Hei.
Er "ny" på forumet her, men må innrømme at jeg har snik-tittet en stund uten å ha registerert meg
Håper noen kan gi meg et tips eller en liten forklaring på et problem:
Har opprettet et NUF som vi begynte å få litt inntekter på i fjor.
Må innrømme at jeg syns det har vært litt dårlig opplysning fra skatteetaten når forskjellige papirer skal inn, men jeg burde nok undersøkt bedre selv.
Uansett: Mva-oppgaven og lønns- og trekkoppgave leverte jeg i tide, men selvangivelsen har sklidd "mellom to stoler", dvs. jeg har vel ventet på et skriv med info om når dette skulle leveres, det kom aldri, og har gått i glemmeboken min.
Nå er jeg seint ute, og vet at det trolig vil komme tilleggsgebyrer osv. Uansett vil jeg bare få dette ut av verden snarest..
Vertfall: Har et NUF-selskap som driver med it-tjenester, design og nettsider. Vi omsatte i fjor for i overkant av 100 000. Jeg har full jobb utenom, og har derfor ansatt kona mi for å ta en del av dette arbeidet. Det er kun hun som får utbetalt lønn.
Jeg har forsøkt etter beste evne å ta vare på bilag og har ført regnskap, der jeg har nummerert bilag og kontoført dette.
Av inntekter har vi fakturering for utført arbeid mot kunder.
Av utgifter har vi i hovedsak lønn, Årsbetaling for vedlikehold av NUF, samt innkjøp av noe datautstyr (ca 3000 kr,-), samt webhosting og domener.
I tillegg gav jeg firmaet et lite lån for betaling av utgifter, da vi ventet på innbetalinger fra kunde. Lånet er enda ikke tilbakebetalt, så det var fortsatt gyldig 31/12.
Resultatregnskapet ser veldig greit ut, har har fylt ut alt her, og ting ser ut til å stemme med mine beregninger (resultatet)
Det som imidlertid ble meget forvirrende for meg, var balanseregnskapet. Jeg kan heller ikke finne noen særlig god forklaring på dette, for en som aldri har gjort dette før.
Jeg har gjort regnskapsføring med balanse (dobbel bokføring) i et excelark, så har jo kontroll over alle postene/kontoene mine..
Det jeg imidlertid er svært usikker på, er om Balanseregnskap i Næringsoppgave 2 er totalt for hele året, eller om det er pr 31/12-12 kl 24.00 ?
Her er det jeg har tenkt:
1280 Kontormaskiner o.l. - Verdien på innkjøpt materiell i 2012 (?)
Evt. 1290 - hva kan settes inn her?
1500: Kundefordringer: Utsendte fakturaer til kunder som ikke var betalt pr 31/12-12
(ELLER alle fakturaer som er sendt til kunder i løpet av 2012?)
1900: Kontanter i firmaet pr 31/12
1920: Bankinnskudd: Balanse i banken pr 31/12 ref. utskrift fra banken.
2250 Gjeld til ansatte og personlige eiere (mitt lån til firmaet - eller skulle det vært ført under 2910? Lånet skal ihht. nedbetalingsplanen gå over 1,5 år)
2740 Skyldig merverdiavgift - (Skyldig mva pr 31/12- ref mva-oppgjøret som ble innsendt i 2013)
2770 Skyldig arbeidsgiveravgift (Skal det tas med noe for siste termin i 2012, som ble betalt 15.01.13 ?)
2949 Lønn, feriepenger o.l. (Hva skal føres her? Skyldig lønn pr. 31/12? Altså lønn for desember mnd (bet. etterskuddsvis) og opptjente feriepenger?
Problemet mitt er at jeg får beskjed om at: Postene 9400 og 9650: Det er differanse mellom Sum debet og Sum kredit i balansen i næringsoppgave 2 (RF-1167).
Noe som selvsagt stemmer, da det er flere kontoer/poster som jeg ikke har lagt inn i balanseregnskapet..
Håper noen kan bekrefte om det jeg har tenkt stemmer eller ikke, da jeg ble meget forvirret over dette balanseregnskapet, som ikke står særlig godt beskrevet..
Evt: Where did I go wrong?
På forhånd tusen takk for svar!
