Boksalg

RusselSim

Medlem
Planlegger å utgi ei bok. Markedet er alle som har internett, det er egentlig mer spesifikt enn som så, men vil ikke spekulere for mye.

Hvor mye sirka tror dere jeg kan regne med å selge?

RusselSim

Medlem
haha morroklumper.

Men mente det seriøst. Markedet er for alle som liker en spesiell type sjanger på et populært nettsted.

Bjørnar

Gründer
jammen herregud da mann ... det er jo ikke så lett å anslå noe som helst når du er så uspesifikk! :)

U

Uregistrert

Guest
Informasjon, informasjon.

Umulig å fastslå hvo mye du kan selge uten informasjon. Skriver du noe andre har skrevet? Eller skriver du kanskje om tamponger? En bok om fluejakt ville nok ikke solgt like mye som en bok om elgjakt

hansson

Langveisfarende
Frilansboka du finner i signaturen under har solgt i overkant av 700 eks. på ni mnd og 20 dager. Kun omtaler på blogger osv. og annonse på eget nettsted. 20-25% solgt i butikk, resten direkte fra undertegnede. Så hvis temaet er like smalt så dette så kan du jo ta utgangspunkt i at du kan selge 1000 i året kanskje.

RusselSim

Medlem
Informasjon, informasjon.

Umulig å fastslå hvo mye du kan selge uten informasjon. Skriver du noe andre har skrevet? Eller skriver du kanskje om tamponger? En bok om fluejakt ville nok ikke solgt like mye som en bok om elgjakt

Skriver om en nisje med klipp på Youtube. Vil ikke avsløre for mye, men det er en av de største nisjene der. Boka skal også være skrevet på engelsk.

Det kommer an på flere ting. Hvor bra skriver du, hva skal boka koste, hvordan skal dette markedsføres, hvor kjøpesterk er nisjen du retter deg mot, hvor gode er evt. bøker som eksisterer fra før, hvor interessant er innholdet i forhold til nisjen, +++

Skjønner at du ikke vil røpe for mye, men slikt vil variere veldig fra sak til sak.

Vil forresten si en ting til når det gjelder akkurat din situasjon: YouTube er innmari populært, men en av grunnene til at YouTube er så populært er at det er gratis. Folk som oppsøker YouTube, er folk som er ute etter gratis innhold. Og mine erfaringer med den typen brukere er at de er svært vanskelige å selge ting til. Salgstall vil selvsagt være avhengige av hvordan du markedsfører boka og diverse andre faktorer nevnt ovenfor, men med mindre du skriver vanvittig bra bør du beregne en svært lav konverteringsrate.

---

PS -- dersom du skriver en bok for folk som ser på en gitt nisje av YouTube-filmer, ikke skriv at «markedet er alle som har Internett». De to gruppene er ikke identiske.

Sist redigert:

OldHP

Medlem
Om.

Om boken er tilpasset de eldre mer enn de unge vil det selge mer om det ikke var det. Det er alt jeg vet om bøker. :confused:

RusselSim

Medlem
Vil forresten si en ting til når det gjelder akkurat din situasjon: YouTube er innmari populært, men en av grunnene til at YouTube er så populært er at det er gratis. Folk som oppsøker YouTube, er folk som er ute etter gratis innhold. Og mine erfaringer med den typen brukere er at de er svært vanskelige å selge ting til. Salgstall vil selvsagt være avhengige av hvordan du markedsfører boka og diverse andre faktorer nevnt ovenfor, men med mindre du skriver vanvittig bra bør du beregne en svært lav konverteringsrate.

---

Joda, er sikkert mange "gratisbrukere på Youtube", men det er vel en del som ikke er det og? Uansett er det noen andre som har lagd bok av Youtube innhold slik at jeg kan se hvordan det gikk.

Topp