Alle linker er dofollow opprinnelig, i og med at søkemotorer vil følge linken og registrere den.
Dersom man legger til nofollow attributten, så vil ikke søkemotorene følge linken.
<a href="nettside.html" rel="nofollow">Gå til siden min</a>
Dersom du ser en slik nofollow sak så er linken nofollow, dersom det ikke er spesielt angitt at linken er nofollow, så er den dofollow. Det er ikke mulig å sette rel="dofollow" (mulig er det sikkert, men det er ugyldig html og har ingen effekt) !
Finn bruker for eksempel noe javascript på sine linker, har ikke sjekket akkurat hva, bare la merke til at linkene er styrt med JS, så de stopper sikkert linken og gjør noe muffens i bakgrunnen osv. men href attributten er fortsatt satt riktig slik at lenkene oppfattes som vanlig dofollow linker av søkemotorer. Linkene er direkte.
En link som ikke er direkte er en link som først lenker til en annen side, for eksempel din egen side, som har et system for å videresende. Slik kan du unngå at du har linker på sidene dine som du ønsker osv.
Det er mange årsaker til å bruke slike linker som abroke nevner, for eksempel hvis du gjør et Googlesøk så kan du ved å se på kildekoden se at alle linkene i resultatsiden til Google ser noe slikt ut:
<a href="http://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=4&ved=0CGoQFjAD&url=http%3A%2F%2Fluigimontanez.com%2F2012%2Fhow-rel-nofollow-works%2F&ei=-BYRULuiG6n14QS5uICgBw&usg=AFQjCNHTgRXoSU_4OwvSlnZ_hCqh85h_6A&sig2=wTTXryRpIcJ42FUWKeSB8g" class="l" onmousedown="return rwt(this,'','','','4','AFQjCNHTgRXoSU_4OwvSlnZ_hCqh85h_6A','wTTXryRpIcJ42FUWKeSB8g','0CGoQFjAD',null,event)" wrc_done="true">How <em>rel</em>=<em>nofollow</em> Works | Luigi Montanez</a>
Google linker altså til seg selv i søkeresultatene, og hvis du følger med så ser du at dersom du trykker på en link i søkeresultatet så blir du først sendt til en annen Google side før du kommer videre til den siden du valgte, selv om det bare tar et brøkdels sekund, så kan du se adressefeltet endre seg.