Benytte scripts på flere sider

kongen

kongemedlem
På side1.com så har jeg et php-script som identifiserer og stopper bots, dette scriptet vil jeg inkludere på side2.com, men man kan ikke bruke include() på php-filer fra annet domene?

Jeg vil ikke legge scriptet direkte på alle domenene, men ønsker å inkludere scriptet fra side1.com, slik at når scriptet oppdateres på side1.com så oppdateres alle sidene automatisk.

Hvordan kan jeg gjøre dette?

impel

Medlem
Dette er nok ikke helt enkelt å få til. Du kan f.eks. legge PHP-filen med en annen filendelse, slik at webserveren ikke tolker det som PHP. Da vil utenforstående kunne se koden. Si at du da legger det på side1.com/skript.txt. Så setter du opp en cronjob på alle de andre sidene/serverne, som henter dette skriptet med gjevne mellomrom, og lagrer det som en .php-fil lokalt. Da kan den inkluderes som en hvilken som helst annen php-fil.

Om det er så veldig lurt å gjøre det slik, er jo en annen ting.

impel

Medlem
Hvis du da tenker noe sånt som at side2 og side3 sender en forespørsel mot et API på side1 ved hver nye besøkende, så tjaei. Det vil fungere, men du kan fort regne med 50-200ms ekstra tid på sidelastingen, avhengig av hvor serveren til side1 står i forhold til de andre. Hvis side1 går ned, vil også side2 og side3 gå ned, eller bli veldig trege (f.eks om du har en timeout på API-kallet).

Tror du sparer deg selv for mye sjau hvis du bare laster opp disse skriptene via FTP når du gjør endringer på dem.

kongen

kongemedlem
Tror jeg går for gode gamle ftp løsningen her, må kutte lastehastigheten der den kan kuttes.

Topp