Bedrift på F i n n . n o < Do/no-follow?

Tony J

Alle skal få
Dersom man registrerer seg en butikk på F i n n . n o og linker
til bedriften sin, vil det også tjene som do-follow?

Finnes det verktøy som kan måle om andres nettsteders linker er do-follow?

Ha en fin dag

Tony

zapotek

Medlem
Dersom man registrerer seg en butikk på F i n n . n o og linker
til bedriften sin, vil det også tjene som do-follow?

Finnes det verktøy som kan måle om andres nettsteders linker er do-follow?

Ha en fin dag

Tony

Du kikker på kildekoden til den aktuelle siden og ser om det er slengt på en rel="nofollow" på lenken.

Last ned SEOquake, og slå på Highlight no-follow. Så gjør du det enkelt for deg selv.

adeneo

Medlem
Ser ikke ut som finn bruker no-follow, og på for eksempel annonser lagt inn av registrerte firmaer så er lenkene til firmaets nettside do-follow.

Tony J

Alle skal få
Okey. Takk for svar. Er det slik at dersom jeg ikke finner no-follow så er det automatisk do-follow?

Har sjekket flere sider og har ikke funnet spesifikt no-follow på dem

Tony

Okey. Takk for svar. Er det slik at dersom jeg ikke finner no-follow så er det automatisk do-follow?

Har sjekket flere sider og har ikke funnet spesifikt no-follow på dem

Tony

Helt riktig, men pass også på at linken er en direkte link. Eventuelt om linken er en trackinglink som ikke er direkte til din side at din videresendes med 301, og overført linkjucien videre til deg.

adeneo

Medlem
Alle linker er dofollow opprinnelig, i og med at søkemotorer vil følge linken og registrere den.
Dersom man legger til nofollow attributten, så vil ikke søkemotorene følge linken.

<a href="nettside.html" rel="nofollow">Gå til siden min</a>

Dersom du ser en slik nofollow sak så er linken nofollow, dersom det ikke er spesielt angitt at linken er nofollow, så er den dofollow. Det er ikke mulig å sette rel="dofollow" (mulig er det sikkert, men det er ugyldig html og har ingen effekt) !

Finn bruker for eksempel noe javascript på sine linker, har ikke sjekket akkurat hva, bare la merke til at linkene er styrt med JS, så de stopper sikkert linken og gjør noe muffens i bakgrunnen osv. men href attributten er fortsatt satt riktig slik at lenkene oppfattes som vanlig dofollow linker av søkemotorer. Linkene er direkte.

En link som ikke er direkte er en link som først lenker til en annen side, for eksempel din egen side, som har et system for å videresende. Slik kan du unngå at du har linker på sidene dine som du ønsker osv.

Det er mange årsaker til å bruke slike linker som abroke nevner, for eksempel hvis du gjør et Googlesøk så kan du ved å se på kildekoden se at alle linkene i resultatsiden til Google ser noe slikt ut:

<a href="http://www.google.no/url?sa=t&amp;rct=j&amp;q=&amp;esrc=s&amp;source=web&amp;cd=4&amp;ved=0CGoQFjAD&amp;url=http%3A%2F%2Fluigimontanez.com%2F2012%2Fhow-rel-nofollow-works%2F&amp;ei=-BYRULuiG6n14QS5uICgBw&amp;usg=AFQjCNHTgRXoSU_4OwvSlnZ_hCqh85h_6A&amp;sig2=wTTXryRpIcJ42FUWKeSB8g" class="l" onmousedown="return rwt(this,'','','','4','AFQjCNHTgRXoSU_4OwvSlnZ_hCqh85h_6A','wTTXryRpIcJ42FUWKeSB8g','0CGoQFjAD',null,event)" wrc_done="true">How <em>rel</em>=<em>nofollow</em> Works | Luigi Montanez</a>

Google linker altså til seg selv i søkeresultatene, og hvis du følger med så ser du at dersom du trykker på en link i søkeresultatet så blir du først sendt til en annen Google side før du kommer videre til den siden du valgte, selv om det bare tar et brøkdels sekund, så kan du se adressefeltet endre seg.

Sist redigert:
Det om søkemotorene inkludert Google føler linkene, eller ikke er det mange forskjellige meninger om. Google skriver at: "In general, we don't follow them."

Når man bruker nofollow forteller du Google at du enten ikke stoler på linken, at det er en betalt link eller at siden ikke trenger å indekseres fordi den er uviktig, la si et innloggingsskjema.

Så det vil nok ikke skade siden din å bli linket med nofollow, spesielt om det er steder hvor du kan få trafikk som bør være målet. Men fokuset bør være på steder som ikke har nofollow på linker.

zapotek

Medlem
Av erfaring så har lenkene en viss effekt for ranking uansett - uten at jeg kan eller gidder å bevise det på noen som helst måte.

Johan

Medlem
Jeg er helt "grønn" så dere må ha meg unnskyldt hvis svaret ligger i posteringene over. Hvis jeg forstår dette riktig så er det slik at hvis jeg har annonse på finn.no med link til min nettbutikk så er dette en "do follow" link som kan ødelegge nettbutikkens ranking hos Google? Hvis dette er tilfelle, hvordan kan jeg gjøre om linken fra finn.no til en "nofollow" eller er det noe jeg må be finn.no om.

Jeg er helt "grønn" så dere må ha meg unnskyldt hvis svaret ligger i posteringene over. Hvis jeg forstår dette riktig så er det slik at hvis jeg har annonse på finn.no med link til min nettbutikk så er dette en "do follow" link som kan ødelegge nettbutikkens ranking hos Google? Hvis dette er tilfelle, hvordan kan jeg gjøre om linken fra finn.no til en "nofollow" eller er det noe jeg må be finn.no om.

Til å begynne med vil en link fra Finn, kun gjør siden din godt. Ingen blir skadet i søkeresultene ved å bli linket fra en respektert og velkjent side. Det du ønsker er å få så mange linker som mulig til ditt nettsted, helst fra andre sider som har det samme type innholdet, språk og geografi som din egen side.

Spørsmålet her er om man får bedre rangerer i Google av å ha en link på for eks. Finn. Og svaret er om man får en link hvor det ikke står nofollow vil man kunne se litt effekt av dette.

Nå skal det nevnes at en link kun et en del av et større puslespill som Google hele tiden forandrer bildet på. En link fra Finn hjelper lite om det er den eneste linken du har, og innholdet på sidene dine ikke reflekterer de brukerne du ønsker at skal komme dit. Og du heller ikke har gjort noe for at siden din enklest mulig skal være enkel for Google å forstå.

Hakasu

Medlem

Tror du har missforstått litt nå. DoFollow er positiv og gir deg bedre rangering på Google. NoFollow gir ingen forskjell i rangeringen, verken positiv eller negativ. Så du vil helst ha linker som er DoFollow ;)

Topp