Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Billigdesign.no. Hjelp

Tonny Kluften

Administrator
Det er generelt ikke sant at prisene er like høye for utenlandske og norske "webarbeidere" på samme nivå. Ja, i sammen så jobber alle vi webarbeidere i en global verden, men èn og èn av oss lever ikke i en global verden. Jeg lever i Drøbak, en annen lever i Texas osv. Og levekostnadene er deretter. Poenget er at de fleste webabeidere jobber mest der de lever og tjener deretter.
 

picxx

Well-Known Member
Synes ideen om en katalogliste med designere høres ganske bra ut jeg, og vil nok ikke tro at hverken proffe eller mindre proffe norske designere vil føle seg truet av en slik side.
En slik side vil jo faktisk heller bidra til at man kan gjøre seg selv, eller sitt firma, mere synlig på nett, uavhengig av hvilken prisklasse man jobber i (om jeg skjønte tegninga rett).

Forslag: Istedet for å kun ta med designere, hvorfor ikke utvide tjenestene til også å ta med andre jobber. Jeg vet det er skrikende etterspørsel etter folk som tar "grunt jobs" der ute, og vil nok tro at et slikt marked er tilstede også i norge (grunt jobs er småjobber som f.eks. batch naming, batch cropping, lage thumbnails til 2000 bilder, jobb som krever masse copy/paste o.s.v.)

Siden vil vel enkelt forklart omtrent bli som en classifieds (rubrikk) nisje side, eller tar jeg feil.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Det er generelt ikke sant at prisene er like høye for utenlandske og norske "webarbeidere" på samme nivå. Ja, i sammen så jobber alle vi webarbeidere i en global verden, men èn og èn av oss lever ikke i en global verden. Jeg lever i Drøbak, en annen lever i Texas osv. Og levekostnadene er deretter. Poenget er at de fleste webabeidere jobber mest der de lever og tjener deretter.

Nja... Ikke akkurat like nei, det er klart en som bor veldig billig kan kutte kostnadene mer, men jeg har bodd og jobbet litt i australia (melbourne) også tidligere, og selv om levekostnadene der var veldig mye lavere enn her, så var ikke timeprisene for f.ex. webdesign tilsvarende mye lavere. Noe lavere, ja, men ikke tilsvarende. Lønninger på ting som *måtte* utføres lokalt var derimot mer på linje med kostnadene.

Det er jo egentlig ganske enkelt - hvis det laveste budet er 10000 for en jobb, hvorfor by 5000, når du kan få tilslag for 8000 (selv om de fint kunne ha klart å overleve på 5000)? Såpass forretningssans tror jeg faktisk folk har over hele verden.

Jeg mister heller en kunde på å være litt hard på prisen, enn å underprise meg selv, ville ha tapt mer på underprising i lengden. Samtidig, så kan det godt hende jeg tar en bitteliten jobb sånn som den headeren, og gir en god pris på det, hvis jeg har litt dødtid, og lyst.
 
Sist redigert:

MrOlsen

Medlem
Kjempeflott respons

Kjempeflott respons....:)

Picxx: Du nevnte noe som jeg ikke har tenkt på. Kan du utdype det litt. Virker spennende.

Det ble nevnt småjobber. Som å copy and paste. Det kan enhver gjøre...Trenger kanskje et par kategorier der.
For eks. Jeg har en til å sette min Id på 15 000 e-bøker nå, og sortere dem i kategorier. En møkka jobb. Men han er happy.

Trur mange av dere tar småoppdrag. Hva kan dere? Intressert i å være i en slik katalog?

Kanskje lage rubrikk annonser, der folk kan søke og tilby...

Flere Ideer? Dette er tross alt enda på tegnebrettet. ..
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Jupp, sånt som det du snakker om der er nok midt i blinken for super-cheap-o-arbeidskraft. For den saks skyld skal jeg vedde på at du kan få ganske mange norske fjortiser også til å gjøre den slags til en grei penge.

