Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Bokføring - Salg av fordringer

stocks

Medlem
Noen som vet hvordan man skal bokføre salg av en kundefordring?

Eksempel:
Firma A selger en kundefording pålydende Kr. 100.000,- for Kr. 90.000,- til Firma B.
Hvordan bokføres dette i regnskapet til Firma A ?
 

Steve Cash

Medlem
F.eks. slik:
Kredit konto som fordringen står på kr 100 000

Debet konto for kjøper kr 90 0000

Den siste postteringen blir debet kr 10 000 mot en konto for tap. Du skriver ikke hva salgs firma B er. Men hvis dette er salg av fordring til inkassobyrå eller annet firma som driver med oppkjøp av råtne fordringer, og du har forsøkt purring/inkasso uten å få inn pengene må det kunne forsvares å føre mot konto for tap på krav, vanligligvis en konto 7800-serien.

Jeg forutsetter at det ikke er noe interessefellesskap mellom firmaene A og B. Hvis det er det, f.eks. at du eier begge, er jeg i tvil om tapet hos firma A er fradragsberettiget, men det tør jeg ikke si sikkert uten å sjekke nærmere.

Og helt til slutt blir det selvfølgelig debet bank kredit konto for kjøperen av fordringen kr 90 000.
 
Sist redigert:

stocks

Medlem
Tusen takk for svar Steve Cash.

Det er ikke noe interesse fellesskap mellom selskapene. Det dreier seg om salg av noen av eiendelene i et selskap til et annet, til underpris på akkurat kundefordringene. Vil det fortsatt være riktig å føre det mot konto for faktisk tap på krav? Dersom jeg hadde solgt de med gevinst, hvor skulle jeg isåfall ført det?
 

Steve Cash

Medlem
Er dette overdragelse av hel virksomhet eller del av virksomhet, ettersom du skriver noen av eiendelene? Uansett så har jeg litt vanskelig for å se for meg noen annen konto, det måtte i så fall bli en finanskostnad. I alle fall er det kanskje ikke riktig i det tilfellet å regne med dette tapet som grunnlag for avsetning til tap på fordringer i framtiden. Hvis det er en enkelt fordring (eller flere) som anses som verdiløs, er det kanskje enklere at du skriver den av før du selger porteføljen? I alle fall hvis kravene til tapsføring er oppfylt.

At en selger en kundefordring med gevinst har jeg vanskelig for å se for meg, ettersom en kundefordring aldri kan øke i verdi. Det blir som å gi mer enn 100 kroner for en hundrelapp.
 
Sist redigert:

stocks

Medlem
Enig i det siste du skriver ja.

Det er snakk om overdragelse av en virksomhet. "Salgsbeløpet" er kun en symbolsk sum av kr. 1,-
 
Sist redigert:

Steve Cash

Medlem
Dette begynner å bli litt komplisert fordi det kommer ny informasjon om hva som egentlig har skjedd i hvert innlegg. Innmaten i selskapet selges altså for 1 krone i forbindelse med overdragelse av virksomhet? Eller er det bare fordringene som settes til 1 krone og resten til en mer "normal" pris?

Vel, uansett om det er fordringene eller alt sammen som går for 1 krone så indikerer jo dette at fordringene anses som verdiløse, og da mener jeg fortsatt at det ryddigste er at selger avskriver dem selv før salg, og så har en løst problemet. Hvorfor vil forresten en kjøper ta bryet med å overta kundefordringer som dere tydeligvis er enige om at er verdiløse? Er poenget rett og slett at du skal få skattemessig fradrag for tapet på en enkel måte?

Hvis ikke det er praktisk mulig å skrive av tror jeg fortsatt at beløpet skal tapsføres på en konto i 7800-serien.
 
Sist redigert:
Topp