Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Blir du noen gang lei?

Gomlers

Member
Internett markedsføring handler om å drive trafikk. Trafikk trafikk trafikk. Driv en gjeng med surfere dit du vil ha dem slik at de kan klikke på annonsene dine, kjøpe produktene dine, signe opp for tjenestene dine eller whatever...

For de fleste norske markedsførerne tror jeg mye handler om blogging. Blogging er jo som kjent den letteste måten å skaffe seg trafikk på, via en liten (eller stor) herskare som følger deg fordi de er interessert i det du skriver om. Samtidig så er vel denne måten den vanskeligste å "monetize" - dvs. at de som leser det de er interessert i, gjør nettopp det. De klikker nok sjeldnere på annonser. Dermed så blir en jo da nødt til å hele tiden bringe inn nye besøkende da, via forskjellige kanaler og andre nettsteder.. *hele-&¤#&¤-tiden* for å oppretteholde en viss inntjening...

Jeg leste her om dagen om en fyr som hadde 370K domener med reklame på. Søpledomener med andre ord. Han kjøpte opp som i ville helvete den dagen it-bobla sprakk for noen år siden. Nå flyr han rundt i sin egen jumbojet med dobbelseng i, har x antall biler, det råeste huset.. og stort sett alt annet "vi vanlige" mennesker kanskje bare drømmer om å få.

Han blogger ikke, han utvikler ikke engang sider.. han får trafikk fra de som "prøver seg" ved å skrive inn url-adressen direkte, for å håpe at de havner riktig -> sikkert flere millioner mennesker hver dag som bruker denne metoden før de søker i Google. Dermed har han altså INGEN jobb med å skaffe trafikk.

Det har vi.

Typisk så bruker vi tid på å komme på hva det skal skrives om for et tema, deretter poster vi innlegget.

Så kommer jobben:
Søkemotoroptimalisere innlegget, finne riktig tittel, lenke til dette innlegget fra diverse andre innlegg eller andre sider. Og sist men ikke minst submitte til gud hjelpe meg det som finnes av verktøy der ute.
(bloggrevyer, kudosing, twingly, digg osv... i tillegg til forumer, kommentarfelter og slikt.)

JEPP, nå synes du jeg høres negativ ut eller hva? Jeg mener det faktisk ikke sånn. Men jeg det hadde vært morsomt å høre synspunktet til andre på dette.. fordi jeg skal ærlig inrømme at det er HELT ok å lage sider, skrive artikler, utforme innlegget ... men selve markedsføringen er en uendelig loop med det samme greiene om igjen og om igjen, og jeg må også få tilføye at jeg definitivt kunne gjort en bedre jobb her. Men det blir utsatt fordi det ettehvert blir rutinemessig fryktelig kjedelig.

SÅ hvis det er noen som har noen geniale løsninger, så kom med dem. Hva er for eksempel din "rutine" etter å ha postet et blogg innlegg, eller fått opp en ny side. Hva gjør DU for å høste mer trafikk?

Tror det kunne vært interessant å sett dette fra flere sider, slik at vi ikke går å gjør "alt for oss selv" på hver vår måte. Det hadde vært kanonpositivt å fått en ny vri på ting, kanskje noen AHAopplevelser til og med.

For min egen del, så henger jeg sikkert altfor lenge igjen med den "tradisjonelle" metoden. Bygg trafikk med "content is king" prinsippet: MYE bra innhold = flere og flere besøkere.. men dette tar laahaang tid. Ikke gjort over natta med andre ord. Jeg har derfor aldri vært noen stor kudosbruker, og jeg har heller ikke brukt timesvis på bloggrevyen... selv om jeg *endelig* er i gang med en blogg som jeg tenkte å bruke til å blant annet utforske denne litt "instant traffic" metoden som kudos-sider osv. kan bidra med.

Jeg ser helt klart fordelen av kjapp trafikk som jo kanskje er veldig "svak", men som hjelper til med å holde inntektene høyere inntil siden "går av seg selv"

Så igjen, hva er din rutine og hvor mye tid bruker du egentlig på å submitte her og der?

jukseedit: Damn, dette innlegget ble unødvendig langt!
 

peterandrej

pensjonert moderator
Enig med deg i at "markedsføringen" av innlegg, tjenester og slikt helt klart er en ganske kjedelig del av jobben man gjør på nettet. Kanskje den aller kjedeligste til og med. Jeg gjør følgende:

1. Skriver innlegg
2. Bruker wp's innebygde system for å pinge bloggrevyen, bloggarkivet og sånne greier. Submitter av og til innleggene til kudos. Og nå i det siste har jeg pinget en del til Dagbladets twingy - som faktisk har funket ganske bra. Dessuten er twingy genial siden du bare pinger feeden din, som betyr at du kan legge til omså tusen innlegg til dagbladet samtidig.
3. Og så er det bare å svare litt på kommentarer og slikt.
4. Jeg gjør faktisk ikke mer enn det. Av og til gidder jeg ikke engang å legge til innlegget til kudos, eller å svare kommentarer. Jeg er ekstremt lat og treg, faktisk.

