Blogspot eller WP på domene?

kjlun

New Member
Hei. Jeg er relativ fersk i blogg-sammenhengen og startet som blogspot-blogger. Jeg synes dette var et godt og fleksibelt system. Det var store muligheter for å legge inn widgets og plassere dem hvor man ville. Jeg ønsker å bruke blogspot som verktøy for å redigere bloggen min. Samtidig ønsker jeg et eget domene og har forsøkt å redigere sidene med Wordpress.

Wordpress virker for meg svært mye mindre fleksibelt enn blogpspot. Malene er mer statiske og oppsettet er mer fastlåst. Dette har sikkert med at jeg har brukt mindre tid på WP enn på Blogspot.

Har et par spørsmål:
1. Kan man innstallere Blogspot på et eget domene på lik linje som WP?
2. Hvis ikke: Hvordan kan man oppnå større fleksibilitet i WP?
3. Kan noen vise meg veldig gode eksempler på noen fine WP-baserte blogger?

Fint med synspunkter om påstandene mine :)
 

zapotek

Medlem
Kort fortalt, Wordpress på eget domene er 1000 ganger mer fleksibelt enn en Blogspotblog. Du har bare ikke oppdaget mulighetene enda... De aller fleste store bloggene i verden er laget med Wordpress i bunn.

Her finner du alt du trenger å vite: Main Page WordPress Codex
 

picxx

WF 09
Jeg tror kjlun snakker om wordpress.com og ikke wordpress på eget domene.
Og akkurat der må jeg nok si meg enig.
Mange fordeler med blogspot kontra wordpress.com.
Først og fremst har man faktisk mulighet til selv å gå inn og redigere malene om man ønsker, noe man ikke har hos wordpress, annet enn i css filer (hvis man betaler?).
I tilleg har jo også blogspot kommet med noe kjekke nye funksjoner, som f.eks tracking av inntjening via adsense, hvis man bruker dette på bloggen.
Og også egen statistikk for bloggen , uten at man trenger å innstallere noen tredjepartsløsning (akkurat det har vel muligens også wordpress.com?).
 

kjlun

New Member
jeg har kjøpt eget domene og snakker om WP på eget domene. Men er det forskjell mellom redigeringen av en blog på Wordpress.com og wordpress-mal på eget domene?

Jeg merker jeg trenger mye hjelp her. Var veldig fornøyd med blogspot og savner den fleksibiliteten som fantes der. Ikke minst at man kunne lime inn html-koder på en widget og plassere den nesten hvor man ville. Takk for link og svar forresten.
 

picxx

WF 09
jeg har kjøpt eget domene og snakker om WP på eget domene. Men er det forskjell mellom redigeringen av en blog på Wordpress.com og wordpress-mal på eget domene?

Ja, det er som natt og dag.
 

kjlun

New Member
Ok. Men det er samme redigeringssystemet for WP på domene og WP.com-blog? Jeg skal lese mer om dette, men har enda ikke funnet noe som minner om den brukervennligheten som Blogspot har i forhold til redigering av nettsiden. Har dere noen linker der jeg kan lese meg opp på WP på domene?

Takk for rask oppfølging.
 

picxx

WF 09
Det er egentlig akkurat samme system både på blogspot og på wordpress.
Det er "widget'er" man drar rundt og slipper der man vil ha dem.
Begrensningene i wordpress på eget domene vil jo da ligge i hvor det er innkodet at disse widgetene skal vises i themesfilene. Med litt lesing i wordpress codex kan du etterhvert selv sette inn disse kodene og bestemme hvor det skal være mulig å sette inn slike widgeter.
 

kjlun

New Member
Med litt lesing i wordpress codex kan du etterhvert selv sette inn disse kodene og bestemme hvor det skal være mulig å sette inn slike widgeter.

Hvor? :) Tusen takk for hjelpen. Det er godt å høre at det er like fleksibelt. Jeg ble litt skremt over dette og var ikke innstilt på å gjøre jobben på å lese meg opp, hvis ikke fleksibiliteten kan oppnås.
 

Hupsey

Medlem
Dersom man prøver Blogspot først kan Wordpress se mindre fleksibelt ut.
Spesielt siden Blogspot har en mye bedre grafisk visning av hvor widget områdene er.
Det tar litt lenger tid å venne seg til Wordpress widget områdene.
På wordpress er widget områdene bare listet i egne bokser på høyresiden i widgets panelet.(når jeg skriver Widget områdene mener jeg boksen du drar widgetne oppi..)
Men fordelen på Wordpress kontra Blogspot er at man raskt kan bruke "drag-and-dropp" for å flytte rundt på widgetene.

Ikke minst at man kunne lime inn html-koder på en widget og plassere den nesten hvor man ville

Det kan du gjøre like enkelt på Wordpress, men widgeten du legger koden inni har det lite logiske navnet: text....

Om du lærer litt koding er det enkelt å legge til widget område hvor du en skulle ønske på et wordpress theme.
For å gjøre det samme på Blogspot må du lære xml kode som jeg tror er relativt mye mer avansert og mindre brukt en php..
 
Sist redigert:
Topp