Hei, oppdaget i dag at jeg ikke har bokført endelig skatteoppgjør for 2015 i 2016.
Det ble i 2015 bokført slik:
Debet: 2500 Betalbar skatt, ikke utlignet. Kr XX
Kredit: 8301 Betalbar skatt: - Kr. XX
Foretaket (et DA) har betalt skatt på vegne av deltakerne. Så lurer jeg jo da på: Hvordan skal dette bokføres i 2016?
Finner hjelp i Fiken i noenlunde utstrekning: "Dersom man allikevel velger at bedriften betaler skatten for eierne, kan du regnskapsføre det som om eierne har tatt ut penger fra selskapet. Dette kan du gjøre via Annet --> Fri Postering. Debet: 2061: Uttak kontanter. Kredit: Skattetrekkskonto".
Så nå lurer jeg på hvordan jeg skal gå frem for å få dette korrekt. Skal jeg bare kjøre en motregning hvor samme sum motregnes på førstnevnte kontoer, altså:
Kredit: 2500 Betalbar skatt, ikke utlignet - Kr. XX
Debet: 8301 Betalbar skatt - Kr. XX
Debet: 2061: Uttak kontanter Kr. XX
Kredit: Skattetrekkskonto - Kr. XX
Det ble i 2015 bokført slik:
Debet: 2500 Betalbar skatt, ikke utlignet. Kr XX
Kredit: 8301 Betalbar skatt: - Kr. XX
Foretaket (et DA) har betalt skatt på vegne av deltakerne. Så lurer jeg jo da på: Hvordan skal dette bokføres i 2016?
Finner hjelp i Fiken i noenlunde utstrekning: "Dersom man allikevel velger at bedriften betaler skatten for eierne, kan du regnskapsføre det som om eierne har tatt ut penger fra selskapet. Dette kan du gjøre via Annet --> Fri Postering. Debet: 2061: Uttak kontanter. Kredit: Skattetrekkskonto".
Så nå lurer jeg på hvordan jeg skal gå frem for å få dette korrekt. Skal jeg bare kjøre en motregning hvor samme sum motregnes på førstnevnte kontoer, altså:
Kredit: 2500 Betalbar skatt, ikke utlignet - Kr. XX
Debet: 8301 Betalbar skatt - Kr. XX
Debet: 2061: Uttak kontanter Kr. XX
Kredit: Skattetrekkskonto - Kr. XX