Når det gjelder bounce rate /fluktfrekvens /ensidesbesøk/ transittstoppfrekvens, beryktet barn har mange navn?
Anyways. Ved å spørre hva slags bounce er bra og hva slags bounce er dårlig, er som å spørre hvor lang er en kvist. For det kommer helt an på. Som det også er nevnt i tråden her, kan det være positivt.
Men ja, bounce kan i tilfeller være positivt hvis en besøkende er ute etter kontaktinformasjon for å ringe eller sende epost, finne åpningstider osv. Som regel vil brukerne da komme til underliggende sider, som for eksempel kontakt-siden. Eller siden for åpningstider.
Det man derimot også bør være klar over, er dette med sidetyper.
Noen sider er navigasjonssider. Typiske sider som forside, internsøkside, kategorisider osv, er navigasjonssider som har til hensikt å sende brukeren videre. Da ønsker du ikke høy fluktfrekvens. Heller ikke veldig lang lesetid. Du skal drive brukeren videre dit de skal.
Derimot på innholdssider, som inneholder spesifikk informasjon, kan det være tilfelle at bouncen er positiv. Når det er sagt, så ville jeg alltid prøvd å engasjere brukerne ytterligere. En ting er å tilby enkel informasjon, men gjerne prøve å få dem tilbake, eller gjøre noe annet av verdi. Hva, kommer jo an på nettstedet ditt.
En annen ting. Har du bounce på 4% på aggregert nivå (altså totalt), så har du målefeil. Jeg har hatt hundrevis av kunder og analysert tusenvis av bounce rater. Hos en "frisk" side, vil det aldri forekomme 4%. Det er rett og slett umulig. Jeg kan garantere at det da er noe galt med målingen din.
Avinash Kaushik sier bra bounce er på 30-40. Akseptabel inntil 50, og alt over bør jobbes med.
Jeg er riktignok ikke fan av å sette benchmarks, ettersom en nettside aldri er lik en annen. Har du bounce på 30, så bra. Har du bounce på 90, så kan det hende det ikke er så bra. Alt kommer ned til konteksten som nøkkeltallet skal benyttes i.
Enkeltvise nøkkeltall, bør aldri stå som beslutningsgrunnlag.
Altså, 2300 besøk. Er det bra?
Det vet man ikke, før man har noe å relatere det til. Hadde du dagen før 4500 besøk, så er svaret nei. Hadde du 20, så er svaret noe annet.
Bruk alltid en kontekst, og bruk flere tall til å analysere fra.