Jeg skriver dette innlegget med tanke på markedsføring av egne tjenester som webutvikler.
Med mindre man har et stort merkenavn innen websider, ser jeg saken slik at det er få (om noen) kunder som faktisk finner en på web. Til det er konkurransen for stor til at markedsføringskampanje-kronene er verdt det man får tilbake. Jeg mener, det er sikkert tusener av tilbydere av websider og slikt i Norge alene, og slik jeg ser det, er det veldig få potensielle kunder som tar direkte kontakt med et firma fordi han fant dem på en søkemotor under "websider" (et eksempel).
Jeg har solgt nettsider for flere 100.000kr i 2008 og 2009, og måten jeg gjorde det på var gjennom disse enkle teknikkene:
- Cold-calling:
Ta frem telefonen din, slå opp på Gule Sider, finn frem 100 bedrifter med dårlige, utdaterte nettsider. Filtrer ut de som ser håpløst gammeldagse ut (disse vil ikke bruke penger på slikt uansett). Merk av alle som aktivt markedsfører nettsiden sin gjennom f.eks. gule sider, zett.no og Google AdWords. Disse har en tendens til å falle for telefonsalg i utgangspunktet, og du har den store fordelen av å kunne si "du bruker penger på å promotere en del av bedriften din som ikke appellerer til noen".
- Bruk kontaktnettverket ditt:
Alle kjenner noen som kjenner noen. Sjekk vennelisten din på Facebook, romstér rundt på LinkedIn-kontaktene dine og spør alle du kjenner. De fleste har i dag en jobb, og om den jobben har en dårlig nettside, har man allerede en fot innenfor, i og med at man kan få en "anbefaling" av en som firmaet allerede stoler nok på til å utføre arbeidsoppgaver for dem.
- Vær aktiv!
Det er ingenting i veien for å kjøpe seg en messebillett, stille seg opp med flyers utenfor Norges Varemesse eller snekre seg en liten stand i helgen. Lag "special offers" for påsken, sommerferien eller finn på din egen helligdag. Poenget er: Gjør alt du kommer på, og du vil tjene penger.
Dette kan hende bare er masse ord for mange av dere, men poenget mitt er enkelt: sitter man på ræva, og ikke gidder å gjøre noe annet enn å vente på at kundene skal rusle inn i webside-butikken din, kan du sitte ganske lenge, forgjeves. Derfor er det viktig at man tar tak i problemene selv.
Jeg sitter i dag med en fullbooket ordrebok i alle fall frem til sommeren. Og for å være ærlig, har det bare stått på å spørre alle jeg møter om de trenger en nettside. Noen vil, noen vil ikke, andre trekker seg av forskjellige grunner når det kommer til pengedelen. Men uansett hva man møter, er det viktig å arbeide livet av seg for å dra i land avtalene.
SEO, AdWords og mailing lister har alle en effekt, men jeg må ærlig innrømme at jeg ikke har fått mange kunder på den måten.
Til slutt må jeg bare si at ingenting skaffer deg mer business enn eksisterende kunder. Enten trenger de flere av dine tjenester, eller så har de referert deg til sine venner og samarbeidspartnere.
Man må på en måte tenke seg gjennom etter hva man selv hadde gjort som næringsdrivende. Jeg ville spurt venner og bekjente om jeg kunne fått noen anbefalinger, og sett på internett om jeg fant sider jeg likte.
Litt rabling kanskje, men dette var i alle fall mitt syn på markedsføring.
Med mindre man har et stort merkenavn innen websider, ser jeg saken slik at det er få (om noen) kunder som faktisk finner en på web. Til det er konkurransen for stor til at markedsføringskampanje-kronene er verdt det man får tilbake. Jeg mener, det er sikkert tusener av tilbydere av websider og slikt i Norge alene, og slik jeg ser det, er det veldig få potensielle kunder som tar direkte kontakt med et firma fordi han fant dem på en søkemotor under "websider" (et eksempel).
Jeg har solgt nettsider for flere 100.000kr i 2008 og 2009, og måten jeg gjorde det på var gjennom disse enkle teknikkene:
- Cold-calling:
Ta frem telefonen din, slå opp på Gule Sider, finn frem 100 bedrifter med dårlige, utdaterte nettsider. Filtrer ut de som ser håpløst gammeldagse ut (disse vil ikke bruke penger på slikt uansett). Merk av alle som aktivt markedsfører nettsiden sin gjennom f.eks. gule sider, zett.no og Google AdWords. Disse har en tendens til å falle for telefonsalg i utgangspunktet, og du har den store fordelen av å kunne si "du bruker penger på å promotere en del av bedriften din som ikke appellerer til noen".
- Bruk kontaktnettverket ditt:
Alle kjenner noen som kjenner noen. Sjekk vennelisten din på Facebook, romstér rundt på LinkedIn-kontaktene dine og spør alle du kjenner. De fleste har i dag en jobb, og om den jobben har en dårlig nettside, har man allerede en fot innenfor, i og med at man kan få en "anbefaling" av en som firmaet allerede stoler nok på til å utføre arbeidsoppgaver for dem.
- Vær aktiv!
Det er ingenting i veien for å kjøpe seg en messebillett, stille seg opp med flyers utenfor Norges Varemesse eller snekre seg en liten stand i helgen. Lag "special offers" for påsken, sommerferien eller finn på din egen helligdag. Poenget er: Gjør alt du kommer på, og du vil tjene penger.
Dette kan hende bare er masse ord for mange av dere, men poenget mitt er enkelt: sitter man på ræva, og ikke gidder å gjøre noe annet enn å vente på at kundene skal rusle inn i webside-butikken din, kan du sitte ganske lenge, forgjeves. Derfor er det viktig at man tar tak i problemene selv.
Jeg sitter i dag med en fullbooket ordrebok i alle fall frem til sommeren. Og for å være ærlig, har det bare stått på å spørre alle jeg møter om de trenger en nettside. Noen vil, noen vil ikke, andre trekker seg av forskjellige grunner når det kommer til pengedelen. Men uansett hva man møter, er det viktig å arbeide livet av seg for å dra i land avtalene.
SEO, AdWords og mailing lister har alle en effekt, men jeg må ærlig innrømme at jeg ikke har fått mange kunder på den måten.
Til slutt må jeg bare si at ingenting skaffer deg mer business enn eksisterende kunder. Enten trenger de flere av dine tjenester, eller så har de referert deg til sine venner og samarbeidspartnere.
Man må på en måte tenke seg gjennom etter hva man selv hadde gjort som næringsdrivende. Jeg ville spurt venner og bekjente om jeg kunne fått noen anbefalinger, og sett på internett om jeg fant sider jeg likte.
Litt rabling kanskje, men dette var i alle fall mitt syn på markedsføring.