Beholde kunder på Facebook eller over på nettside?

Dag Frogner

Supermedlem
Jeg har en nettside hvor jeg selger meg selv som fotograf. Til denne nettsiden har jeg også en egen Facebook-side hvor jeg ikke legger ut noe særlig med bilder, men henviser til nettsiden når det blir lagt ut noe nytt.

Har dere gjort dere opp noen tanker om det er en fordel å bruke Facebook mer aktivt og holdene kundene der eller om man heller burde "lose" de videre inn til nettsiden og hovedsaklig bruke Facebook som en mellomstasjon?

Jeg tenker at folk kanskje lettere ser igjennom bildene jeg tar om de legges ut på Facebook, siden de da slipper å klikke seg videre, men på en annen side er det jo på nettsiden jeg har alle priser og info bl.a og derfor vil jeg jo gjerne ha de over dit.

Tony J

Alle skal få
Jeg ville lagt ut bildene på Face, ingen tvil. Du kan lage en app ved bruke av iframe, så kan du vise priser og alt det andre du har på nettsiden i appen din på facebook. En bestillingsskjema kan også legges inn hvor de da blir sendt videre til nettsiden din ved trykking av bestilling. Det er mange flere grunner til å bruke facebook, men må på jobb! Heeeeeeeeiiiiiii

Msites Ltd

Livsnyter
Jeg ville vel tolket det dithen at hun sier - uten facebook ville businessen ramlet sammen.

For hun sier at 95% av hennes business kommer via facebook - så jeg vil nok tro at hun bruker facebook til litt mer enn "bildegalleri".

Ta en kikk på siden(e) hennes, send henne en e-post om det er noe du lurer på. Er sikker på at hun deler erfaring med deg.

Dag Frogner

Supermedlem
Tror du må lese posten min en gang til. Jeg nevnte aldri at hun kun bruker Facebook som "bildegalleri". ;)

Men ja, det meste av kundene kommer fra Facebook, men at hun fortsatt "kun" bruker det som mellomstasjon og til syvende og sist sender de videre til nettsiden.

peterandrej

pensjonert moderator
Kommer jo helt an på hvem kundene dine er eller hvem du vil at kundene dine skal være. For fotografer som tilbyr fototjenester til hvermansen vil jeg tro Facebook er en viktig kanal. Dersom du derimot tilbyr mer "high-end"-fotografi rettet mot bedrifter, mediebyråer, osv er ikke en FB-page så innmari viktig. Da er det LANGT viktigere å bygge relasjoner direkte med kundene du vil ha, og til det funker vanlige fb-profiler bedre enn pages.

Støtter forøvrig Torsteins hjertesukk om flash. Fotografer er VELDIG opptatt av at alt skal være smooth og stilig og med masse tullete effekter. Det var fornuftig i 2008, men idag ser verden litt annerledes ut :)

Topp