Blir jeg holdt for narr?

Olabil

New Member
Hei!
Jeg er ny på forumet her og også ny i annonsering på nettet.

Jeg ville prøve meg med å annonsere på en nettside som passer godt for min målgruppe. Banneren jeg ligger ute med er på 580x400. For dette betalte jeg 15k for 100,000 visninger over 1 uke, noe som er halvparten av bruttoprisen jeg ble forespeilet. Nå har jeg hatt annonsen ute i 2 døgn, men skjønner allerede at det ikke var noen god investering. Jeg har annonsert i ukeblader med samme annonse tidligere, og dette har gitt gode salgstall, så jeg vet at annonsen funker.

Ifølge google analytics har jeg i gjennomsnitt 70 klikk om dagen via denne annonsen. Jeg vil altså havne på omkring 500 klikk totalt. Dette gir en CPC på 30kr. Noen som er helt uakseptabelt.

Etter det første døgnet tok jeg kontakt med bedriften jeg kjøpte annonsen av for å høre om dette virkelig var riktig. Da ble jeg presentert for deres interne statistikk som sa at jeg hadde 350(!) klikk i løpet av dette døgnet. Altså 5 ganger mer enn hva jeg får i Analytics.

Vanligvis har jeg en konverteringsrate på omkring 9,5%, noe som tilsier at jeg burde hatt omkring 30 salg om dagen fra denne annonsen dersom deres statistikk stemmer. Jeg har hatt problemer med e-commerce i det siste og kan ikke se nøyaktig hvor mange salg denne annonsen har generert, men jeg har kun 5 salg mer enn hva jeg gjennomsnittlig har uten annonser, så dette virker svært suspekt.

Noen som har lignende erfaringer? Kan det være noe galt med min google analytics? Dersom dette stemmer må det isåfall ha vært noe galt med analytics hele perioden jeg har brukt det.

Jeg er veldig spent på å få noen synspunkter på dette ettersom jeg planlegger å ta en telefon til direktøren av bedriften som leverer disse annonsene til mandag..

Olabil

New Member
350 klikk av 18000 visninger. I rapporten jeg har fått av dem står det kun klikk og ikke unike.. Jeg har 92% unike brukere fra denne annonsen ifølge google analytics, men problemet er jo variasjon i statistikken jeg får fra dem og den jeg har selv

Tonny Kluften

Administrator
Jeg prøver å se på sannsyligheten av at du har fått 350 klikk på 18000 visninger. man kan anta at hver unike lager 3 visninger (kan være feil, men det er vanlig), altså at 6000 personer har vært på en side som viser annonsen din. Det betyr i såfall at du har en klikkrate på 5,8, noe som er ganske usannsynlig. Banneret ditt skal være plassert ekstremt midt i glaninga og ta veldig stort forkus for at du skal få så høy klikkrate.
Men uten å vite antall unike sikkert blir det vanskelig å spekulere på om du blir lurt.

Hvorfor stoler du ikke på Analytics forresten? Er du ikke sikker på at du har satt det riktig opp?

Olabil

New Member
^^Google analytics sier at 69 av 75 (92% som nevnt over) av disse 18000 er unike brukere.. Bedriften jeg har kjøpt annonseplass hos viser bare til 350 klikk på i sin rapport uten å si hvor mange unike. Hvordan kan det ha seg at vi får opp så helt forskjellige tall? Jeg har hørt at ikke alle klikk registreres i analytics, men at denne differansen ligger på rundt 30%. Her har jeg en differanse på 80%, så det må være noe som ikke stemmer her!

Olabil

New Member
Jeg prøver å se på sannsyligheten av at du har fått 350 klikk på 18000 visninger. man kan anta at hver unike lager 3 visninger (kan være feil, men det er vanlig), altså at 6000 personer har vært på en side som viser annonsen din. Det betyr i såfall at du har en klikkrate på 5,8, noe som er ganske usannsynlig. Banneret ditt skal være plassert ekstremt midt i glaninga og ta veldig stort forkus for at du skal få så høy klikkrate.
Men uten å vite antall unike sikkert blir det vanskelig å spekulere på om du blir lurt.

Hvorfor stoler du ikke på Analytics forresten? Er du ikke sikker på at du har satt det riktig opp?

Hei! stemmer at jeg har 3 visninger per unike bruker ja, så din kalkulasjon stemmer. Jeg har stolt på min analytics til nå. Har brukt det i 4 mnd uten å merke noe uvanlig. Var forrøvrig mystore som satt den opp. På mandag satte de også opp analytics e-handel for meg, nettopp for å måle denne annonsen, men dette fungerer ikke som det skal. Jeg ser kun inntektene fra ett produkt nå gjennom analytics e-handel.

