Begrense utvalg = flere salg?

Har en side som begynner å ha ok med trafikk. Ligger rundt 150-200 unike om dagen, men jeg tjener *nesten* ingen ting på det. Har vel en 20-kroning i snitt om dagen. Det jeg har på siden er sammenlingning av varer innen en spesiell nisje. Ikke det helt store utvalget, ettersom jeg har en topp 10-liste, men kunne jeg ha tjent mer på å begrense utvalget enda mer? Kanskje feks fokusere hele siden rundt én spesiell vare?

Noen med erfaringer rundt dette?

zapotek

Medlem
Det er omtrent umulig å svare på. Det er bare en ting som fungerer: testing, testing, testing og atter testing!

picxx

WF 09
Det kommer jo helt an på hva du ønsker å presentere for den besøkende/kunden.
Er det en salgsside han skal komme til, eller er det en tjeneste hvor du sammenligner produkter og gir han friheten til faktisk å selv velge produkt?

Jeg vil jo selge til flest mulig. Hvordan det gjøres er ikke så brenn-nøye, i grunnen.

Utgangspunktet er jo en side med masse god info, der jeg også selger varer, men nå er det uansett 1 av produktene som har noe sånt som 60% av salgene..

picxx

WF 09
men nå er det uansett 1 av produktene som har noe sånt som 60% av salgene..

Ok, så da er det 40% som ikke er intressert i å kjøpe den varen.
Har du en plan om hbordan du skal få dem intressert da?
Hvis rema hadde sluttet å solgt bleier nå hadde de nok tapt en del i omsetning.

Plan? Det er jo derfor jeg spør etter tips her.. :) Har prøvd flere løsninger; alt fra en nesten tom side med bare tabell og en tynn sidebar, til bred side med tabell, to sidebars, artikler osv over hele sida. Ingenting står ut som noe bedre enn noe annet, så er derfor jeg vurderer å kjøre bare ett produkt på siden, produktet jeg selger mest av. Ser for meg at folk som klikker på andre produkter og ikke kjøper sannsynligvis ikke kommer tilbake til siden min, men klikker seg videre. Om jeg sender alle til samme produkt, kanskje det er flere som kjøper det. Sender folk til Amazon.

hohohoo

Medlem
80/20 regelen stemmer påfallende ofte. 80% av omsetningen kommer fra 20% av kundene og 20% av produktene.

Jeg ville nok ikke bare sett på hva som kjøpes, men også hvem som kjøper. Er det noen fellesnevnere? Menn, kvinner, alder, region..... så tilpasset de resterende produktene til det segmentet.

Nutz

Med lem
Må ikke se seg blind på det ene produktet som utmerker seg.
Ingen vits å sile vekk de 40% som tross alt utgjør nesten halvparten av omsetningen.
De som kommer inn kan komme på grunn av de "dølle 40%-produktene" men ser den 60%-saken, og velger heller den kan du gå glipp av.

Er vel mer sånn at 2-3 av produktene står for 90% av salgene, mens de resterende 10% er salg av produkter som ikke har noe som helst med siden å gjøre. Får jo prosenter på alle salg, uavhengig av om de kjøper produktene jeg lenker direkte til eller andre..

Trafikken jeg får er ca 90% kvinner i alderen 35-60 år. Produktutvalget er mest interessant for denne gruppen, og alt av salg tilsier at disse tallene stemmer.

Tonny Kluften

Administrator
Jeg har lest en veldig bra artikkel om dette skrevet av en autoritet på området. Jeg husker bare ikke hvor og av hvem.Men poenget var at når vedkommende gikk ned fra 10 til bare 3 produkter så økte konverteringen mange ganger. Poenget videre var at den potensielle kunden ble "forvirret" eller fikk for mye å tenke på og ikke klarte å bestemme seg når han måtte velge mellom 10 merker. Valget ble mye lettere når han kunne velge kun mellom 3.

Så ja moneymaker, jeg ville definitivt prøvd ut dette en måneds eller to. Velg ut de tre produktene som har best kredd i markedet og fjern de andre. Du har uansett ikke noe å tape siden du ikke tjener noe fra før.

Testing, testing, testing.

Topp