Hvis du med småoppdrag mener sånt som å legge inn 15000 id'er på webbøker... så gjør jeg det ikke nei... men hvis du mener å lage bannere, headere og sånt, så kan det være aktuelt, så lenge folk ikke tror jeg jobber for indisk lønn :p
 

MrOlsen

Medlem
Kvalitet/risiko

Regner ikke med at dere jobber for indiske lønninger.

Mulig det finnes mange indere (eksempelvis) som gjør en like bra jobb for mindre penger.
Men dere, blant annet du Atomet har et fortrinn ingen indere har. Du er på ditt hjemmemarked. Du reduserer risiko ved at du er norsk og kan kommunisere på en sikkelig måte.

Fjortiser og design: Jeg trur hvis dette skal bli bra så må det bli en todeling. Rubrikkmarked for alle og enhver og annonser for bedrifter/personer som vet hva en snakker om.

Litt av tanken med siden var å lage litt for en hver smak.
For de som vil betale minst mulig for designet (de må tåle yes sir, yes sir ...What sir ) og de som er villig til å betale mer ved å redusere sin risiko.

Kvaliteten vil nok være på samme nivå. For eksempel: Jeg setter nå en person på saken i Manila. Der hans oppdrag er å finne de 10 beste designteamene i byen. Og i den byen bor det et par millioner mennesker. Så muligheten er faktisk til stede for at han finner et par.
 

Msites Ltd

Livsnyter
Dette var en artig diskusjon å følge..... Ikke minst når jeg ser at det blir skutt så hardt fra norske "designere"!

Det er mange nivåer innen grafisk design - og sannheten er vel at nordmenn er dyre å bruke uansett hva man skal få laget!?!
hvis jeg skal ha laget meg et toppbanner hvor jeg har litt bilder og teksten ferdig, skal ha addet litt grafiske ting og farger + få satt dette sammen er jeg ikke villig til å betale 1-2000 NOK for dette! Spesielt ikke når jeg kan få det MYE billigere og hurtigere gjort hos en inder!
Skal jeg ha et meget spesifisert design med kompliserte løsninger ville jeg selvfølgelig sette kommunikasjon og uttrykk først, så pris, leveringstid etc.

Idéen din er helt ok den! Kjør på!!!
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Hvis du har bilder og tekst ferdig, hva trenger du egentlig en designer til da?

Hvis det er headeren jeg viste til over, du sikter til msites, så hadde de ingenting av ideer, bilder eller noe som helst, bilder er det jeg som har laget/tracet. Det eneste de hadde en logo, men de hadde i utgangspunktet tenkt å lage alt svart/grått/hvitt, siden lagets drakter var i de fargene, og fyren (en i idrettslaget) som satte opp siden for dem hadde laget tidenes styggeste og mest triste løsning ut fra de fargene. Å bruke fargene i logoen hadde de av en eller annen grunn ikke tenkt på.

Og siden de har sagt at jeg kan regne med flere jobber fra dem, så tror jeg de var fornøyde... Men naturligvis - gjør som du vil.
 

Tonny Kluften

Administrator
hvis jeg skal ha laget meg et toppbanner hvor jeg har litt bilder og teksten ferdig, skal ha addet litt grafiske ting og farger + få satt dette sammen er jeg ikke villig til å betale 1-2000 NOK for dette!

Helt enig, jeg betalte $20 eller $30 for header til mineoppskrifter.no og den er ok. Nå skal jeg bruke samme fyren igjen. Vi lever i en global verden og da utnytter jeg det.
 

Msites Ltd

Livsnyter
Atomet: jeg siktet ikke til noe som helst - jeg snakket bare om at det er forskjell på såkalte "designoppdrag". Men, når du først nevner det så er ikke den jobben verd 1000,-!!
Og hva jeg skal med en designer til dette viser bare hvor lite du kjenner dette markedet og veldig mange sine behov!!
Jeg ønsker å bruke tiden min på det jeg har best inntjening på - og det må jo være det jeg er best til (uansett hva det skulle være). Derfor setter jeg eventuelt slike oppgaver som jeg da ville brukt mer tid på enn hva en "designer" ville brukt!