Er "ny" på forumet her, men må innrømme at jeg har snik-tittet en stund uten å ha registerert meg
Håper noen kan gi meg et tips eller en liten forklaring på et problem:
Har opprettet et NUF som vi begynte å få litt inntekter på i fjor.
Må innrømme at jeg syns det har vært litt dårlig opplysning fra skatteetaten når forskjellige papirer skal inn, men jeg burde nok undersøkt bedre selv.
Uansett: Mva-oppgaven og lønns- og trekkoppgave leverte jeg i tide, men selvangivelsen har sklidd "mellom to stoler", dvs. jeg har vel ventet på et skriv med info om når dette skulle leveres, det kom aldri, og har gått i glemmeboken min.
Nå er jeg seint ute, og vet at det trolig vil komme tilleggsgebyrer osv. Uansett vil jeg bare få dette ut av verden snarest..
Vertfall: Har et NUF-selskap som driver med it-tjenester, design og nettsider. Vi omsatte i fjor for i overkant av 100 000. Jeg har full jobb utenom, og har derfor ansatt kona mi for å ta en del av dette arbeidet. Det er kun hun som får utbetalt lønn.
Jeg har forsøkt etter beste evne å ta vare på bilag og har ført regnskap, der jeg har nummerert bilag og kontoført dette.
Av inntekter har vi fakturering for utført arbeid mot kunder.
Av utgifter har vi i hovedsak lønn, Årsbetaling for vedlikehold av NUF, samt innkjøp av noe datautstyr (ca 3000 kr,-), samt webhosting og domener.
I tillegg gav jeg firmaet et lite lån for betaling av utgifter, da vi ventet på innbetalinger fra kunde. Lånet er enda ikke tilbakebetalt, så det var fortsatt gyldig 31/12.
Resultatregnskapet ser veldig greit ut, har har fylt ut alt her, og ting ser ut til å stemme med mine beregninger (resultatet)
Det som imidlertid ble meget forvirrende for meg, var balanseregnskapet. Jeg kan heller ikke finne noen særlig god forklaring på dette, for en som aldri har gjort dette før.
Jeg har gjort regnskapsføring med balanse (dobbel bokføring) i et excelark, så har jo kontroll over alle postene/kontoene mine..
Det jeg imidlertid er svært usikker på, er om Balanseregnskap i Næringsoppgave 2 er totalt for hele året, eller om det er pr 31/12-12 kl 24.00 ?
Her er det jeg har tenkt:
1280 Kontormaskiner o.l. - Verdien på innkjøpt materiell i 2012 (?)
Evt. 1290 - hva kan settes inn her?
1500: Kundefordringer: Utsendte fakturaer til kunder som ikke var betalt pr 31/12-12
(ELLER alle fakturaer som er sendt til kunder i løpet av 2012?)
1900: Kontanter i firmaet pr 31/12
1920: Bankinnskudd: Balanse i banken pr 31/12 ref. utskrift fra banken.
2250 Gjeld til ansatte og personlige eiere (mitt lån til firmaet - eller skulle det vært ført under 2910? Lånet skal ihht. nedbetalingsplanen gå over 1,5 år)
2740 Skyldig merverdiavgift - (Skyldig mva pr 31/12- ref mva-oppgjøret som ble innsendt i 2013)
2770 Skyldig arbeidsgiveravgift (Skal det tas med noe for siste termin i 2012, som ble betalt 15.01.13 ?)
2949 Lønn, feriepenger o.l. (Hva skal føres her? Skyldig lønn pr. 31/12? Altså lønn for desember mnd (bet. etterskuddsvis) og opptjente feriepenger?
Problemet mitt er at jeg får beskjed om at: Postene 9400 og 9650: Det er differanse mellom Sum debet og Sum kredit i balansen i næringsoppgave 2 (RF-1167).
Noe som selvsagt stemmer, da det er flere kontoer/poster som jeg ikke har lagt inn i balanseregnskapet..
Håper noen kan bekrefte om det jeg har tenkt stemmer eller ikke, da jeg ble meget forvirret over dette balanseregnskapet, som ikke står særlig godt beskrevet..
Evt: Where did I go wrong?
På forhånd tusen takk for svar!