Bilder jeg mottar på epost?

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Jeg begynner og se meg ganske lei av spam i eposten for tiden, og legger ofte merke til at det stadig kommer nye avsendere på dritten jeg får i innboksen min. Om vedkommende som sender meg mail enten finner epostadresser på internett evt kjøper lister vet jeg jo ikke, men dette er hvertfall epost jeg selv ikke ønsker. Derfor kaller jeg dette for spam.

Når jeg også legger merke til at linkene som gir meg mulighet for avmelding ikke fungerer blir jeg enda litt mer forbannet.

Derfor sitter jeg med litt tanker om og ta litt igjen på disse tullballene, og når jeg nå var innom min epostkonto hos Yahoo la jeg merke til noe jeg ikke før har lagt merke til. "Mine bilder" fant jeg i menyen der inne, og i denne mappa var altså alt av bilder jeg har mottatt på epost og finne.

Hvordan er egentlig dette med og legge ved bilder i en epost? Er det slik at man faktisk gir rettighetene for bildet også til mottaker av eposten?

Nei, du får ikke rettighet til å publisere et bilde ved at du får det i en epost. Når jeg får spam, velger jeg aldri å forsøke å "melde meg av tjenesten". Ved å gi tilbakemelding (og hvis linken virker) ser jo mottaker at du faktisk leser rekamen og at epostadressen din er aktiv.

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
zapotek skrev:
Altså du tenker på bruke disse bildene de har sendt deg selv?
Tenker på bilder jeg mottar fra andre på epost. F.eks at du sender meg et bilde av katten, hunden eller gjerne elefanten din.

Er du sikker på det du skriver om rettigheter Magnus,? eller er dette ditt "syn" på saken?

Jeg har jo ikke noen kilder på dette, men selv kan jeg jo ikke helt forstå at noen sender meg noe på epost / vanlig post som dem da igjen nekter meg og bruke som jeg selv vil. Funker ikke dette med epost på samme måte som vanlig post? Slik at dersom jeg f.eks mottar en epost så vil denne kunne sees på som et helt vanlig brev som ligger i postkassa?

skogtrollet

Medlem
Når du trykker lenken for "avmelding" bekrefter du at emailadressen er aktiv. Og du vil få flere emails enn før :p

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Ok, men da har jeg hvertfall den biten med bilder under kontroll. Takk :)

Jeg forstår ikke hvordan jeg kan bekrefte at eposten min er aktiv når disse lenkene ikke funker. En annen sak er jo at avsenderne også kan se om epost kommer frem og at den faktisk også åpnes dersom den blir åpnet.

Webpiken; Jeg kunne installert et spamfilter, men tror du det vil gi meg noen fordeler når det stadig kommer nye avsendere på mail? Aner ikke hvordan slikt funker. Skal heller ta en kikk på det. Takk. :)

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Nei, du får ikke rettighet til å publisere et bilde ved at du får det i en epost. Når jeg får spam, velger jeg aldri å forsøke å "melde meg av tjenesten". Ved å gi tilbakemelding (og hvis linken virker) ser jo mottaker at du faktisk leser rekamen og at epostadressen din er aktiv.

Dette er litt opp mot en urban legend...
Sålenge avsenderen ikke får svar fra din server at adressen er ukjent, så er den mottatt og lenken fungerer.
Ettersom det er kostnadsfritt å sende en epost bryr avsenderen seg ikke om du leser eller ikke leser eposten - du får nye eposter uansett.

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
...
Aner ikke hvordan slikt funker. Skal heller ta en kikk på det. Takk. :)

Din epost-server har sannsynligvis en spamfilter rett som det er.
Den legger til noe informasjon i eposten, slik at epost-applikasjonen din (Thunderbird altså) kan gjøre noe (= legge den inn i spam-folderen). Denne info kan være f.eks. noe som:

X-Spam-Status: Yes, hits=4.6 required=4.0
X-Spam-Flag: YES
X-Spam-Report: 4.6 hits, 4.0 required;
* 0.3 TVD_RCVD_SINGLE TVD_RCVD_SINGLE
* 1.8 MIME_QP_LONG_LINE RAW: Quoted-printable line longer than 76 chars
* 1.5 NULL_IN_BODY FULL: Message has NUL (ASCII 0) byte in message
* 0.5 RCVD_IN_SORBS_DUL RBL: SORBS: sent directly from dynamic IP address
* [85.180.6.162 listed in dnsbl.sorbs.net]
* 0.5 RCVD_IN_PBL RBL: Received via a relay in Spamhaus PBL
* [85.180.6.162 listed in zen.spamhaus.org]

Her ser du grunnlaget hvorfor spam-filteret synes at eposten sannsynligvis er spam.

Gaasehud

Medlem
Jeg har lite problemer ang. spam på e-post. Jeg har noen mailer gjennom one.com (inneholder spamfilter) og noen gjennom hostingen til tonny + litt til. Det er veldig lite spam jeg mottar; kanskje 1-2 i kvartalet. Adressene er noen steder ført opp med @ og ikke (at) f.eks., men ser ut til å gå fint. I Outlook (hvor alle mail-kontoene settes opp) beskytter jeg med avast! sitt mail-spamfilter. Bare i tilfelle dette kunne være noe for deg Atle. :)

Nextri

Rebel
Dette er litt opp mot en urban legend...
Sålenge avsenderen ikke får svar fra din server at adressen er ukjent, så er den mottatt og lenken fungerer.
Ettersom det er kostnadsfritt å sende en epost bryr avsenderen seg ikke om du leser eller ikke leser eposten - du får nye eposter uansett.

klart de bryr seg. Ved å få bekreftet at en epostadresse virker, kan spameren legge denne eposten til listen over eposter som man vet er i bruk. samler man nok bekreftede epost adresser. kan man selge denne listen til andre spammere.

Selv om du klikker på en link som ikke virker. betyr ikke det nødvendigvis at ikke du har gitt informasjon til spammeren om at din epost er i bruk. Det er lett for de å lage en unsubscribe link som du kan klikke på. og når du gjør det, registrerer de at du har klikket, også viser de deg en melding om at linken ikke virket.

Spammere er smarte folk..

Topp