Og, bare for å si i fra hvorfor jeg bruker designer i "" - dette fordi det er veldig få som egentlig burde ha fått lov til å kalle seg designere. Men, det er en åpen tittel så hvem som helst kan kalle seg det.
 

picxx

Well-Known Member
Kjempeflott respons....:)

Picxx: Du nevnte noe som jeg ikke har tenkt på. Kan du utdype det litt. Virker spennende.

Det ble nevnt småjobber. Som å copy and paste. Det kan enhver gjøre...Trenger kanskje et par kategorier der.
For eks. Jeg har en til å sette min Id på 15 000 e-bøker nå, og sortere dem i kategorier. En møkka jobb. Men han er happy.

Jupp, var vel akkurat i det sjiktet jeg tenkte på.
Er ikke sikker på hvor aktuelt slikt er i mainstrem markedet, men vet det er en skrikende etterspørsel etter (gode) 'grunts' i adult, og regner vel kanskje med at markedet heller ikke er noe mindre i mainstream.

Det hadde vel sikkert passet bedre med en rubrikkdel når det gjelder slike jobber (se: getafreelancer etc.).
En annen ting du muligens også kunne presset inn er jo en auksjonsdel for annonsering. Var jo noen som testet dette for et par år siden uten særlig suksess på det norske markedet, men selv det norske markedet blir vel ikke særlig mindre, og med utsiktene til den utviklingen annonseringsmarkedet har ville det nok muligens blitt en kjær tilkomst ... eller kanskje ikke.. :eek:
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Kjære deg msites, en tjeneste er verdt det noen er villige til å betale for den. Enkelt og greit. Hva DU er villig til å betale for noe er en helt annen sak. Jeg setter en pris på tiden min og kunnskapene mine, og siden markedet er villig til å betale den prisen, så er det tydeligvis en realistisk pris.

Hvis du har alt klappet og klart, så trenger du egentlig ikke en designer nei, da trenger du en eller annen person som vet hvordan photoshop funker, som kan sette sammen elementene du har plukket ut. Det er ikke en designer, det er slikt vi vanligvis kaller en maccer (selv om det sikkert er en del som bruker windows også nå i dag), folk som bare sitter og utfører andres instrukser.
 

Msites Ltd

Livsnyter
Der fikk jeg akkurat den reaksjonen jeg ville ha...

Og, du sier jo akkurat hva både jeg og Mr Olsen mener... Det er markedet som bestemmer hva en tjeneste er verd - ikke hvilken kvalitet det nødvendigvis er på den!!!

Jeg var absolutt ikke ute etter deg på noen måte, jeg synes det er hyggelig at noen betaler deg 1000,- for den! Ingenting som er bedre enn det!
 

MrOlsen

Medlem
Design

Da er vi enig:)
Flott da ser det ut som at alle har forstått at vi lever i et globalt marked.
Utfra interessen på forumet virker som at det faktisk er et behov for det jeg ønsker å tilby.

Hva med design?
Mye heller mot å lage et slags rubrikk marked. Da noe lignende FINN.no - Mulighetenes marked. Annonser for kjøp og salg av nytt og brukt, eller ledige stillinger.. Designet der er bra og lettfattelig. Nesten fristet til å kopiere det...Noen som kan svare for lovlighet, og hvor langt jeg kan gå før jeg får søksmål?
Andre sider jeg kan "kopiere" (i Langtvekkistan)?

Hvis dere ser på finn.no så ser dere forskjellige kategorier. Under der er sub-kategorier. Altså...: Jeg ønsker å finne webdesignere ( hovedkategori ) hva kan da sub kategoriene være? Logo ... SEO ... hmmm
Har dere flere kategorier?
 
Topp