Ja, Tonny sin kommentar. At "noen" sier det er greit holder ikke. Aller helst skal man ha direkte kontakt med fotografen, eller man må sørge for at kilden er troverdig (f.eks Scanpix, ANB eller andre bildebyråer).
Selv selger jeg ofte bilder til media, og i begynnelsen var de svært omstendelige og nøye på at jeg hadde alle de rettighetene jeg påsto jeg hadde. Nå kjenner de meg, og ingen stiller spørsmål.
Nå er det imidlertid snakk om bilder av kredittkort, og dem er det vel så mange av, og i så mange variasjoner, at det er tilnærmet håpløst å finne opphavsmannen (kvinnen?). Dessuten tror jeg de fleste kortutstedere selv distribuerer bilder de enten har kjøpt av designeren, eller de har egen fotograf/grafisk avdeling som sørger for dette. Da sitter de gjerne selv på rettighetene, og har ingen betenkeligheter med å la andre bruke bildene. Når alt kommer til alt så gavner det jo dem.
I de tilfellene jeg har vært nødt til å levere bilder i slike sammenhenger har en kort epost til utsteder vært nok til at jeg har kunnet bruke hva jeg måtte ønske. En annen ting er at disse ofte har en egen side hvor man kan laste ned bilder i høy oppløsning til fritt bruk, men de kan være litt knotete å finne ...