Bankkonto for mitt foretak

Nå som jeg har begynt å tjene penger har jeg satt dem inn på kontoer som jeg disponerer, men jeg bruker mitt eget navn som juridisk ansvarlig for kontoene hos Skandiabanken, bør jeg opprette bankkonotoer som mitt enkeltmanssforetak står på eller går det greit å bruke mitt eget navn som ansvarlig for kontoene? Eller må de stå på foretaket?

Har gjort det, men hvordan skal skattemyndighetene finne ut at det er foretaket som har tjent pengene jeg får inn, og ikke meg?:/ Samle på bankutskrifter osv?

(Er det nå man skal angre seg for at man ikke leser regler osv før man registerer et firma? :p )

Ståle

Medlem
Har gjort det, men hvordan skal skattemyndighetene finne ut at det er foretaket som har tjent pengene jeg får inn, og ikke meg?:/ Samle på bankutskrifter osv?

Foretaket og deg er det samme. Men du skal jo føre regnskap, og levere selvangivelse hvert år. Der skal du si hva overskuddet ditt er, og du må skatte deretter.

sta

Medlem
Juridisk er det ingenting i veien for å benytte din privatkonto som bankkonto for ditt ENK også, men det anbefales normalt ikke.

Gjør som Tonny foreslår og opprett en ny konto i Skandiabanken, som du bare bruker til ditt firma. Denne kontoen vil da fremdeles stå i ditt private navn, men det spiller sikkert mindre rolle. Alternativt hvis du ønsker kontoen skal stå i ditt firmanavn er å kontakte en bank som tilbyr driftskonto. Skandiabanken gjør meg bekjent ikke det.

Ok da har jeg gjort det riktig da.. Jeg bruker kun en konto for firmaet også har jeg satt opp en konto hvor jeg setter av penger jeg skal skatte av.

Kanskje ikke nødvendig det jeg har gjort med skattekontoen. Trekt 50% av alt jeg har tjent og satt på "skattekontoen" min.

men da blir det nok enkelt å føre regnskap senere.

Ståle

Medlem
Ok da har jeg gjort det riktig da.. Jeg bruker kun en konto for firmaet også har jeg satt opp en konto hvor jeg setter av penger jeg skal skatte av.

Kanskje ikke nødvendig det jeg har gjort med skattekontoen. Trekt 50% av alt jeg har tjent og satt på "skattekontoen" min.

men da blir det nok enkelt å føre regnskap senere.

Blir nok ikke enklere å føre regnskapet, men du er iallefall sikret å ha penger til skatten. Forøvrig så skal du melde fra om hvor mye du regner med å gå med overskudd i år. Slik at kemneren kan sende deg giro på forskuddsskatt.

Blir nok ikke enklere å føre regnskapet, men du er iallefall sikret å ha penger til skatten. Forøvrig så skal du melde fra om hvor mye du regner med å gå med overskudd i år. Slik at kemneren kan sende deg giro på forskuddsskatt.

Vet det, men har ikke gjort det enda, siden inntektene er så usikre for tiden, en måned tjente jeg 6000kr, en annen måned under 2000 kr.

Synes du at jeg skal kontakte ligningskontoret og si gjennomsnittet av det jeg har tjent hittil og bare ta utgangspunktet i det så sender han giroene med utgangspunktet på dette?

Ståle

Medlem
Synes du at jeg skal kontakte ligningskontoret og si gjennomsnittet av det jeg har tjent hittil og bare ta utgangspunktet i det så sender han giroene med utgangspunktet på dette?

Det er jo en grei metode, men du kan jo risikere å binde mye kapital hvis du ikke tjener så mye som du gjorde i starten. Du kan jo bare benytte den måneden du tjente minst som en guide, og gange den med 12. (Husk det er overskuddet du skal skatte av)

Da betaler du litt forskuddskatt, men mest sannsynlig så vil du jo tjene mer, og måtte da betale restskatt. Så husk å sette av penger til det.

Det er jo en grei metode, men du kan jo risikere å binde mye kapital hvis du ikke tjener så mye som du gjorde i starten. Du kan jo bare benytte den måneden du tjente minst som en guide, og gange den med 12. (Husk det er overskuddet du skal skatte av)

Da betaler du litt forskuddskatt, men mest sannsynlig så vil du jo tjene mer, og måtte da betale restskatt. Så husk å sette av penger til det.

Ok da gjør jeg dette. Det har jo ikke noe å si så lenge jeg bare fortsetter å sette av 50% av det jeg tjener, da har jeg jo penger hvis jeg skulle få restskatt.

Når jeg da har holdt på en stund har jeg en bedre pekepinn på hvor mye sånn ca jeg tjener og skal betale skatt av.

takk for hjelp :)

Topp