Jeg jobber for øyeblikket med å prøve å løse den samme problemstillingen.
I mitt tilfelle er det snakk om månedlig automatisk trekk for en SaaS-løsning fra både norske og utenlandske kunder (bedrifter). Det kan jo potensielt sett bli snakk om hundre- eller tusenvis av innbetaling pr. måned, og da er det greit å ha en løsning der regnskapsføreren ikke fører flere tusen bilag hver måned, det blir jo fort dyrt og lite skalérbart.
Jeg har, etter å ha sjekket både Braintree, Paymill og Stripe, valgt å (mest sansynlig) gå for Stripe. Men det er sansynligvis mye likt på de andre alternativene også. Til opplysning sender vi ut fakturaer ellers med Tripletex.
Det jeg har funnet ut så langt, er:
Stripe overfører ukentlig eller månedlig (valgfritt) beløpet for alle betalinger
minus sine gebyrer for de transaksjonene som er gjort i siste periode. I Stripe under Transfers vises hver rapport som er knyttet til en overføring til mitt firma sin bankkonto, og det overførte beløpet vises i NOK.
En rapport kan feks. se noe sånt ut:
________Count____Gross_____Fees_____Total
Charges____2_____kr190.83___-kr10.54___kr180.29
Refunds____0_____kr0.00_____kr0.00___kr0.00
Adjustments_0_____kr0.00_____kr0.00___kr0.00
_________________________________kr180.29 NOK
Min Stripe-konto er i test-modus, så jeg har ikke testet dette live, men jeg regner med at det da er kr. 180,25 som kommer opp på konto-utskriften.
Det er også en kobling mellom rapporten og hvilke innbetalinger dette gjelder. Alt er tilgjengelig gjennom Stripe sitt API, og jeg tenker at man derfor kan kunne lage et bilag til regnskapet som er litt mer spesifisert.
Men det er fremdeles en del løse tråder som jeg prøver å finne ut av. Prøver å finne en løsning sammen med regnskapsfører, men det er nytt for dem også. Men jeg vet hvertfall at følgende må tas hensyn til:
- Kundene må motta en kvittering som er gyldig i deres regnskap. (B2B, så dette er viktig)
- Norske kunder betaler med 25% påslag for moms, i NOK. Dette må både være skilt ut/spesifisert på kvitteringen til kunden, og må komme fram på det min regnskapsfører får av dokumentasjon, slik at moms skilles ut fra totalbeløpet som kommer inn fra Stripe (i eksempelet 190,83) når dette skal føres.
- Utenlandske kunder betaler uten moms, og i USD/EUR (eller annen valuta).
- Gebyret som går til Stripe må også komme fram og sansynligvis føres som kostnad (i eksempelet 10,54)
Det jeg ikke helt har funnet ut av enda, er:
- Kvittering som genereres og sendes til kunden, blir det å regne som en kontant-faktura?
- Må/bør kontant-fakturaen/kvitteringen genereres av Tripletex, slik at fakturanummer følges? Eller kan jeg generere kvittering og fakturanummer utenom Tripletex? Er det lov å feks. benytte en separat fakturanummer-serie for dette?
- Hvis det genereres kontant-fakturaer i Tripletex, må regnskapsfører da avstemme og summere hver enkelt faktura mot bankutskrift? Eller vil de kun se på rapporten fra Stripe? Hvordan kan isåfall regnskapsfører skille mellom kontantfakturaene som gjelder Stripe-innbetalinger og andre fakturaer som må føres?
Synes det forøvrig er merkelig at dette ikke er noe jeg finner flere tråder på rundt om på norske forum, men kanskje det er noe som egentlig er enkelt å løse? Det kunne hvertfall vært nyttig å komme "til bunns" i saken og kanskje "joined forces" med andre som jobber med samme problemstillingen (send meg gjerne en pm), og som er ute etter å finne en god og skalérbar løsning på utfordringen!
Morten