Be om tidlig lønning?

RusselSim

Medlem
Heisann, jobber nå som lønnstaker under et firma med sirka 70 ansatte. Har hatt jobben i 2 uker og trives veldig bra:), men lurte på om det er mulig å be sjefen om å utbetale lønna litt tidligere, er det vanlig praksis? Det hadde vært veldig fint med en ukes ekstra tidlig lønning, men vil ikke bry sjefen for mye heller.

Takk for svar.

picxx

WF 09
Om du allerede har jobbet inn timene du ber om forskudd for skader det vel ikke.

Har ikke jobbet så mange plasser på land i norge, men det jeg opplevde som normalt var vel at om du startet som ny gikk det fort 1 1/2 mnd. ca. før lønn, ettersom det vanlige var forskudd rundt midten av mnd. (som man gikk glipp av) og restbetaling i begynnelsen av neste (som man også gikk glipp av, ettersom man ikke hadde jobbet en full mnd.), så lønn kom først i begynnelsen av den andre mnd. man var på jobb.

Ellers greit å holde seg til det Yngve sier her..å be om forskudd kan fort bli en runddans uten like. Lev på etterskudd, ikke på forskudd.

RusselSim

Medlem
Kommer til å få rundt 6-8K den 15entende, men den går hovedsaklig til å betale gammel Mastercard utgifter og til å betale levekostnader, men ja får vel vente. Har en tendes til å bruke pengene jeg tjener unødvendig kjapt ifølge de som kjenner meg.

peterandrej

pensjonert moderator
slenger meg på Yngve. Er det snakk om penger til brød og smør - så er nok sjefen hjelpsom. I slike tilfeller ordner det seg alltid. Hallo. Har du en baby som må ha grøt, så skjønner jo alle at du må ha penger lzm.

Hvis du derimot har jobbet der i to - 2 - uker og kommer bankende på sjefens dør allerede nå for å få "lommepenger" til Roskildefestivalen eller for å finansiere neste helgs helgemoro, så kan det bli det siste forskuddet du får...

Sist redigert av en moderator:

RusselSim

Medlem
Lurte også på en annen ting angående jobben. Da jeg signerte kontrakten om jobb i april fikk jeg beskjed om at dette var en sesongjobb som varte uavbrutt fra april til oktober. Imidlertid fikk jeg beskjed for et par dager siden om at det fra førstkommende mandag var sommerferie og derfor ingen jobb de tre neste ukene. Jeg hadde regna med å jobbe hele sommeren. Hvilke muligheter har jeg fra NAV?

peterandrej

pensjonert moderator
Lurte også på en annen ting angående jobben. Da jeg signerte kontrakten om jobb i april fikk jeg beskjed om at dette var en sesongjobb som varte uavbrutt fra april til oktober. Imidlertid fikk jeg beskjed for et par dager siden om at det fra førstkommende mandag var sommerferie og derfor ingen jobb de tre neste ukene. Jeg hadde regna med å jobbe hele sommeren. Hvilke muligheter har jeg fra NAV?

I utgangspunktet har du ingenting å hente fra NAV. ferie er lovpålagt å ta ut, minst 3 uker, og i ferien skal du bruke av feriepengene fra i fjor. Har du ikke feriepenger så kan du søke NAV om sosial stønad i denne perioden.

Vær obs på at sosial stønad ikke er bare, bare å få. Det kan hende du må selge bilen før du før utbetalt noen penger. Men det er store lokale variasjoner på dette.

picxx

WF 09
Vær obs på at sosial stønad ikke er bare, bare å få. Det kan hende du må selge bilen før du før utbetalt noen penger. Men det er store lokale variasjoner på dette.

Jeg har en gang i mitt liv oppsøkt sosialkontoret i norge.
Dette var rett etter endt militærtjeneste, og er noen år siden.
Jeg fikk beskjed om å selge bil, klær og alle andre eiendeler og flytte inn på hospits (jeg bodde på en 15kvm. stor hybel) før jeg i det hele tatt kunne søke på stønad. Unødvedig å si at jeg aldri engang har vurdert norsk velferd etter den gang.

RusselSim

Medlem
Snakka med NAV i dag, og de mente jeg ikke hadde krav på noenting. Pga jeg ikke hadde tjent minmum 100K i fjor og fordi jeg var gikk på skole i fjor.

ferie er lovpålagt å ta ut, minst 3 uker, og i ferien skal du bruke av feriepengene fra i fjor.
Stemmer -- for ganske mange.

Men: Dersom du ikke hadde nok inntekt i fjor til at du har tilstrekkelig med feriepenger å leve av i år (og det ser ut som om det er tilfelle for RusselSim), kan man velge å motsette seg dette. Det er altså lov til å la være å ta ut ferie dersom man vil få utbetalt mindre i feriepenger enn man tjener på vanlig lønn, se Ferielovens § 5.

Arbeidstaker kan kreve å få feriefritid etter bestemmelsene ovenfor uavhengig av opptjeningen av feriepenger. Arbeidstaker kan motsette seg avvikling av feriefritid og eventuell tilleggsfritid i den utstrekning feriepengene ikke dekker lønnsbortfallet under feriefraværet. Hvis en virksomhet innstiller driften helt eller delvis i forbindelse med ferieavvikling, kan likevel alle arbeidstakere som berøres av stansen pålegges å avvikle ferie og eventuell tilleggsfritid av samme lengde.

(Merk siste setning -- dersom hele bedriften stenger dørene, må du nesten pent ta ferie likevel. Men det kan da umulig være tilfelle for en bedrift med 70 ansatte?)

Kommer man rett fra skole er dette et svært nyttig smutthull å kjenne til -- jeg er i samme situasjon selv, og jeg har valgt å ikke ta ut noen ferie i år.

En annen ting som er verdt å forsøke -- dersom arbeidsgiver er med på det -- er å undersøke muligheten til å utsette ferien til du har litt mer penger mellom hendene. Det står ingen steder i loven at ferien MÅ være i juli.

Topp