xenimus86
Medlem
Jeg har ved et par anledninger laget salgssider for norske besøkende. Jeg jobber som regel som designer - og ikke selger på nett. I det siste har jeg begynt å fokuserere mye mer på salg på nettet og har i den forbindelse en rekke spørsmål.
Hva er den beste type landingsside for norske besøkende?
Det finnes mange typer. Den vanligste vi ser i utlandet er en meget lang tekstbasert webside med et bestillingsskjema på slutten av siden. Disse følger meget ofte Cialdinis prinsipper. Men om det er én ting de er flinke på å lage i rød overskrift-sidene så er det scarcity.
Skape interresse, men så ikke fortelle hele historien. En slags push-pull nesten.
Cialdini har ekstremt mye bra å komme med akkurat der, og såvidt jeg kan se er iaf de "rød-overskrift-sidene" spesialdesignet for å treffe i alle fall noe av Cialdinis punkter; iaf knapphet (scarcity): type "Jeg vet noe (autoritet) som vi enig om (trust), men du får ikke vite de viktige punktene jeg vet om (autoritet) før du betaler (knapphet)."
Disse er etter min mening meget stygge - men det spiller liten rolle for meg dersom det er disse som selger best. Jeg er ute etter mest salg selvsagt- og bryr meg fint lite om websiden er pen.
Men da igjen :
Norske besøkende er ikke vandt med slike sider - og ser gjerne lettere på dem som svindel og humbug. Vi nordmenn er vandt til enkle sider som presenterer et produkt med minst mulig informasjon. Vi er på jakt etter faktaene - og ikke alt rundt. Vi nordmenn som kunder gir en god f*** om "Vi vet problemet ditt... vi kan hjelpe deg... etc".
Nå for tiden driver jeg og skal selge et fastpris-mobilabonnement på internett for en kunde. Dette er jo ikke et kjent produkt og det er fullt mulig å skrive en del om det - for så å skape en "amerikansk" salgsside. Spørsmålet er om det er slike sider som selger best?
Som noen eksempler kan jeg vise til:
FlavusData : Sprkkurs <--- Regner med de fleste her inne er kjent med den.. Hehe... ( estrategi.no )
Dating Tips - Secrets To Attracting and Meeting Women
Osv osv.
Og som en motsettning til de sidene kan jeg vise til f.eks:
Tele2 Norge AS: Mobil - Bredbånd/Internett - Hjemmetelefoni - Tele2.no
Mobildeal.no
One Call - One Call
osv osv...
Er det noen her inne som har spesifikke målinger på hva som funker best? Tips? Innspill? Hjelp!
Hva er den beste type landingsside for norske besøkende?
Det finnes mange typer. Den vanligste vi ser i utlandet er en meget lang tekstbasert webside med et bestillingsskjema på slutten av siden. Disse følger meget ofte Cialdinis prinsipper. Men om det er én ting de er flinke på å lage i rød overskrift-sidene så er det scarcity.
Skape interresse, men så ikke fortelle hele historien. En slags push-pull nesten.
Cialdini har ekstremt mye bra å komme med akkurat der, og såvidt jeg kan se er iaf de "rød-overskrift-sidene" spesialdesignet for å treffe i alle fall noe av Cialdinis punkter; iaf knapphet (scarcity): type "Jeg vet noe (autoritet) som vi enig om (trust), men du får ikke vite de viktige punktene jeg vet om (autoritet) før du betaler (knapphet)."
Disse er etter min mening meget stygge - men det spiller liten rolle for meg dersom det er disse som selger best. Jeg er ute etter mest salg selvsagt- og bryr meg fint lite om websiden er pen.
Men da igjen :
Norske besøkende er ikke vandt med slike sider - og ser gjerne lettere på dem som svindel og humbug. Vi nordmenn er vandt til enkle sider som presenterer et produkt med minst mulig informasjon. Vi er på jakt etter faktaene - og ikke alt rundt. Vi nordmenn som kunder gir en god f*** om "Vi vet problemet ditt... vi kan hjelpe deg... etc".
Nå for tiden driver jeg og skal selge et fastpris-mobilabonnement på internett for en kunde. Dette er jo ikke et kjent produkt og det er fullt mulig å skrive en del om det - for så å skape en "amerikansk" salgsside. Spørsmålet er om det er slike sider som selger best?
Som noen eksempler kan jeg vise til:
FlavusData : Sprkkurs <--- Regner med de fleste her inne er kjent med den.. Hehe... ( estrategi.no )
Dating Tips - Secrets To Attracting and Meeting Women
Osv osv.
Og som en motsettning til de sidene kan jeg vise til f.eks:
Tele2 Norge AS: Mobil - Bredbånd/Internett - Hjemmetelefoni - Tele2.no
Mobildeal.no
One Call - One Call
osv osv...
Er det noen her inne som har spesifikke målinger på hva som funker best? Tips? Innspill? Hjelp!