Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Beste SEO verktøy for å finne norske søkeord? (keyword research)

marilo

New Member
Hei!

Prøver meg litt frem med forskjellige søkeverktøy for å se hva som fungerer best med norske søkeord.

Moz liker jeg veldig godt profilen til, men deres KW verktøy var særs lite nyttig ift norske søk (hadde stort sett ingen info om søkevolum bla). KWFinder til Mangtools(?) har gjort en bedre jobb sålangt, men de er kanskje litt begrenset ift tracking over tid osv? Skal prøve SEMrush next...

Hvilke verktøy bruker du på norske søkeord?
 

Katharina

New Member
Hei!
Jeg bruger en kombination af ahrefs, AdWords, Googles egne forslag, der fremkommer i bunden af SERP og Keywordtool.io.
Mht. søkevolum, der fremgår dette også af ahrefs, men du kan ikke stole 100% på det. Det er kun et estimat. Den eneste søkvolum, du kan stole 100% på, er hvis du køber AdWordsannoncer og opsætter tests på specifikke søkeord.

Men ahrefs fungerer rigtig godt alligevel, fordi den foreslår, hvad det ellers kan være en ide at ranke på, og du får samtidig også et estimat af, hvor mange besøgende du vil kunne forvente, hvis du ranker #1 på et søkeord.
 

marilo

New Member
Takk :) Ser at ahrefs og SEM rush oftest nevnes på ulike forum (reddit, quora ol), men greit å få feedback fra norske / skandinaviske brukere da vi er helt avhengig at verktøyene har tilgang på nordisk data!

Ser forøvrig at SEMrush hevdes ofte å være best på KW research, mens ahrefs brukes mer til sjekking av konkurrenter og backlinks. Noen tanker om det?
 

Katharina

New Member
Jeg har faktisk ikke prøvet SEMrush, så den kan jeg ikke udtale mig om.

Men det er helt klart at ahrefs, har nogle mangler i forhold til de nordiske sprog - fx rater ahrefs langt de fleste søkeord som værende "nemme" at opnå en placering 1 på.
Set i forhold til det internationale SEO-marked, så er det måske nok nemmere at opnå en placering 1 på et norsk/dansk søkeord, end det ville være på et engelsk søkeord i USA eksempelvis. Men i mine øjne er det ikke ensbetydende med at ALLE søkeord, stort set er lige nemme at opnå en placering 1 på. I hvert fald, så er vi jo vant til et helt andet SEO-marked i Norge og Danmark :)

Men som sagt, så har jeg ikke prøvet SEMrush, så jeg ved ikke om de står stærkere på et område som eksemplet ovenfor.

Jeg er dog meget enig i, at ahrefs er fabelagtigt til at sjekke konkurrenter og backlinks. 80-90% af det jeg bruger ahrefs til, er faktisk netop sjek af konkurrenter og undersøgelse af, hvor man vil kunne skaffe nye backlinks fra :)
 

marilo

New Member
Hehe, morsomt :)

Jeg prøver SEMRush nå (fant en kode hvor jeg fikk 30 dagers free trial), og sålangt ser det bra ut ift søkeord. De fleste ordene vi allerede ranker for ligger på en vurdering fra rundt 50-90 av 100 i vanskelighet for ranking, hvor 100 er vanskeligst.

Ser ut som jeg starter her og evt inkluderer ahrefs når jeg har fått litt kontroll over SEMRush. Blir litt i måneden å ha flere abbonement! :)
 

Katharina

New Member
Okay, cool. Så lyder det som om, at SEMrush står stærkere i forhold til at vurdere sværhedsgraden af at opnå en god placering på et søkeord :)

Og ja - det løber helt sikker op jo flere abonnementer man skal have på diverse tools! :)
 

marilo

New Member
Ja, jeg kan jo oppdatere når jeg har fått testet det en stund, kjekt å dele erfaringer :)

Update: Vurdering av vanskelighetsgrad = bra, men å finne nye og relaterte KW ser ut til å være crap... .:|
 
Sist redigert:

Stoppet

Banned
Semrush er bra. Jeg har brukt det i snart 2 år og er veldig fornøyd. De kjøper informasjonen sin direkte fra Google, så det oppleves for meg som veldig korrekt alt jeg har sjekket :)
 

Stoppet

Banned
Jeg finner ingen info på at de kjøper data fra Google. Hvor står dette evt? Nysgjerrig :)

Jeg har fått informasjonen fra Semrush. Jeg gjorde en grundig sjekk av tjenestene før jeg kjøpte den. Det var under samtaler i den forbindelse at dette kom frem. I samme samtaler kom det også frem at de videresolgte enkelte av opplysningene til den ene av de andre tjenestene jeg vurderte.
 

Stoppet

Banned
Ja fortell gjerne mer om hvordan du bruker det og noen gode eksempler på resultater ift norsk data? :)

Update: Leser mer om SEMRush at en stor svakhet er vurdering av KW difficulty og at begynner å bli utdaterte (https://www.authorityhacker.com/keyword-difficulty-showdown/). Noen tanker om dette?

Bruk prøveperioden godt og gjør undersøkelser og sjekk resultatene mot andre tjenester. Og så kryss sjekker du mot resultater i google, både via vanlig søk og adwords. Ta kontakt med dem og diskuter resultater, og still kritiske spørsmål. Min erfaring er at de yter bra på presale inquiries.

Du kan se resultater på en helt enkel rapport jeg har laget som eksempel her.
 

marilo

New Member
Kjempefint - tusen takk for svar! Har mye å lære her ja :) Skal bruke prøveperioden skikkelig, fo sure :)
 

KIA

Medlem
Har prøvd SEMrush noen måneder. Jeg kan ikke si at den er særlig bra i søkeord og volum. Hvis du er interessert i søkevolum, kan du få den fra google search keyword planner. Hvis du søker etter norske søkeord, kan du bruke Googles sin egne forslag og i bunnen av SERP avsløres mange lignende søkeord som folk har søkt. SEMrush er god, hvis du selger SEO rapporter. Men det er ikke noen poenge med SEMrush, dersom du leter etter søkeord og volum.
 

jaswane

Member
Jeg er aller mest fornøyd med KWFinder når det kommer til å finne søkeord på norsk. Det er den jeg bruker daglig. Ellers bruker jeg også Ubersuggest til noe søkeordsanalyse og Google Instant for å finne varianter av søkeord, før jeg stapper dem inn i KWFinder for å se på volum og vanskelighetsgrad.

Skriver litt om det her: https://www.minegensjef.no/gode-verktoy-for-sokeordsanalyse/
 
Topp