Jeg, som utdannet markedsfører, er ganske opptatt av å bygge "riktig". Det betyr i klartekst at jeg ikke får helt "kudos-dilla" og submitter alt mulig dit og prøver å opprette nitti falske brukere bare for å få mine innlegg på toppen. Jeg legger heller ikke til alt mulig dritt til dagbladets twingy (som for eksempel zett utenfra gjør for tiden), da jeg vet at å skynde seg sakte oppover trafikkmeteret er mye lurere i lengden. Det handler om å bygge stein for stein og den greia der. Det tar lengre tid ja, men belønningene er desto større.

Bygger man opp trafikken "riktig", altså sakte og forsiktig og i takt med bloggens arkiv og lesere, så får bloggen et bedre fotfeste. Man kan si at trafikken blir mer solid, som betyr at den ikke vil forsvinne helt plutselig - men være vedvarende og av en viss kvalitet. Og denne trafikken er slett ikke vanskelig å gjøre penger på, slett ikke. Jeg gjør nesten 4000 kr i mars på agurkposten. Og den har kun 400 UV og knapt nok det pr dag. Det handler jo egentlig bare om å ha erfaring og litt kunnskap, så går det helt fint å presse ut litt penger. Eller presse ut, de færreste vil vel hevde at AG er stappet full av advertising. Likevel tjener jeg altså mer på AG enn hele topplisten på Bloggrevyen til sammen (Dette har selvsagt med at jeg faktisk prøver å tjene penger på dette, mens bloggrevyens blogger fortvilt prøver å tjene minst mulig på sine blogger..)

Summa summarum: det er kjedelig å markedsføre på nett ja. men, det er nå engang jobben vi har valgt. Vi kunne jo heller satt oss i kasse på rema, og så bare levd som vanlige A4-mennesker, men vi valgte nå engang dette. Og da kan vi jo nesten ikke klage heller.
 

picxx

Well-Known Member
Likevel tjener jeg altså mer på AG enn hele topplisten på Bloggrevyen til sammen (Dette har selvsagt med at jeg faktisk prøver å tjene penger på dette, mens bloggrevyens blogger fortvilt prøver å tjene minst mulig på sine blogger..)

Det er mye uavhentet kronasje som ligger på den topplisten ja, men når folk har en innstilling som nedenfor blir det slik. Sakset siste kommentar fra Norske Plugins:
En hver blogger med respekten i behold forsøpler ikke bloggen sin med reklame. Noe denne siden er et prakteksempel på.
:D:D

Når det gjelder markedsføring har jeg de siste 3 år stort sett lagt ned 5-8 timer hver dag kun i submitting og markedsføring av sider/poster/galleri. Dette er da adult, og man bruker ganske mye mere tid i det segmentet til markedsføring enn man bruker i mainstream (særlig norsk mainstream, da det er begrenset hvor man kan submitte).

Etter jul har jeg ikke markedsført adult, men konsentrert meg mere om den norske mainstreamdelen, hvor det fordres mere jobbing med selve innholdet (noe jeg igjen synes er drittkjedelig) og mindre tid på selve markedsføringen.

Som peter går heller ikke jeg konsekvent etter innhold fra sider hvor du får trafikk (som nevnt, dagbladets twingly funksjon) "kjapt og gæli", men bruker heller en større del av tiden på å prøve å bygge holdbare innlenker og også prøve å få inn mest mulig innhold (selv om det er drittkjedelig).

Er nok mange som "ser seg blinde" på å submitte til kudos og disse sidene, men en må ikke glemme at det også er et vell av andre muligheter for å skaffe trafikk. Alt fra en effektiv topplisteside, via viral markedsføring til tube sider og også artikkelmarkedsføring til aviser i norge (ettersom man mangler en bred utstrekning av sider og blogger man kan poste sin artikkel).

Om man er lei av å submitte selv finnes det mange semi-automatiske verktøy som korter ned tiden betraktelig for dette (kan være greitt når man submitter til kataloger).

En annen ting som i de fleste tilfeller glimter ved sitt fravær på norske sider er et nyhetsbrev. Regner med en kan spørre 'bjrl' om det virkelig er noe å hente ved å drive et nyhetsbrev ;)

hmmm....mulig dette ble litt OT, men selv har jeg ikke noe fast mønster jeg følger etter å ha gjort en post, eller en side. Blir litt sånn hipp som happ.
 

