Blogginnlegg fra wordpress inn i ekstern php-include

hansson

Langveisfarende
Hei, jeg lager html til en php-mal som ikke skal ligge i et cms. På en av sidene vil jeg ha en boks med nyhetsmeldinger i kortversjon (3-4 linjer + overskrift). Når man klikker på disse kommer man til hele innlegget. Tenkte å bruke wordpress til akkurat denne nyhetsfunksjonen, ikke minst for å kunne tilby rss på en enkel måte.

Nyhetene er det eneste som skal oppdateres dynamisk, resten er fast innhold. Jeg vil derfor ikke lage om min egen php include til et wp-theme (med mindre jeg er helt nødt). Lurer på om noen av dere som leser dette kan gi meg en pekepinn på hvordan jeg bør gå fram: Installere wordpress i en egen mappe ett eller annet sted, og så lage et par sider som heter f.eks. summary.php og single.php, style dem, og så hente dem inn i malen min? Hvilke tagger brukes til å hente inn sidemalene, og fylle dem med henholdsvis excerpt og selve bloggposten?

Et annet alternativ er å sette opp nyhetene som en egen blogg, gjøre malen min om til et theme, og bruke rss til å mate den lille nyhetsboksen (som fremdeles ligger utenfor Wordpress-malen). Men dette høres for meg ut som litt mer jobb, siden jeg ikke kan bruke noen ferdig plugin. Eller hva?

Sist redigert:

hansson

Langveisfarende
*Bump* Nå begynner jeg selvfølgelig å lurer på om spørsmålet var helt på trynet...?! Noen som kan svare meg på om det i det hele tatt er mulig å gjøre det jeg skriver om over her? Eller om jeg bare må slette hele det latterlige spørsmålet omgående :eek:

muffins

Medlem
Vet ikke om jeg er på rett spor her, men det du skal er altså å ha en wordpress installasjon et sted hvor du legger ut poster, og hente fram postene via en php fil på en ekstern side?

Isåfall, så fikset jeg opp en kode for deg. Det denne koden gjør er å koble opp til wordpress-databasen, hente ut de nødvendige dataene fra de siste 5 postene, vise tittel med link til posten, og excerpt.

PHP:
<?php

mysql_connect('hostname', 'database_brukernavn', 'database_passord') or die ('Unable to connect to MYSQL!');
mysql_select_db('database_navn') or die ('Unable to select DB!');

$query = mysql_query('SELECT guid, post_title, post_excerpt FROM wp_posts WHERE post_type="post" && post_status="publish" ORDER BY id DESC limit 0,5');

while ($row = mysql_fetch_array($query))
{
echo 'Tittel: <a href="' . $row['guid'] . '">' . $row["post_title"] . '</a><br /><br />' . $row["post_excerpt"] . '<br /><br />';
}

?>

Du må selvfølgelig bytte ut hostname, database_brukernavn, database_passord og database_navn for å få koblet opp til databasen.

Var det noe sånt du var ute etter? :)

hansson

Langveisfarende
Supert, hvis dette fungerer var det akkurat noe sånt jeg var på jakt etter :) . Men jeg så for meg at det kanskje var en enkel måte å hente inn innleggene sammen med en ferdig stylet "miniside" fra wordpress rett inn på plass i den eksterne siden, altså at både php og css for akkurat disse tekstblokkene ligger utenfor og hentes inn til å passe i det angitte feltet som f.eks er 350x700 px stort. Hva tenker dere om dette?

muffins

Medlem
Det er mulig det finnes andre måter å gjøre det på også, det skal jeg ikke si sikkert.

Men det er jo veldig lett å style det sånn du vil med denne koden her også da :)

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Dette var dritbra muffins! Kommer absolutt til og bruke denne koden din jeg også. :)

Sist redigert av en moderator:
Topp