BlueScreen

Sjefskoder

Sjefskoder
Legge in Linux :p

Hva sier denne "blåskjermen" da?
Den gir jo en feilmelding..

/S

kongen

kongemedlem
Husker ikke feilkodene. Det som skjer er at maskinen fungerer en stund så starter viften å gå i turbofart for så skjer en avdisse tingene:

1) pc'n gir en blå skjerm (med tekst) før den slår seg av
2) pc'n skjermen blir helt svart og så slår seg av
3) pc'n "stopper opp" og ikke gjør noen ting, skjermen ser normal ut, jeg kan se musepekeren bevege seg, men pc'n lystrer ikke, den står i ro, lyset som bruker å blinke når pc'n jobber er helt mørk som om den ikke arbeider i det hele tatt, og eneste jeg kan gjøre er å slå den av ved å holde nede power-knappen.

Versjon 3 skjer oftest.

Hardisken blir forresten jævlig varm hvis det har noe å si...

Sjefskoder

Sjefskoder
Nå er ikke jeg noe Windows-ekspert, men det er jo noe som ikke stemmer(mer enn at du ikke kjører Llinux, liksom.. :p )

Som regel når det kommer blåskjerm er det vel for at det blir kræsj i systemfilene?
Når du får opp blåskjerm igjen, så skriv ned feilkodene og søk litt på google..
Finnes veldig mye skrevet på nett med tips å løsninger til dette med Windows og blåskjermer..

/S

tyr897

Medlem
Det høres jo definitivt ut som overoppheting.

Dersom det er en maskin du har hatt noen år, så ta å rens den ut. Problemet er nok støv som hindrer skikkelig utblåsing av den varme luften i maskinen.

peterandrej

pensjonert moderator
Husker en sånn historie som stod på et nettsted der "dumme kunder" var beskrevet.

IT-support: Ja, hva kan vi hjelpe deg med?
Kunde: Jeg har fått en feilmelding på PCen, så noe er galt, kan dere rett det?
It-Support: Ja, hva stod det på feilmeldingen?
Kunde: Nei, den leste jeg ikke...

Mitt råd: Kast PC-driten. Kjøp deg en Mac.

Knut

Medlem
Du kan ha fått en hw feil. Sjekk harddisken din om den blir varm. Prøv en annen om du har. Kan også være som sagt over at den er full av møkk eller en vifta har tatt kvelden.

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Støvsug dataen, spesielt i nærheten av vifte.
Backup your files.
Kjøp ny harddisk i tilfelle den andre slutter helt slik at du slipper: 1. å bruke en annen data for å bestille den, 2. vente to dager for at den kommer i posten.
;)

testdriver

Ha det bra..
Ok. Da ville jeg også vurdert å skifte kjølepasta på prosessoren, i tillegg til å støvsuge ved vifta (ref Pong).

Har du forresten forsøkt å formatere?

Travellingman

Nettgrunder
Windows Vista

Okay, jeg var også plaget med bluescreen/varmgang/vifte på full gass på en eldre laptop jeg hadde(win xp) Forsøkte mye greier med den skiftet ram osv men den ble ikke noe bedre. Hadde backup av det viktigste og installerte win 7 og det blåste nytt liv i laptopen. Etter det har den fungert helt fint til nå så vidt jeg vet(har gitt den bort)

Gaasehud

Medlem
Husker en sånn historie som stod på et nettsted der "dumme kunder" var beskrevet.

IT-support: Ja, hva kan vi hjelpe deg med?
Kunde: Jeg har fått en feilmelding på PCen, så noe er galt, kan dere rett det?
It-Support: Ja, hva stod det på feilmeldingen?
Kunde: Nei, den leste jeg ikke...

Klassiker. Stadig folk som spør meg om hva som er galt med PC-en; "det kom opp en sånn beskjed i programmet". Men neida, "beskjeden" skal liksom ikke være skrevet for mennesker høres det ut som...

Mitt råd: Kast PC-driten. Kjøp deg en Mac.

Akkurat å bare "kaste dritten" er det enkelt å tenke. Også enkelt å tenke at man skal kaste den og kjøpe en ny PC. Men det kan alltid oppstå problemer, også — hold deg fast, hvis det ikke har skjedd deg og du fortsatt tror at teknologi aldri kan feile fordi den har epleikoner på seg — på Mac.

Jeg blir av og til lei feilmld og skit, dermed har jeg reinstallert flere ganger. Men ofte er det ofte bedre å faktisk identifisere problemet det, og se om det kan løses, før man reinstallerer eller investerer i nytt hw.

Topp