Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Betale med MVA - Få tilbake MVA - Hvordan er dette egentlig

Tony J

Alle skal få
Hei kjære medlemmer. Et riktig godt nytt år til dere.

Jeg har aldri tenkt så særlig over regler rundt det å være registrert i merverdiavgiftregisteret og
hvordan det fungerer i praktisk å betale moms og få denne tilbake ved en senere anledning da jeg er et godt stykke fra å kunne registrere meg enda.

Som en fersking som jeg er har jeg bare hørt den "Du får tilbake mvaen senere dersom du er registrert i mva-registeret". Er det så rett frem?

Jeg driver et ENK uten noe som helst inntekter per i dag og kun rene utgifter.

La oss si at jeg kommer over et domene jeg har lyst på. Det koster 20.000 kroner + mva sier bedriften. (et eksempel).

Vil det være ugunstig for meg å kjøpe dette uten å være registrert i merverdiavgiftregisteret eller er dette hipp som happ?

Jeg vet jo at man kan trekke fra utgifter på personinntekten på enk og derav betale mindre skatt, men er det enda mer gunstigere og være registrert for å få tilbake mva (om man gjør dette altså) senere?

Takker for alle svar som måtte komme og beklager dersom spørsmålene mine er vanskelig stilt.

Mvh Tony
 

Pinneguri

New Member
Du kan ikke trekke fra MVA før du er registeret. Det er noen overgangsordninger i de tre månedene før du blir det, men det er hovedideen.
For å registerere deg må du ha tjent penger (som ikke er det samme som overskudd) på virksomheten din, 50 000 i løpet av de siste 12 månedene.
Alt dette gjøres inne i altinn.no og er rimelig grei skuring, jeg pleier å si jeg bruker seks søndager i året på regnskapet og mva.
Jeg har bare erfaring med å betale inn mer mva enn det jeg kan trekke fra, men jeg (firmaet mitt) er kanskje spesielt? Så det er ikke nødvendigvis noe overskuddsgreie du skal satse på, dette.

Lykke til med firmaet ditt - det er artig, ikke sant :D
 

adeneo

Medlem
Jeg pleier å tenke ganske enkelt på det. Dersom du er registrert i merverdiavgiftregisteret så har du fått en tilleggsjobb, du skal nå samle inn skatt for Staten i tillegg til det du egentlig driver med.

Momsen er ikke din, og den kommer aldri til å bli det, den er Statens.
Du legger på avgift på det du fakturerer, penger staten skal ha, men så betaler du også en ekstra avgift for det du kjøper, slik at en del av den momsen du samler inn, går videre til andre, og det som blir igjen må du gi til staten.
Dersom du går i minus, må staten betale deg tilbake.

Den som ender opp med å betale avgiften, er forbrukeren, eller normalt da siste leddet i næringskjeden.

Så blir det da slik at når du som ikke er registrert sender regning til noen, så legger du heller ikke på avgift. Vedkommende som mottar regningen taper eller tjener ikke noe på dette, ettersom avgiften ikke er hverken din eller den du sender regning til, den er Statens.

Derimot når du kjøper noe, og betaler avgift, så blir du det siste leddet, ettersom du ikke har mulighet til å viderefakturere avgiften til noen andre, eller få den igjen av Staten, fordi du ikke er registrert i merverdiavgiftsregisteret.

Det blir altså deg som ender opp med å betale merverdiavgiften, og det lønner seg selvfølgelig ikke, det er mer lønnsomt å "sende den videre" til noen andre.
 

Tony J

Alle skal få
Jeg pleier å tenke ganske enkelt på det. Dersom du er registrert i merverdiavgiftregisteret så har du fått en tilleggsjobb, du skal nå samle inn skatt for Staten i tillegg til det du egentlig driver med.

Momsen er ikke din, og den kommer aldri til å bli det, den er Statens.
Du legger på avgift på det du fakturerer, penger staten skal ha, men så betaler du også en ekstra avgift for det du kjøper, slik at en del av den momsen du samler inn, går videre til andre, og det som blir igjen må du gi til staten.
Dersom du går i minus, må staten betale deg tilbake.

