Hei, jeg er enkeltpersonforetak og bokfører bilagene mine selv. Nå har jeg et remitteringsbilag fra inkassobyrå foran meg hvor jeg sliter med å finne ut av riktig bilagsføring. Jeg håper noen kan hjelpe meg!
Eksempel:
Kunden skyldte meg NOK 374,-
Andel av hovedstol til inkassobyrå ble 18,70,-
Renter 2,63,-
Utenr. 320,-
Dermed ble provisjonen for inkassobyrået = 341,33 (brutto = 426,67)
Provisjon mva er = 85,34
Skylder/kunde har betalt 696,63 til inkassobyrået, hvorav 341,- går til å dekke inkassobyrået's provisjon/salær. Mva/kreditorgebyr på 85,34 trekkes også fra denne summen. Rest som overføres min konto er 269,96,-.
Reskontro til kunden i regnskapsprogrammet mitt viser fortsatt utestående NOK 374,-. Hvordan skal jeg nå bokføre at kunden har betalt, men at hovedstolandel (18,70,-) og mva. ble behold/motregnet av inkassobyrået? Overført beløp matcher jo ikke utestående beløp.
Veldig takknemlig for hjelp. Orker ikke å sitte ennå en lang kveld med dette...
Eksempel:
Kunden skyldte meg NOK 374,-
Andel av hovedstol til inkassobyrå ble 18,70,-
Renter 2,63,-
Utenr. 320,-
Dermed ble provisjonen for inkassobyrået = 341,33 (brutto = 426,67)
Provisjon mva er = 85,34
Skylder/kunde har betalt 696,63 til inkassobyrået, hvorav 341,- går til å dekke inkassobyrået's provisjon/salær. Mva/kreditorgebyr på 85,34 trekkes også fra denne summen. Rest som overføres min konto er 269,96,-.
Reskontro til kunden i regnskapsprogrammet mitt viser fortsatt utestående NOK 374,-. Hvordan skal jeg nå bokføre at kunden har betalt, men at hovedstolandel (18,70,-) og mva. ble behold/motregnet av inkassobyrået? Overført beløp matcher jo ikke utestående beløp.
Veldig takknemlig for hjelp. Orker ikke å sitte ennå en lang kveld med dette...