Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Bestille tjenester fra utlandet

Thord

Medlem
Jeg har opprettet et AS og tenkte å bestille tjenester igjennom freelancer.com. Er det noen spesiell måte jeg gå fram på for å bestille tjenester fra utlandet?

Hvordan gjør jeg opp med MVA i forhold til tjenester bestilt fra utlandet? Er det like så greit å bare ta dette som et privat kjøp og late som om man har gjort arbeidet selv?
 

hansson

Langveisfarende
Hvis du ikke kjøper gjennom firmaet får du heller ikke skrevet av utgiftene i regnskapet, og da er jo mye av vitsen borte. Du må alltid huske at kontoen du kjøper gjennom må være registrert på AS-et, kortet du betaler med må være fra AS-et, osv. Kjøpsdokumentasjonen må tydelig inneholde navn og adresse på AS-et, ikke ditt private navn. Ikke bland private ting inn i AS-et, det blir vanskelig å få riktig i regnskapet. MVA skal ikke betales til selgeren på kjøp fra utlandet, men kjøpssummen skal rapporteres inn på den norske MVA-oppgaven i post 7 hvis tilsvarende tjeneste er MVA-pliktig i Norge. Dette er egentlig bare en formalitet, siden differansen mellom innbetalt og refundert MVA på et slikt kjøp blir null på samme måte som MVA på kjøp du gjør i Norge (du betaler inn f.eks. 100 kroner i MVA til staten, og får samtidig 100 kroner refundert av kjøpet du gjorde).
 

Smbinfo

Medlem
Du bør/må uansett ta dette på firmaet da det gir deg skattefradrag selv om det ikke er noen moms invlolvert (som hansson beskriver over. PS, de fleste gjør ikke inn/ut føringen, men fører kjøpet direkte uten mva selv om det ikke er etter boka).

Vet endel freelancere i andre land ikke har/er så flink med fakturasystemer etc, men prøv å få dem til lage et dokument som følger norsk lov / EU-lov mtp kjøper, hva det betales for osv (typisk all info som en vanlig faktura inneholder).
 

Thord

Medlem
Takk for svarene hansson og Smbinfo. Skal prøve å gjør det etter boka ift. føring av mva.

Er det noen som vet hvordan det fungerer spesifikt med sider som freelancer.com, hvor man legger det ut på anbud, men hvor freelancer.com håndterer pengene? (og tar en cut av transaksjonen)
 

Smbinfo

Medlem
Kjekt å få MVA-oppgaven korrekt, så gjør man det så enkelt man vil i regnskapet. Eller mener du at man bør kutte innrapporteringen også?

Nei, rapportere må du uansett. Jeg sier jeg ikke ville tatt meg bryet med inn/utføringen.*

*gitt at man er et normalt firma hvor dette er en føring som ikke påvirker tilgode/skyldig mva

Og gjør du det sørg for at du faktisk forstår hvordan du skal gjøre det i regnskapssystemet ditt uten at du ødelegger noe som egentlig var riktig før du startet (etter min mening, selv om du ikke følger mvaloven til punkt og prikke). Man kan sjekke dette ved å se på skyldig/tilgode mva før og etter føringen, disse skal være like.*

*gitt at man er et normalt firma hvor dette er en føring som ikke påvirker tilgode/skyldig mva

Jeg er også nysgjerrig hvordan man behandler freelancer.com samt frilansere fra eksotiske land uten fakturaprogrammer (ser det er en til artikkel på dette)... Har ikke funnet noe mer enn at man må prøve så godt man kan å få et salgsdokument med nok info...
 
Sist redigert:
Topp