Billig "hjemmestudio" ?

Hei.

Jeg og ei venninde satt i helga og helt for moroskyld prøvde å ta opp noen låter. Vi hadde ingenting å hjelpe oss med, annet enn den innebygde PC micen, og et desperat forsøk med en Singstar-mic (Fungerte for øvrig NESTEN, men naturligvis ekstremt masse sttøy og dårlig lyd).

Lurer på om noen har noe å anbefale av opptaksutstyr til en særdeles rimelig penge?
Jeg vil starte med noe helt, helt enkelt, da jeg ALDRI har drevet med dette før.

Og hva er egentlig nødvendig av utstyr? Holder det med en mic? Må antagelig ha en preamp?

Tar i mot alt av råd til en "billig" måte å få spilt inn litt musikk og sang på! :)

Dag Frogner

Supermedlem
Jeg kjøpte for noen år siden et USB-lydkort til 1500,- og en kondensator-mic til 1000,- og det fungerer veldig bra til mitt bruk. Lydkortet har både direkte (line in) og mic-inngang (en kombinasjon av disse er knall for halvakustisk gitar bl.a) og leverer støyfri lyd. Slenger du på noen hundrelapper for et stativ og et popfilter, er du godt igang. :)

Om du er interessert i å høre på lydkvaliteten, kan jeg sikkert slenge opp et lydklipp når jeg kommer hjem i kveld.

Hei igjen!

Tar opp denne litt igjen jeg. Vi har drevet å spilt inn litt låter med innebygd mic og lydkort fra en mini PC. Lyden blir jo slett ikke bra, men "helt grei", bare for å vise hvor "lista" mi ligger.

Ønsker bare noe som er bedre enn dette. Noe som ikke gjør at lyden vrenger seg på høye frekvenser osv. Lydkort(Pre amp?) og mic - forslag?
(Burde være et lydkort med to innganger for mic, da vi er to som synger)
Pris, billigst mulig, men det må duge til våre amatøropptak :)
(1000 - 2000kr?)

Sleng gjerne opp noen lydklipp, så jeg får høre kvaliteten på dine opptak, Dag :)
I tillegg ønsker jeg tips til et godt opptaksprogram (freeware), så har jeg omsider "Full pakke" :)

Sist redigert:

Dan Treigen

Medlem
God kveld :)

Det dere trenger er et enkelt eksternt lydkort(alle disse har en enkel preamp) og en enkel mic. Dere er heldige, for det har aldrig vært så billig/lett og gjøre dette som i dag. Hvis pris er viktig så bruk finn.no.

I tillegg må dere ha et programm å spille dette inn i og da anbefaler jeg Cubase LE(lastes ned). Jeg har brukt Cubase i mange år og er fornøyd med det :)

Jeg tittet litt på finn for dere:

Lydkort 500,- : Presonus audiobox usb selges - FINN Torget

Mic og popfilter 400,- : behringer c-1 mic - FINN Torget

Stativ finner dere nok billig et sted på finn hvis dere vil ha det.

Du nevnte muligheten for å bruke to mic'er samtidig. Det kan du forsåvidt gjøre på det lydkortet, men jeg ville spilt inn ett og ett opptak. Mye mer oversiktlig sånn med tanke på miksing etc. Miksing er et fag i seg selv og tar mange år å lære ordentlig, så jeg skal ikke begynne med det.... :)

Håper det hjalp! Bare spør hvis det er noe :)

ps. slenger med en låt jeg har spilt inn på utstyr som er en del dyrere

Jokke Ono feat. eXo - Du må ikke bli by Jokke Ono on SoundCloud - Create, record and share your sounds for free

Der ja, kom det jeg var ute etter, konkrete produkter! :)
Jeg har tatt kontakt med begge selgerne for interesse.

Da er det altså slik at disse "passer sammen" og er bare å koble lydkortet rett til PCen? :)

Cubase funner jeg for øvrig bare update til?

Flott låt, forresten! :)

PS: Har du forresten tips om hvor man kan finne instrumentaler? (annet enn youtube:p)

Sist redigert:

Dan Treigen

Medlem
Jada, det passer sammen. Lydkortet kobler du i pcn med usb kabel(plug n play). Mellom micen og lydkortet trenger du en xlr kabel, men det kan du spørre om du får med av mic-selger. Det er uansett ikke dyrt..

Når det gjelder softwaren, så ser jeg at det har blitt litt vanskeligere å få tak i ting på nettet enn det en gang var.. Det du kan gjøre da er å laste ned Cubase SX3(avansert men overkommelig med litt innsikt) som finnes over alt på nettet, eller så kjøper du Steinberg Sequel 3(helt basic) som koster 500 nytt.

Her har du faktisk et annet greit lydokrt MED sequel til 600,-

Steinberg CI1 USB Lydkort - FINN Torget

Instrumentaler finner du på nettet hvis du søker litt. De "svenske piratene" bl.a. har en del... Spørs litt åssen sjanger du er ute etter også. Jeg har funnet masse hip-hop instrumentaler på den nevnte svenske siden ;)

Ha en fin søndag!

leinsvang

Medlem
Karaoke-version.com har det meste av instrumentaler. Mange av dem høres veldig bra ut i forhold til andre karaokeversjoner.

-Steffen

Topp