Olabil

New Member
For å være helt nøyaktig har jeg 3,3 visninger pr unike bruker. Her et utdrag av info jeg har fått:

Visninger: 100 000, hvor dere når ca 30 000 unike brukere (frekvensstyres til 3)

Uploaded with ImageShack.us

zapotek

Medlem
100 000 visning / 7 dager = ca. 14 300 visninger pr. dag hvor du sier at du har fått 70 klikk pr. dag.

Senere skriver du "Vanligvis har jeg en konverteringsrate på omkring 9,5%".

Sorry Mac, men jeg tror du har en urealistisk forventning til annonsering på nett. Veldig spissede nisjesider kan ha enorm konvertering og klikkrate. Siden nettstedet du annonserer på tydligvis har relativt mye trafikk, antar jeg at dette lite trolig er en spisset nisjeside... Nettavis eller godt besøkt blogg kanskje? Slik nettsteder konverterer vanvittig dårlig. Hvorfor? Jo brukerne er som oftest faste lesere som er innom nettsiden for å lese siste nytt.

De er overhodet ikke i kjøpsmodus. Spør deg selv, når klikket du sist på en bannerannonse på VGnett? Når kjøpte du noe etter å ha klikket på en bannerannonse på VGnett? Personlig er jeg innom VGnett sikkert hver bidige dag, men jeg har til dags dato aldri kjøpt noe som helst via en annonse der.

For å si det på en litt annen måte, nettsteder kan ikke sammenlignes bare utifra trafikk. Dessuten spiller hva du selger også en vanvittig stor rolle. F.eks. eier jeg en bitteliten nisjeside som har i snitt 10 unike brukere pr dag. Jeg eier også en helt annen side som er mye mer generell i karakter. Denne siden har et snitt på ca. 2300 unike brukere pr. dag. Gjett hvilken side som genererer flest salg etter bannerklikk? Yes, siden med 10 unike pr. dag....

Kort oppsummering:
Nettaviser og andre høyt trafikkerte sider med mange faste lesere er kanonbra for merkevarebygging. Du hamrer merkenavnet ditt inn i bevisstheten til leseren.

Spissede nettsteder med lite men målrettet trafikk - hvor kundene i kjøpsmodus - konverterer svært bra til direkte salg. Eksempler på slike sider kan være en sammenligningstjeneste for kredittkort eller en leiebilguide.

Håper dette hjelper deg litt videre når du skal annonsere på web.

Olabil

New Member
Takk for tips og informasjon. Jeg har vært i kontakt med selgeren og han gikk med på å øke til 150k visninger totalt da jeg ga uttrykk for at dette kanskje kunne føre til at jeg brukte dem videre (kommer neppe til å skje!)

Uansett er jeg en erfaring klokere og det ser ut som om jeg ikke taper nevneverdig på annonsen.

TorsteinO

Art Director & grunder
Kort oppsummering:
Nettaviser og andre høyt trafikkerte sider med mange faste lesere er kanonbra for merkevarebygging. Du hamrer merkenavnet ditt inn i bevisstheten til leseren.
Til gjengjeld må prisen pr visning være deretter (LAV)! :)

Spissede nettsteder med lite men målrettet trafikk - hvor kundene i kjøpsmodus - konverterer svært bra til direkte salg. Eksempler på slike sider kan være en sammenligningstjeneste for kredittkort eller en leiebilguide.

Tenk på det som taktisk og strategisk annonsering.

Strategi er det store bildet, nærmest teppebombing med annonser i svært stort volum, men som gir merkevarebygging. Disse gir lite inntekt der og da, men vil ha effekt på sikt. Dette kan godt være så enkelt som en liten "knapp" med firmanavn/logo og link plassert på en svært relevant nettside, som en helt fast sponsoravtale, det kan være et banner hos en nettavis (gjerne uten et helt spesifikt tilbud, men mer generelt om hvorfor folk bør bruke dere, siden det her er en ekstremt bred målgruppe du treffer)

Taktisk er mer direkte salgsutløsende annonser - de som gir inntekt der og da. Her er det veldig viktig hvilke nettsider annonsene er plassert på osv, tilogmed detaljer om hvor de er plassert på sidene, og gjerne med tilbud tilpasset hver enkelt nettside for å være så relevant som mulig.

Topp