Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Besøkstall: "Falske" eller "Ekte" ?

Vimsa

Medlem
Bakgrunnen for denne tråden er for at jeg undres litt:

For en tid siden ble jeg fortalt en historie av en bekjent, om en nettside, som hadde ruslet og gått et par år, før det tok helt av, og innehaver av nettsiden lever i dag herrens glade dager på inntekter fra denne nettsiden.

Så litt spesifikk info:

Nettsiden er fra ei lita bygd i Norge, med bygdenavnet som domene. Der skrives det om stort og smått og litt av hvert fra bygda, på norsk.

Jeg var litt nyskjerrig og googlet litt rundt for å finne ut hva denne "take off" (besøkstallets store økning) i sin tid egentlig innebar.
Jeg fant det jeg lette etter, og ble mektig imponert.
Over 1,5 millioner besøk på ett år, fra 64 land !

Så begynte mine grublerier.
Hvordan kan det ha seg at 1,5 millioner mennesker fra 64 land, har funnet nettsiden til den lille bygda i Norge ved søk ???
Jeg kan vanskelig tenke meg at det har sittet folk i Russland, Kina, Japan Usa, Indre Mongolia, Uruguay osv. og søkt på denne lille bygdas navn, eller funnet nettsiden ved søk der språket er på norsk, og ofte på dialekt.
For 1,5 millioner mennesker i 64 land kan da umulig ha interesse for hva "Olga Hansen" i denne bygda vant på julelotteriet.... ???

Og da undres jeg:

Er det bare besøkstallene i seg selv som teller ?
 

Erlend

Medlem
Be han/hun vise til statistikk fra Google Analytics. (Nesten) det eneste som duger.

Sjekk deretter ut unike besøkende.
 

Vimsa

Medlem
Be han/hun vise til statistikk fra Google Analytics. (Nesten) det eneste som duger.

Sjekk deretter ut unike besøkende.


Jo, dette er helt sikkert greit nok, for ellers så hadde de ikke kunnet gå ut med disse opplysningene.

Men det jeg stiller spørsmål ved er hvordan ei nettside for ei lita bygd i Norge kan få over 1,5 millioner fra hele verden som unike besøkende på ett år ? :confused:
 

Dag Frogner

Supermedlem
Siden du er anonym på dette forumet, er det vel ingen som hadde funnet ut hvem som la ut link? Og jeg tror ikke de hadde sett på det som "kvalm", men nok om det.

Én forklaring til tallene, kan være at de snakker om antall treff og ikke antall besøk. Evt at de blander disse. Om man har en nettside med f.eks hundre bilder (inkl logo, ikoner etc) på forsiden, vil statistikken si at man har hundre treff hver gang denne åpnes. Da kan man fort nå 1,5 mill på ett år. ;)
 

Vimsa

Medlem
Siden du er anonym på dette forumet, er det vel ingen som hadde funnet ut hvem som la ut link? Og jeg tror ikke de hadde sett på det som "kvalm", men nok om det.

Én forklaring til tallene, kan være at de snakker om antall treff og ikke antall besøk. Evt at de blander disse. Om man har en nettside med f.eks hundre bilder (inkl logo, ikoner etc) på forsiden, vil statistikken si at man har hundre treff hver gang denne åpnes. Da kan man fort nå 1,5 mill på ett år. ;)


Aahh ! der har vi en mulighet ja :)
Siden jeg er nybakt innen GA og alt det andre, hvor på GA finner jeg "treff" og ikke besøk ?
 

picxx

Well-Known Member
Kanskje bygda er skikkelig hotte reisemål i russland og kina?
 

Vimsa

Medlem
Hvor kommer inntektene for nettstedet fra?


Slik det ble lagt frem, så var det med rimelig stor sikkerhet at inntektene for nettstedet kom gjennom annonser. Den som fortalte dette sa at denne ved flere anledninger hadde prøvd å spørre ut om hva annonsørene betalte, men nettstedsansvarlig ønsket å holde dette hemmelig.
 

Travellingman

Nettgrunder
Slik det ble lagt frem, så var det med rimelig stor sikkerhet at inntektene for nettstedet kom gjennom annonser. Den som fortalte dette sa at denne ved flere anledninger hadde prøvd å spørre ut om hva annonsørene betalte, men nettstedsansvarlig ønsket å holde dette hemmelig.

Tror du skal ta disse besøkstallene og inntektene med en stor klype salt ;)
 
Topp