Bibliotek

Knut

Medlem
Noen som vet reglene for å starte opp ett bibliotek? Er det kun offentlige som kan starte opp dette, eller kan hvem som helst åpne ett?

Knut

Medlem
Nei, tror neppe det blir statsstøtte. Skal ikke begynne med noen ting, men en tanke slo meg.... Om man åpner ett bibliotek på nettet og låner ut lydbøker, musikk og filmer, som ett vanlig bibliotek gjør, så må da det være lovlig? Bruke torrent som kommunikasjonsmiddelet for å låne en bok..
Man registrer seg, får ett digitalt lånekort og låner ivei

Knut

Medlem
Om man låner en bok eller DVD på nettet eller i ett rom blir vel egentlig det samme idag.
Kopimulighetene er de samme, og reglene blir de samme. Ett bibliotek er jo ikke ansvarlig om jeg eller du tar en kopi av en film vi låner.

zapotek

Medlem
"Låne" via torrent? Det blir jo noe helt annet enn å låne en fysisk bok eller cd. Du har jo faktisk en kopi på pcen din som du må slette i etterkant.

onlyme

New Member
Hva slags teknologi skal man bruke da? Altså for å sørge for at boken ikke skal fungere etter at lånetiden er gått ut?

Jeg tror ikke den teknoligen er ferdig ennå, men det jobbes med en modell der en skal kunne kjøpe toppfilmer f. eks. til en rimelig pris på matbutikken. Etter at den er sett f.eks. 2 ganger blir den sperret, og kan kastes i bosset.

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Hehe, høres ut som om du planlegger å starte opp en vanlig torrentside her :)

Forøvrig ville ikke jeg byttet ut et vanlig bibliotek med et digitalt et. Jeg foretrekker fortsatt å ha en bok i hendene mine når jeg skal lese mye, men mulig det bare er meg. Ser mer enn nok på dataskjermen i løpet av dagen, så når jeg skal lese bøker skjer det så absolutt ikke på noe dataskjerm.

testdriver

Ha det bra..
Du kan ikke forsøke å adaptere teknologien de bruker på on-demand-filmer, da? Mye av jobben ligger kanskje i å hente inn tillatelser. Hørtes uansett ut som en vanvittig stor jobb.

picxx

WF 09
Jeg tror ikke den teknoligen er ferdig ennå, men det jobbes med en modell der en skal kunne kjøpe toppfilmer f. eks. til en rimelig pris på matbutikken. Etter at den er sett f.eks. 2 ganger blir den sperret, og kan kastes i bosset.

DRM [.............]

Knut

Medlem
Nei, jeg har ikke tenkt å starte opp noe, verken torrentside eller bibliotek. Grunnen til at jeg lurer er at kommunen her planlegger å legge alt de har ut digitalt. Men i prinsippet så må det jo bli en form for torrentside, men også en form for bibliotek.

Topp