Den som ender opp med å betale avgiften, er forbrukeren, eller normalt da siste leddet i næringskjeden.

Så blir det da slik at når du som ikke er registrert sender regning til noen, så legger du heller ikke på avgift. Vedkommende som mottar regningen taper eller tjener ikke noe på dette, ettersom avgiften ikke er hverken din eller den du sender regning til, den er Statens.

Derimot når du kjøper noe, og betaler avgift, så blir du det siste leddet, ettersom du ikke har mulighet til å viderefakturere avgiften til noen andre, eller få den igjen av Staten, fordi du ikke er registrert i merverdiavgiftsregisteret.

Det blir altså deg som ender opp med å betale merverdiavgiften, og det lønner seg selvfølgelig ikke, det er mer lønnsomt å "sende den videre" til noen andre.

Så det du sier er at, dersom du skal få denne avgiften tilbake, så må du selge samme vare som du kjøpte og selge den videre til noen andre? For jeg trodde det var slikt at dersom man kjøpte uansett vare når man var registrert, så ville man få refundert denne MVAen senere uavhengig om videresalg.

Da kan jeg ikke skjønne annet enn at dersom jeg skal kjøpe noe ekstremt dyrt til bedriften så lønner det for meg fortsatt å være ENK dersom jeg ikke har planer om å omsette for mye i nær fremtid som igjen betyr at jeg kan trekke alle utgiftene ifra personinntekten på selvangivelsen. På den måten betaler jeg mye mindre skatt?
 

adeneo

Medlem
Det spiller ingen rolle hva du selger eller kjøper, men at pengene går inn i ene enden og ut i andre enden, og resten tar Staten.

Nå er jeg litt ustø på reglene for å trekke av underskudd på personinntekten, men det må vel uansett være bedre å ikke betale moms enn å betale moms og få trekt den av på skatten, men det er mulig jeg tar feil ?
 

Tony J

Alle skal få
Det spiller ingen rolle hva du selger eller kjøper, men at pengene går inn i ene enden og ut i andre enden, og resten tar Staten.

Nå er jeg litt ustø på reglene for å trekke av underskudd på personinntekten, men det må vel uansett være bedre å ikke betale moms enn å betale moms og få trekt den av på skatten, men det er mulig jeg tar feil ?

Som enk kan man vel trekke fra hele beløpet uavhengig om det er mva eller ikke som jeg har skjønt det. Så det er ikke enten eller. Spørsmålet mitt er bare om det er bedre å kjøpe det domenet jeg ønsker meg nå og betale mindre skatt som ENK for meg som bare har utgifter og derav får beløpet jeg betaler for domenet (med eller uten mva) i fradrag på personinntekten eller om det er bedre for meg å omsette for 50.000 før jeg kjøper dette domenet for så og få tilbake momsen jeg betalte i utgangspunktet.
 

Steve Cash

Medlem
Litt spesiell problemstilling, men det er klart at det lønner seg å være mva-registrert når du gjør et kjøp på f.eks. 20 000 pluss mva kr 5 000 = 25 000. De 5 000 vil du da få trukket fra i sin helhet. Hvis du ikke er mva-registrert går kr. 25 000 i fradag på skatten, gitt at dette domenet kan kostnadsføres eller avskrives, og skatten er jo ikke 100 %, så du ender opp med å betale en del av beløpet av beskattede penger.

En annen sak er at hvis du bare har utgifter i foretaket kan det stilles spørsmål ved om du driver næring, og dermed har rett til fradrag i det hele tatt.
 

Steve Cash

Medlem
Liten korreksjon: 25 000 går selvfølgelig ikke til fradrag i skatten, men i inntekten skatten beregnes av. Og har du underskudd betyr det skattelette på 27 % av 25 000, hvilket er dårligere enn å få tilbake 5 000 i sin helhet og 27 % av 20 000.
 

Tony J

Alle skal få
Det er vel reelt at mange bedrifter må gå en stund i underskudd i startfasen før inntektene < utgiftene. Det er NOE inntekter, men de er prosentvis mye lavere enn utgiftene i denne etableringsfasen og over tid vil disse to postene utjevne seg og bytte vektfordeling, forhåpentligvis :)
 
Topp