan du kalle det for ditt eget "kunstverk"

Essensen her er jo da at du kan bruke andres verk for å skape ditt verk, men det må ikke være godt synlig eller være likt det du har brukt som grunnlag.

Og hvor finner du regelverket som sier det ?
 

picxx

Well-Known Member
Og hvor finner du regelverket som sier det ?

Dette er også å finne i åndsverksloven.
Det store spørsmålet om man gjør dette er jo hva man skal definere som "vesentlige endringer".
Om bildet er slik at fotografen, eller andre har muligheten til å kjenne igjen sitt eget bilde i det "verket" du presenterer, ville ikke jeg brukt det uten å hatt en avtale med den som opprinnelig sitter med rettighetene.

Om du opererer på et internasjonalt marked, ville jeg ikke tatt i et bilde du ikke har rettighetene til med en ildtang engang.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Bruker du andres bilder uten tillatelse, så kan det kjapt bli veldig dyrt om du blir oppdaga. De kan da faktisk sende deg en regning på det beløpet de selv velger, og de har alle rettigheter og lover på sin side - du må bare betale. Vet at folk ofte dobler vanlig pris når de oppdager slike ting.

Ang. bruk av andres bilder som utgangspunkt for egne ting - her skal det ganske mye til for at det vil bli godtatt, det holder f.ex. ikke med å beskjære et bilde, fjerne et element e.l.

Du står LITT friere for redaksjonelt bruk, omtaler artikkelen f.ex. et maleri, en tegning e.l., så kan du sannsynligvis bruke et bilde av maleriet/tegningen (men du må fremdeles ha rett til å bruke DETTE bildet), men om du f.ex. skriver en artikkel om paris hilton, så er det ikke lov å bare finne et bilde av henne og bruke, du må ha fotografens tillatelse til å bruke bildet.
 

clinton4

Medlem
Jeg bruker å hente mine billder på følgende adresser, noen er gratise mens noen koster. Men henter du bilder her, er du ivertfall sikker på at du ikke får problemer med rettigheter. Finnes også tusen av andre slike sider...

stock.xchng - the leading free stock photography site
Free Photo 1 - free images
Royalty Free Stock Photos, Stock Photography and Royalty Free Images at Inmagine
Stock Photography: Search Royalty Free Images & Photos | iStockphoto.com
Stock Photos | Stock Photography | Royalty Free Stock Photos

off-topic: Velkommen til forumet atomet. Regner med det er deg som mekket de bannerene for meg?
 

picxx

Well-Known Member
Selv om du bruker royalty free bilder, gjelder fremdeles åndsverksloven, og jeg anbefaler alle som bruker disse sidene til å lese sidenes TOS, og også kontakte fotograf (eller den som sitter på rettighetene) om du skal bruke bildene på websider, bruke dem i næringsvirksomhet eller annet som du tror, eller som er oppgitt i sidenes TOS. Selv om sidene opererer med en egen TOS, er det fremdeles rettighetshaver som sitter på rettighetene, og all den tid du ikke får med et releas skjema for bildene (rettighetene) kan du ikke bruke disse bildene til hva du vil.

Mitt forslag om du er seriøs på web er enten å kjøpe bilder med rettigheter, eller å ta bildene selv.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Takker, jupp, det er meg clinton :)

Det picxx sier kan rett og slett ikke understrekes nok, man kan få noen utrolig sure regninger hvis man er slapp mht rettigheter til å bruke bilder/illustrasjoner et.c.

Det samme gjelder hvis du vil bruke noe til mer enn det det opprinnelig var avtalt, et bilde/illustrasjon et.c: SØRG FOR Å FÅ LOV TIL DET. Ja, du må sikkert betale litt mer, hvor mye kommer an på (for ren gjenbruk til ca samme opplag som det opprinnelige av en trykksak er det f.ex. ganske vanlig med 50%), men garantert mindre enn om du prøver å slippe unna uten å betale noe, og blir ferska.

Vil du ha rettigheter til fri bruk, så må du regne med å punge ut en del mer, og vil du ha rett til å videreselge noe, så må du virkelig regne med å punge ut, men også her lønner det seg å avtale dette så tidlig som mulig. Og sørg for å ha alt skriftlig.
 
Topp