Daniel

q(O_o)p
Hva med å gå etter innovative konsepter istedet for å kjøre den samme linja over og over igjen?

Hadde nok heller gått skole og fått en god utdannelse enn å sitte og gjøre repetive oppgaver dag ut og dag inn.
 

Gomlers

Member
Følger deg ikke helt nå Daniel, hva mener du egentlig?
Innovative konsepter... joda, men det er det å finne dem da, og ha nok kunnskap, penger og tid til å virkeliggjøre dem. Sitter selv med 2stk årslange prosjekter som jeg håper å få lansert snart, men det trekker virkelig ut.. bugsjekking, fiksing, nødvendige funksjoner og mer bugsjekking osv..

Men du har helt klart et poeng! Uansett klarer jeg ikke helt å la vær å tenke: "Hva med etter utdanningen?"

-> Jobbe for andre resten av livet? 20-40 år(vet ikke alderen din) med en sjef som forteller deg at du er sulten mellom 12 og 12.30. 40 år med en arbeidsgiver som forteller deg at du må legge deg 23, fordi du SKAL stå opp 07.00 ;) - joda, absolutt en realitet for 97% av verden det, men hvis det finnes et alternativ, selv om det også er "kjedelig" så velger jeg heller det.

Jeg fremstod nok noe pessimistisk i innlegget mitt over, som jeg sa var ikke det helt meningen å fremstå slik... jeg var nok bare litt lei ;) "TOO MUCH INFORMATION" - har man vært på nettet lenge nok, så stagnerer det en dag eller to, på grunn av too much information syndromet, noe som gjør at en føler det som å ha hjernrystelse, etter å ha vært besatt av å "få det til" i alt for lang tid. Og når sånt roer seg etterhvert, så kommer den følelsen igjen noen få ganger i løpet av året..

Litt sånn: Det er så mye jeg kan gjøre for å oppnå resultater, og sorterer jeg ikke de forskjellige tingene snart, så får jeg aldri gjort noe... Og dermed så kommer problemstillingen om hvor du egentlig skal begynne!
- Og da blomstrer frustrasjonen litt, men bare i noen timer ;)

Men helt enig med deg på en måte er jeg jo. Det er drittkjedelig å jobbe med de samme oppgavene dag ut og dag inn, men igjen: Det samme gjør man stort sett i en jobb, hos en arbeidsgiver, uansett utdanning.
 

picxx

Well-Known Member
Jeg blir lei kun når inntektene går nedover, slik som nå når google sender adsenseinntjeninga mi nedover. Det går vel opp igjen og da blir jeg ikke lei lenger.

hehe...jo'a det kommer nok den dagen du går lei også, men cash'en inn på konto er en ganske stødig motivator :D
 

peterandrej

pensjonert moderator
Rent personlig er jeg ganske lei nå av at dollaren stadig blir mindre verdt. Det har faktisk MYE å si for hvor mye cash jeg drar inn. Nå er den vel snart under 5 kr.. skummelt dette. Får håpe Hillary, Obama eller John eller whoever får fart på amerikansk økonomi igjen.. Jeg har iallefall ikke råd til mer nedgang i statene nå..
 

Tonny Kluften

Administrator
hehe...jo'a det kommer nok den dagen du går lei også, men cash'en inn på konto er en ganske stødig motivator :D

Joda, jeg har vært lei og tar en uke fri innimellom. Og jeg har blitt flink til å ta fri mellom 1430 og 1700 på hverdager for da er det Simpsons og Star Trek.
men jeg bygger langsiktige sider og hopper ikke på kudos og slikt, da kan jeg ta ferie en mnd og tjene like mye.
 
Sist redigert:

picxx

Well-Known Member
Da pleier jeg å gjøre noe utfordrende og annerledes.......som f.eks å gå til sengs før midnatt!!!!!!! Det er skikkelig ubehagelig og utfordrende.... ;-)


Du mener.. å pule før midnatt ja.. det er virkelig dritt.
Skjønner deg der :)
 

Msites Ltd

Livsnyter
Pass språket deres nå! Det er barn som leser dette også!!!

Og her er det ingen ******* før eller etter midnatt! Er singel og seksuelt frustrert! Det får være nok det ......

Og, for å komme litt tilbake til topic så er det klart det er mange som går lei i denne bransjen hvis de ikke er klar over hvordan de skal takle dette. Vi sitter jo mange timer alene foran en, to eller tre dataskjermer og lever livet i cyberspace! Er man ikke flink til å finne miljøer som driver med det samme for å få utvekslet ideer og kunnskap så brenner man både seg selv og sine venner opp til slutt.
Derfor burde vi være flinke til å gå på disse SEO-treffene og andre relaterte treff/seminarer hvor vi kan møte likesinnede!
 
Topp